Oppo Reno8 (Pro) cameratest: fotografie op topniveau voor een breder publiek?

Oppo wil met zijn Reno8-serie uitstekende cameraprestaties naar een breder publiek brengen. Gaan betaalbaarheid en kwaliteit inderdaad hand in hand?

Bij de Oppo Reno8 (Pro) draait het hele verhaal rond de cameraprestaties van het toestel. Dat steekt de smartphonebouwer in de Pro-versie ook niet onder stoelen of banken. In het uitstekende camera-eiland zijn twee camera’s te vinden die net niet de grootte van een muntstuk van twintig cent halen.

In de Reno8 zijn de camera’s al met iets meer bescheidenheid in het toestel geplaatst, maar het toestel blijft verder wel op hetzelfde niveau spelen. Het camera-eiland beschikt eveneens over drie camera’s. De hoofdcamera doet niet zuinig aan met 50 MP. De breedhoekcamera moet het stellen met 8 MP en een macrolens van 2 MP voltooit het eiland.

Oppo Reno8 Pro review: fotocamera met smartphonefuncties

Enig verschil tussen beide toestellen is de integratie van de eigen MariSilicon X-chip. Dat krijgt het goedkopere broertje niet mee van zijn bouwer. De technologie maakt AI-ruisonderdrukking mogelijk en verzekert dat alle foto’s van HDR-kwaliteit genieten.

We waren benieuwd naar de prestaties van beide camera’s in de realiteit. Om de kwaliteit goed op de proef te stellen, namen we ook de Oppo Find X5 Pro mee op pad. Tot slot vervoegde de OnePlus 10T de test nog, aangezien het toestel rond de 700 euro kost en daarmee in dezelfde prijsklasse speelt als de Oppo Reno8 Pro. Beiden hebben dezelfde Sony IMX766-sensor van 50 MP achter de lens steken als de Reno’s.

Hoofdcamera zet gelige toon

We beginnen bij de belangrijkste camera: de hoofdcamera. Eerst vergelijken we deze tussen beide Reno8-toestellen, die dezelfde camera’s hebben. De hoofdcamera aan de achterzijde pakt uit met een 50 MP-sensor (f/1.8).

We merken een duidelijk verschil in het kleurenpalet van beide toestellen. De kleuren van de Oppo Reno8 lijken eerder dof en gelig. In vergelijking met de Pro-variant durven we zelfs te stellen dat fotograferen met de Oppo Reno8 een effect geeft alsof je met een nostalgische camera met een rolletje fotografeert. Dat kleurenverschil zal hoogstwaarschijnlijk te danken zijn aan het ontbreken van de MariSilicon X-chip in de Reno8. Bovendien zien we achteraan de foto’s steeds een verschil in scherpte, aangezien de bomen er op de foto’s van de Reno8 minder gedetailleerd uitzien.

Beide toestellen onderwierpen we ook aan een test nachtfotografie. We kroonden de Find X5 Pro al eerder tot koning van de nacht, maar volgens Oppo moet de Reno-serie toch een poging tot het bemachtigen van de kroon ondernemen.

De conclusie is hier eigenlijk net het tegenovergestelde van wat we in de foto’s bij daglicht zagen. Het is nu dus de Pro-versie die de gelige filter over foto’s heen plaatst. Dat neemt niet weg dat beide toestellen de nacht wel scherp kunnen vastleggen. Zelfs na het inzoomen zien we nog duidelijk dat de Galaxy Z Flip 4 op de banners wordt geadverteerd.

Alleen over de hemel zelf zijn we minder tevreden. Daar valt ons de zwarte omranding van de foto op en zien we zelfs af en toe toch wat gruis door de MariSilicon X-chip sijpelen, voornamelijk als we inzoomen.

Tot slot valt ons nog op dat de lantaarns op straat door de Pro realistischer worden afgebeeld. De Reno8 durft hier dan weer grote gele lichtballen van te maken.

Andere stal

Dan vergelijken we het toestel met de cameraset van de Oppo Find X5 Pro (50 MP-sensor, f/1.7) en de OnePlus 10T (50 MP-sensor, f/1.8). We merken dat beide Pro-modellen aan elkaar gewaagd zijn, MariSilicon X doet hier duidelijk zijn werk. De kleuren zijn levendig, maar overdrijven de realiteit wel. De OnePlus 10T geeft het totaalplaatje veel te fel weer, terwijl de Reno8 opnieuw een nostalgische filter over zich draagt.

Zoomen we wat verder in op een rij bomen aan de zijkant van het veld, dan zijn we voornamelijk over de kwaliteit van de OnePlus 10T niet meer te spreken. Het geheel is onscherp en fel overbelicht. De Reno8 doet al beter, maar scheert op vlak van scherpte nog geen hoge toppen. De Reno8 Pro ziet er in onze ogen net wat te groenig uit, terwijl de bomen op de Find X5 Pro er dan weer uitzien alsof ze wat hulp hebben gehad van AI om alles scherp te stellen.

Groothoekcamera

Verder is er een niet te missen groothoekcamera van 8 MP (f/2.2). De Oppo Reno8 lijkt er in deze camera zelfs op vooruit te gaan in zijn kleurenpalet. De nostalgische filter verdwijnt en de kleuren ogen minder gelig, wat ten goede komt van blauwe en groene kleuren.

Bij de Pro-versie worden de kleuren ook feller. Daardoor ziet het geheel er wel wat artificieel gemaakt uit. De scherpte lijkt bij de Reno8 Pro wel beter stand te houden. De Oppo Find X5 Pro speelt op vlak van scherpte mee op dat niveau. De kleuren ogen vooral bij de bossen wat donkerder, maar het geheel ziet er netjes uit. Dat kunnen we niet zeggen over de groothoekcamera bij de OnePlus 10T, daar is alles overbelicht en al snel onscherp.

Macrolens

Een meer bescheiden macrolens (2 MP, f/2.4) maakt het verhaal in de Reno-serie af. Het toestel uit de duurdere Find-lijn kreeg twee camera’s van de fabrikant mee. Dat ging ten koste van de macrolens. De vergelijking maken we daarom met de hoofdcamera van het toestel die we op dezelfde afstand van de bloemen houden om een foto te nemen. In de OnePlus tekent de macrolens van 2 MP ook present.

De lens bij de Pro-versie overdrijft niet in kleur. Daar heeft de OnePlus 10T ook geen last van, maar vinden we het geheel te wazig om als een degelijke foto bestempeld te worden. De Reno8 durft de verdorde bloemen al wat levendiger te maken en haalt het groen/gelige sterk naar voren, maar dat stoort ons niet. De Oppo Find X5 Pro vinden we wel overdrijven in het kleurenpalet. De foto ziet er mooi uit, maar heeft niets meer weg van de realiteit.

We komen inderdaad tot de conclusie dat de Reno8 Pro een pallet aan kwalitatieve camera’s op zich draagt. Voor het prijskaartje van 749 euro (incl. btw) is dat knap werk. Bij de Reno8 zijn we minder tevreden over de gelige tinten van de foto’s, maar dat is persoonlijke smaak. Het toestel komt op een prijs van 529 euro (incl. btw). De rest van het toestel lijkt daar in ieder geval in de Reno8 Pro wel onder te lijden, we namen het volledige toestel al onder de loep en het resultaat daarvan lees je hier.