Oppo landt in België met 5G-telefoon en grote ambities

Oppo Find X2 Pro

Toen Proximus eind maart zijn eerste 5G-abonnement aankondigde, was dat niet het enige nieuws. De operator lanceerde in eerste instantie exclusief met de Find X2 Pro van Oppo een ondersteunend 5G-toestel op zijn netwerk. Daarmee maakte de Chinese smartphonefabrikant officieel zijn intrede op de Belgische markt en stak het Samsung en Huawei meteen de loef af. Techzine bekeek de Find X2 Pro van dichterbij en sprak met Dirk Pauwels, Director Oppo Belgium en Luxemburg, die de introductie van het merk in beide landen in goede banen leidt.

Misschien doet de naam Oppo al een belletje bij je rinkelen, misschien ook niet. Het Chinese bedrijf, dat eigendom is van dezelfde holding als onder meer OnePlus, staat al enige tijd in de top vijf smartphonefabrikanten wereldwijd en verkocht in 2019 bijna 120 miljoen smartphones, ofwel ongeveer de helft van landgenoot Huawei.

In eigen land is Oppo zelfs groter dan Huawei; het voert sinds 2016 de Chinese markt aan. Rond die tijd begaf de fabrikant zich ook verder buiten Azië en werd het merk op de eerste Europese markten geïntroduceerd. Anderhalf jaar geleden was Nederland aan de beurt en nu volgt ook België en Luxemburg.

Degelijk plan

“We hebben een heel degelijk plan om de Europese markten te benaderen. Lokale verankering en partnerships met operatoren, distributeurs en retail zijn daarin cruciaal”, vertelt Pauwels. Meteen werd een lokaal kantoor in Brussel geïnstalleerd en werden vacatures uitgeschreven voor sales-, marketing- en technische profielen om het lokale team te versterken. Pauwels is zelf overigens niet aan zijn proefstuk toe. Van 2014 tot 2018 was hij Country Director bij Huawei België en timmerde hij mee aan het succes van dat merk in ons land.

Ondanks vertragingen als gevolg van de coronacrisis, zijn de eerste samenwerkingen met operatoren vandaag al een feit. Orange en Telenet bieden allebei enkele budget- en midrange toestellen in hun (web)shops aan, terwijl Proximus de primeur kreeg om het huidige vlaggenschip, de Find X2 Pro, als eerste 5G-toestel met zijn nieuw 5G-abonnement te combineren.

Ook bij verschillende retailers zullen de eerste toestellen binnenkort te verkrijgen zijn. Tegen eind juni verwacht Pauwels dat een zestal toestellen op verschillende prijspunten beschikbaar zullen zijn via meerdere kanalen. In de tweede jaarhelft volgt dan een nieuw vlaggenschip en kan het portfolio verder worden uitgebreid.

De consument staat open voor nieuwe merken, en is zelfs vragende partij.

Markt klaarstomen

Op de vraag of de Belgische consument wel zit te wachten op nog een nieuw smartphonemerk, antwoordt Pauwels optimistisch. “De consument staat open voor nieuwe merken, en is zelfs vragende partij. Dat zie je onder andere aan hoe snel we in Spanje en Frankrijk marktaandeel hebben kunnen nemen.”

Tegelijk erkent hij dat het een werk van lange adem zal zijn. Een nieuw merk opbouwen kost nu eenmaal tijd en energie. “We volgen het principe van traag maar degelijk. Dit jaar stomen we de Belgische markt klaar om in de volgende jaren meer richting de consument te communiceren en commercieel zwaarder uit te pakken wanneer het kan.”

Verder benadrukt Pauwels de nauwe samenwerking met partners als Qualcomm en Google, en de waarde die Oppo daar aan hecht. We lezen er misschien te veel in, maar het lijkt een knipoog naar concurrent Huawei, die momenteel voor zijn smartphones niet langer kan samenwerken met Google als gevolg van een politieke beslissing van de Amerikaanse overheid.

Hoe je het ook draait of keert, er is een momentum waar Oppo gebruik van kan maken. De Find X2 Pro zit in dezelfde prijsklasse als de Huawei P40 Pro, maar kampt niet met dezelfde softwareproblemen. Consumenten die normaal naar de P40 Pro zouden kijken, zullen nu misschien de X2 Pro mee in hun overweging nemen.

Find X2 Pro

De voorbije weken konden we beide toestellen naast elkaar gebruiken en er is niets dat de Find X2 Pro tegenhoudt om mee te spelen met de grote jongens. Zo goed als alle vakjes worden afgevinkt. De smartphone heeft een uitstekende bouwkwaliteit en het 6,7 inch amoledscherm heeft een hoge refreshrate van 120 Hz, net zoals de Samsung Galaxy S20 Ultra. Onder de motorkap zit een Snapdragon 865, bijgestaan door 12 GB RAM. Wat dat betekent voor de prestaties kon je reeds lezen in onze review van de OnePlus 8 Pro, die over dezelfde ingewanden beschikt en we ook rechtstreeks met de Find X2 Pro hebben vergeleken.

De hardware is van de bovenste plank en volstaat voor alles wat je wil doen. De strafste prestaties zagen we evenwel in de oplaadsnelheid. Oppo spreekt over de snelste laadtechnologie in de industrie en onze benchmarks bevestigen dat. Met de bijgeleverde 65W-lader hadden we amper 12 minuten nodig om de batterij (4.260 mAh) voor de helft op te laden. Op 20 minuten zaten we zelfs aan 80 procent. De Huawei P40 Pro (4.200 mAh) doet er ter vergelijking 17 en 32 minuten over. Draadloos opladen is dan weer geen optie op de Find X2 Pro.

Op cameravlak doet Oppo dezelfde dingen als de concurrentie. De 48MP-hoofdcamera wordt vergezeld door een 48MP-ultrabreedhoekcamera en 13MP-telefotocamera met tot 10x hybride zoom en tot 60x digitale zoom. De drie camera’s ondersteunen een nachtmodus voor betere resultaten in situaties met weinig licht.

Tot slot draait de Find X2 Pro op ColorOS 7.1, de grafische schil die het bedrijf over Android 10 heeft gelegd. Oppo manipuleert de UI even intensief zoals bijvoorbeeld ook Huawei dat doet. Dat kan bij momenten overweldigend zijn, maar het voelt tegelijk ook fris en vernieuwend aan. Oppo probeert een paar nieuwe dingen met de UI die we nog niet bij andere fabrikanten zagen en dat kunnen we persoonlijk wel smaken. Het bedrijf belooft in principe tot twee jaar functie-updates. Afwachten hoe vlot dat in praktijk verloopt.

Android Enterprise

Voor sommige zakelijke gebruikers kan het ontbreken van dualsim mogelijk een afknapper zijn, maar de Find X2 Pro draagt wel het Android Enterprise Recommended-label. Dat betekent dat de smartphone eenvoudig kan worden uitgerold en beheerd in een bedrijfsomgeving. Hetzelfde geldt overigens voor het volledige portfolio, zo laat Pauwels weten. “Ons hele gamma is gecertificeerd voor Android Enterprise. Dat is belangrijk omdat bedrijven in hun fleet vaak een verscheidenheid aan toestellen uitrollen, met ook veel midrange.”

We vroegen Pauwels nog of er al concrete plannen zijn voor de zakelijke markt op korte termijn, maar die zijn er voorlopig niet. Eerst is het zaak om van Oppo een gekende naam te maken op de Belgische markt en de consument te overtuigen. Aan de hardware zal het alleszins niet liggen. Ook de timing zit mee voor de fabrikant. De consument staat opnieuw open voor nieuwe merken en de introductie van 5G warmt de markt op voor een nieuwe upgradecyclus. Het is nu aan Oppo om dit momentum te verzilveren.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home