Konica Minolta: van printerboer naar totale IT-provider voor de kmo

Konica Minolta

Jawel, printers zijn nog steeds de grootste pijler van Konica Minolta, maar het bedrijf wil daar verandering in brengen. De focus ligt op de kmo. Daar willen de Japanners binnenbreken met een centrale hub van waaruit iedereen met een beetje computerkennis alle IT-noden centraal kan beheren. De ambitie is niet nieuw, de beschikbaarheid van de hub en de volwassenheid van de plannen zijn dat wel.

Ze hebben nog een centrale plaats op de European Leadership Campus in Kopenhagen: de printers van Konica Minolta. Noch CEO Shoei Yamana, noch Europa-baas Keiji Okamoto maken echter veel woorden vuil aan de toestellen tijdens hun keynotes op het event. Veel belangrijker is de transformatie van het Japanse bedrijf naar een partner en provider van brede IT-services. Hoe breed? Met de Workplace Hub wil Konica Minolta de volledige IT-omgeving van de kmo voor z’n rekening nemen: van server en opslag over account- en assetmanagement en beveiliging, tot applicaties, services en eventuele cloud-integratie.

Workplace Hub: wat en voor wie?

De hub werd in 2017 al aangekondigd en is bij ons op de markt sinds april. Het ding komt in twee belangrijke formaten: de Workplace Hub en de Workplace Hub Edge. Functioneel zijn beide hetzelfde, maar de vormfactor verschilt. De Edge is een klassieke server, de gewone Workplace Hub zit geïntegreerd in een kantoorprinter van Konica Minolta.

Hoewel de printingbusiness de belangrijkste bron van inkomsten blijft voor Konica Minolta, ligt de focus van het bedrijf op nieuwe toestellen en diensten. Dat blijkt duidelijk uit de keynote van CEO Shoei Yamana, die over visie en toekomst spreekt, maar niet over printing.

De hardware van de Workplace Hub wordt gebouwd door HPE en is beschikbaar in verschillende tiers, van licht naar krachtig. Hardwarematig verschilt het product niet echt van een gewone server. Je kan bijvoorbeeld opslag bijsteken wanneer dat nodig zou zijn. Bovendien is de server zelf een draadloos toegangspunt. Zodra je het ding in het stopcontact steekt, kan je verbinden en inloggen op een overzichtelijk portaal. Daar kan je gebruikers beheren, netwerkshares opzetten, clouddiensten koppelen… Verder komt het product met een marktplaats van waaruit gebruikers nieuwe diensten en applicaties kunnen afnemen.

Totaalplatform

“De Workplace Hub moet echt een platform worden waar allerhande applicaties op draaien”, verduidelijkt Xavier Biermez, Managing Director bij Konica Minolta Business Solutions België en Nederland, aan Techzine. “De printingbusiness moet terwijl evolueren naar een onderdeel van de totale propositie naar de markt.”

De Workplace Hub bedien je via een overzichtelijk dashboard gebaseerd op widgets. Iedereen met een beetje technologisch talent kan in principe met het toestel aan de slag zodat er geen IT-specialist nodig is?

Konica Minolta hoopt om kmo’s te overtuigen om de Workplace Hub het hart van hun IT-omgeving te maken. “Bedrijven met 29 tot 59 werknemers zijn de sweetspot voor het product”, vindt General Manager International Marketing Division Olaf Lorenz, al horen we tijdens een demo dat de hardware ook uitdagendere omgevingen aankan. Het bedrijf ziet dergelijke kmo’s hun ding doen op een gemanaged toestel, compatibel met al wat voor hen belangrijk is, zonder dat ze tijd in het beheer hoeven te steken.

Brede service-strategie

De strategie van het bedrijf vandaag is gericht op de Hub en andere services die betrekking hebben op de IT-noden van de kmo. Vaak heeft dat nog met printing te maken. Denk bijvoorbeeld aan een documentworkflow met automatische invoicing-capaciteiten. Het is duidelijk waar Konica Minolta vandaan komt, maar het is al even duidelijk waar het bedrijf heen wil. De focus op kmo’s is bovendien niet toevallig. Enterprises worden best goed bediend op het vlak van managed services en bijhorende hardware, maar een totaalpakket van hardware, software en dienstverlening voor kleinere ondernemingen ontbreekt.

De Workplace Hub past onderaan in een Konica Minolta-printer, wat de instap eenvoudiger moet maken voor kmo’s zonder ruimte voor een server.

De ommezwaai brengt uitdagingen met zich mee. Het kanaal is daar één van. De partners die Konica Minolta historisch heeft, zijn niet altijd even goed geplaatst om een voet tussen de deur te krijgen bij ondernemingen die bijvoorbeeld geen nood hebben aan printing, maar wel wat hebben aan de hub. In België namen de Japanners daarom Aurelium over. Dat bedrijf uit het Kontichse focust zich wel op een bredere IT- en services-ondersteuning voor de kmo en is dus uniek geplaatst om van het Workplace Hub-verhaal een succes te maken.

“België is een kmo-land bij uitstek”, vertelt Gert Lambers, Chief Commercial & Talent Officer bij Aurelium. “Ons land maakte deel uit van de tweede wave van Workplace Hub-lanceringen in april. Het kost tijd om bedrijven te overtuigen van ons product, zeker omdat we een deel van de bestaande IT overnemen en daar willen ze soms maar moeizaam aan beginnen. Toch zien we dat er veel interesse is en staan de eerste Hubs al te draaien bij verschillende klanten.”

Transformatie en de markt

De transformatie van Konica Minolta is echter een globaal verhaal. De printingmarkt, die Europees goed is voor ongeveer 70 procent van de omzet, blijft belangrijk, maar ze krimpt. Koppel daar de onzekerheid aan van een bedrijf in verandering, overgiet het met een sausje van handelsoorlog (de VS zijn een grote markt, maar veel productie zit in China) en je ziet teleurstellende kwartaalresultaten en een kleine paniekreactie op de beurs.

Intern is er weinig van die paniek te merken. Er is begrip voor de onzekerheid van investeerders, maar iedereen die ons te woord staat in Kopenhagen vindt de gekozen koers haast vanzelfsprekend. Mentaal heeft Konica Minolta de ommezwaai al gemaakt, enkel de markt moet nog volgen.

Na de publicatie van de recentste kwartaalcijfers (Q1 FY2020) maakte de aandelenkoers van Konica Minolta een flinke duik. Een tanende printermakt, handelsoorlog en onzekerheid inherent aan de transformatie moeten aan de basis liggen. Het bedrijf zelf ziet geen structurele problemen, is zeker van zijn richting en verwacht beterschap.

De Hub is de verpersoonlijking van Konica Minolta’s plan van aanpak. De markt wordt bestudeerd, noden geanalyseerd, en een oplossing wordt nauwgezet ontwikkeld. Dat het toestel pas twee jaar na aankondiging op de markt is verschenen, komt omdat het meteen perfect moest zijn en voor zich moet spreken. Het bedrijf gaat ervan uit dat de adoptie er vervolgens wel zal komen, maar zit niet stil.

Hoogtechnologische ambities

Ook andere markten en opportuniteiten worden omarmd. Zo zien we tijdens de Leadership Campus een groot deel van de beursvloer gereserveerd voor de AR Lens: een soort zakelijke Google Glass, die werknemers moet bijstaan met bijvoorbeeld de reparatie van hardware.

De Lens is geen gimmick. In onder andere Tsjechië en Duitsland wordt de bril al verdeeld. In ons land lopen er enkele proof-of-concept-projecten en komt het ding volgend jaar in het portfolio. De ontwikkeling van de bril illustreert hoe Konica Minolta de klant wil vinden waar die zich bevindt, met oplossingen die specifieke problemen oplossen, zonder dat het concept ‘print’ daar iets mee te maken heeft.

Op de beurs zien we nog andere oplossingen zoals een interactieve projector/scanner, die op een tafelblad schijnt en data van een papieren document toegankelijk maakt voor een pc op een innovatieve manier. Het ding doet ons aan een HP Sprout denken, zonder 3D-functionaliteit, en illustreert vooral hoe de ingenieurs nadenken over wat werknemers willen bereiken en hoe.

Compensatie voor print

Konica Minolta toont zich op de European Leadership Campus als een innovatief, maar ook realistisch bedrijf. Print is nog een grote markt, zoveel is duidelijk, maar dat ze tanend is, steekt niemand onder stoelen of banken. Andere diensten en oplossingen moeten dat opvangen. Niet als paniekreactie op de terugvallende printmarkt, maar als voorziene en doordachte alternatieven.

Nieuwe diensten en oplossingen moeten de terugvallende printerverkoop opvangen

De transformatie kost natuurlijk tijd, maar op het event zien we een organisatie die zijn voornaamste kanonnen in stelling heeft gebracht om de concurrentiestrijd aan te gaan in de toekomst.

Niet alleen

Die strijd wordt boeiend. Konica Minolta is immers niet het enige bedrijf dat van een printfocus evolueert naar een innovatief techbedrijf. Het is zelfs niet het enige Japanse. De vergelijking met Epson is nooit veraf. De AR Lens doet ons bijvoorbeeld erg aan de Epson Moverio denken, zowel op vlak van functionaliteit als, voor een stuk, op gebied van ambitie.

Verder trekt Konica Minolta ten strijde tegen gevestigde spelers. Het Taiwanese Synology richt zich met zijn zakelijke NAS-aanbod en Rackstations immers op dezelfde doelgroep als de Workplace Hub. Print-integratie en vooral one-stop-support onderscheiden in dit geval het aanbod.

Met vertrouwen de toekomst in

Een gekend en betrouwbaar bedrijf, een samenwerking met HPE, een duidelijke visie en een doelgroep waar nog werk aan de winkel is op het vlak van digitale transformatie: wij zien het de goede kant opgaan. Hoe de IT-service-ambitie in de praktijk zal evolueren, moet de toekomst uitwijzen. We zouden het immers straf vinden als Konica Minolta lang alleen blijft met zijn totaalconcept voor de kmo en wie eerst uit de startblokken schiet, komt niet noodzakelijk eerst over de eindstreep.

Anderzijds is het bedrijf een gekende naam en komt de hardware van de Hub van HPE. In België is dat niet niets: het marktaandeel van HPE is bovengemiddeld hoog en resoneert bij organisaties. Daar kan Konica Minolta maar van profiteren.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home