Machine learning op globaal niveau met een zichzelf genezende kaart

Ik krijg soms de volgende vraag: Waarom hebben zelfrijdende auto’s een kaart nodig als mensen die niet nodig hebben? Mijn antwoord luidt dan: Nou, dat hebben ze wel. Want tussen de eerste en de twintigste keer dat zij een bepaalde weg nemen, ontwikkelen mensen evengoed een kaart: in hun hoofd. Die kaart vormt een combinatie van alle eerdere keren dat ze die weg hebben genomen en alles wat er gebeurt als ze er nu rijden. Wij doen precies hetzelfde met de HD Live Map. Het is een toepassing van machine learning op enorm grote schaal.

Ruim vier jaar geleden begonnen we ons onderzoek naar Highly Automated Driving (HAD), een heel belangrijke stap naar volledig autonoom rijdende auto’s. Samen met Daimler stelden we ons een aantal moeilijke vragen. Welke gegevens zijn nodig om geautomatiseerd rijden mogelijk te maken? Wat voor soort kaart is nodig om een zelfrijdende auto mogelijk te maken?

Het resultaat, een auto die zelf 100 km aflegde, werd al op de Frankfurt Motor Show van 2013 tentoongesteld. In die tijd bestond de hype zoals we die nu kennen rondom zelfrijdende auto’s nog niet. Het zette ons wel aan om heel goed na te denken over de vereisten van autonoom rijden.

De volgende stap naar geautomatiseerd rijden

Dus stelden we ons de vraag: Wat is de oplossing die wij willen bieden om geautomatiseerd rijden mogelijk te maken? Die vraag hebben we beantwoord door het bouwen van de HD Live Map.

Die naam is zeker niet willekeurig gekozen en bevat twee belangrijke elementen: HD en Live. HD wil zeggen dat de kaart bijzonder accuraat is; veel preciezer en gedetailleerder dan we tot nu toe gewend zijn. Het tweede element, Live, slaat terug op het livesysteem met updates nagenoeg in realtime. Beide componenten samen bieden nauwgezetheid en een veelheid aan rijke, actuele data.

Uiteraard verandert de wereld voortdurend. En als de werkelijkheid om ons heen verandert, moet de kaart zichzelf kunnen corrigeren. Daarom noemen wij de HD Live Map self-healing (zelf-genezend).

Zelf-genezende kaarten; niet alleen de weg is onderdeel van de HD-kaart

Neem een vangrail langs de kant van de weg. In onze HD-kaart maakt die vangrail onderdeel uit van de wereld. De afbeelding ervan wordt weergegeven in ons cloudsysteem, de HD Live Map. De cloud weet dat de vangrail er is en dus weet de auto dat de vangrail er is.

Stel je nu voor dat de vangrail beschadigd is geraakt. Er kan een ongeluk zijn geweest, er kan een boom op zijn gevallen, of er kan slijtage aan de vangrail zijn opgetreden. Hoe dan ook is de situatie veranderd en moet de kaart die vernieuwde realiteit synchroniseren, volledig automatisch, zonder menselijk ingrijpen.

Als een auto de beschadigde vangrail passeert, vergelijkt hij de informatie van zijn sensoren met de informatie die de cloud hem biedt. Als die gegevens niet overeenkomen, kan de auto aanpassingen doen in zijn manier van rijden, en tegelijkertijd de nieuwe gegevens in realtime naar de HERE-cloud sturen. Als meer auto’s diezelfde informatie doorgeven, is de cloud zo intelligent om vast te stellen dat de kaart geactualiseerd moet worden. Deze manier van het verzamelen, analyseren en herverdelen van informatie is uitermate betrouwbaar omdat de updates worden geleverd door een collectief gegenereerd beeld van de werkelijkheid.

Op deze manier gebruikt een zelfrijdende auto de HD Live Map zoals een automobilist zijn ervaring gebruikt. De auto wordt bestuurd op basis van alle van tevoren verzamelde gegevens in combinatie met de situatie op dat moment. Wat zich op dat exacte moment voordoet, bepaalt weer hoe de chauffeur zal reageren als hij de volgende keer over die weg rijdt. Zelfrijdende auto’s gedragen zich niet anders.

Vertrouwen in de technologie

Het draait allemaal om vertrouwen. Autonoom rijden kan alleen als je je voertuig vertrouwt. En dus moet je op de gegevens van je auto kunnen vertrouwen. Die moeten altijd actueel zijn. Een kaart voor een zelfrijdend voertuig kan niet meer elk jaar of elk kwartaal geactualiseerd worden. Daarom bouwen wij een kaart die steeds actuele updates uitvoert.

En de techniek schrijdt intussen voort. Steeds meer auto’s bezitten geavanceerde sensoren. Dat betekent dat er steeds meer gegevens worden verzameld. Zo neemt de precisie van de kaart toe, evenals de snelheid van de updates, en daarmee het vertrouwen dat een voorwaarde is om autonoom rijden mogelijk te maken. Je kan dus verwachten dat de toekomst van het verkeer wordt gevormd door machine learning die op zijn beurt weer gevormd wordt door een virtueuze cirkel tussen miljoenen van auto’s en de digitale kaart in de cloud.

Dit is een ingezonden bijdragen van HERE Technologies. Via deze link vind je meer informatie over de zelf genezende kaart van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home