Duurzaamheid vs specificaties in zakelijke technologie: de uitdagingen, en de oplossingen

Danny-Amelryckx-Lenovo

[SPONSORED] De moderne beroepsbevolking van vandaag is zich meer bewust van de milieu-impact van hun handelingen en consumptie dan vorige generaties. Bedrijven nemen dan ook snel initiatieven om CO2-neutrale doelen te bereiken. Terwijl klanten bij bedrijven aandringen op steeds duurzamere producten en diensten, heeft Lenovo zich tot doel gesteld een slimmere weg voorwaarts te bieden en onze klanten te helpen een betere toekomst voor hun stakeholders op te bouwen – en dat omvat ook de grootste stakeholder van allemaal: onze planeet.

ThinkPad is al vele jaren de nummer 1 laptop in de zakelijke markt. Wij zijn voortdurend in ontwikkeling en op zoek naar nieuwe markten en mogelijkheden. De afgelopen jaren hebben we gewerkt met groepen die inzicht hebben in de klanten die vandaag geen ThinkPad kopen. We hebben ook gekeken naar de impact van hybride werk en nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden.

We hebben geleerd dat er nieuwe wensen zijn met de nadruk op designtaal, duurzamere materialen, betere gebruikerservaringen zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, en bredere keuzes voor eindgebruikers.

Verschillende designtalen

Uit ons onderzoek bij klanten bleek ook dat sommige gebruikers waarde hechten aan een meer consumerized design ID en dit benadrukte het belang van verschillende designtalen in ons commerciële portfolio. ThinkPad is niet voor niets nummer één en dat is dat meer dan een derde van de commerciële klanten houdt van onze tijdloze zwarte kleur en de manier waarop we ThinkPad ontwerpen. 

Stijl is een dynamisch gegeven en met een compleet portfolio dat flexibeler en vloeiender is met meer consumentgerichte ontwerpelementen kunnen we het bereik van ThinkPad vergroten naar een segment van moderne werknemers die ThinkPad in het verleden misschien niet hebben overwogen of nieuw zijn voor ThinkPads. 

Deze inzichten hebben ons ertoe gebracht de geheel nieuwe ThinkPad Z-serie te ontwikkelen, die vanaf de basis is opgebouwd om op deze nieuwe marktkansen in te spelen.

De ThinkPad Z-serie

De Z-serie biedt een onverslaanbare combinatie van vooruitstrevend design, moderne samenwerkingservaringen, concurrerende prestaties en beveiliging naast ons kern-DNA van ThinkPad. Van product tot verpakking is de Z-serie gericht op het verminderen van de impact op het milieu:

  • De bronskleurige ThinkPad Z13 met veganistisch leder en gerecycleerd aluminium bevat veganistisch leder dat gemaakt is van 100% gerecycled PET (polyethyleentereftalaat).
  • Het veganistische leder van Lenovo is uiterst duurzaam en bestand tegen morsen en vlekken 
  • De materialen van gerecycled aluminium brons, zwart en arctisch grijs in de Z-serie zijn gemaakt van 75% gerecycled aluminium dat een betere cosmetische consistentie biedt. 
  • Voor alle verpakkingen van de Z-serie worden bamboe- en suikerrietvezelmaterialen gebruikt, die beide 100% recycleerbaar en snel composteerbaar zijn. 
  • De materialen uit bamboevezel behoren tot het “groenste” niveau van duurzaamheidsmetriek

Lenovo CO2 offset

De Lenovo CO2 Offset Service, die oorspronkelijk alleen voor Think pc’s en monitoren werd gelanceerd, is intussen ook uitgebreid naar de consumentenmarkt en is nu beschikbaar voor alle Lenovo Think!, Legion en Yoga pc’s. 

Aangezien de vraag naar milieubewuste producten en diensten toeneemt, is de CO2 Offset Service van Lenovo een tastbare en transparante manier voor wie de klimaatverandering wil aanpakken om de koolstofuitstoot van zijn Lenovo-hardware te compenseren via een bijdrage aan een van de klimaatactieprojecten van de Verenigde Naties.

Bij de keuze van hun Lenovo-technologie kunnen de kosten van de koolstofcompensatie bij de aankoop van de hardware worden opgeteld.

Zodra de producten verzonden zijn, rapporteert Lenovo de gegevens van de gecompenseerde serienummers aan zijn partner voor CO2-compensatie, ClimeCo, een toonaangevende wereldwijde producent van vrijwillige koolstofkredieten onder het Climate Action Reserve. 

ClimeCo rondt de transactie af en geeft een uniek certificaat met specifieke hardwareserienummer(s) af, dat Lenovo aan de klant bezorgt. 

Commerciële klanten hebben de mogelijkheid om een sticker op hun hardware cover te plakken waarop staat dat het apparaat via onze service is gecompenseerd. De consumentenversie van deze dienst biedt die optie niet. 

Compensatie-informatie

Als onze klanten willen kiezen naar welk United Nations Climate Action project hun bijdrage gaat, kunnen we dat bij de commerciële versie per geval beoordelen om aan hun verzoek te voldoen, maar alleen bij bestellingen van meer dan 1.000 eenheden/ Bij de consumentenversie wordt deze optie niet aangeboden (hoewel het wel in overweging wordt genomen bij bestellingen van meer dan 1.000 eenheden)

Ten slotte hebben commerciële klanten de mogelijkheid om een e-certificaat van eSupport te downloaden dat is ontwikkeld door onze compensatiepartner ClimeCo en dat de bijdragen aan het CO2-compensatieprogramma laat zien. Dit zal bij de lancering nog niet beschikbaar zijn voor consumenten, maar een algemeen downloadbaar sjabloon zal in de toekomst beschikbaar worden gemaakt. Consumenten kunnen de compensatie-informatie echter volgen en bevestigen via het serienummer van hun apparaat op de website van Lenovo. 


Dit is een ingezonden bijdrage van Danny Amelryckx, Solution Technologist bij Lenovo België. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Voor meer informatie rond de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home