Waarom is digitaliseren als kmo vandaag belangrijker dan ooit? En waar moet je op letten? We loodsen je er samen met Easi doorheen.
We zien vandaag een versnelde digitalisering van kmo’s, mede gedwongen door ’t nieuwe hybride werken. Maar digitalisering heeft ook vele andere voordelen. Om te weten waarom het de moeite loont en waar je best op let, klopten we aan bij Easi. Zij zijn gespecialiseerd in Microsoft 365 waar zij een explosieve groei zien, mede gestuwd door de pandemie.
Philippe Poupeleer, Business Unit Manager en Partner: “Vandaag zijn we gegroeid tot een team van 35 Microsoft-specialisten en starten we het jaar met de zoektocht naar nog eens 15 extra specialisten.” Om die collega’s aan te werven, komen we naadloos uit bij het eerste probleem dat je (deels) kan counteren door te digitaliseren.
Werkpunt 1: Winnen in de war on talent
“Voor mij is digitaliseren een wapen in de war on talent”, opent Poupeleer duidelijk. “Rekrutering staat met stip op één van alle uitdagingen binnen een kmo.” Ze worden vandaag door de talrijke openstaande vacatures harder getroffen dan grote ondernemingen. Die laatste kunnen potentiële werknemers nog verlekkeren met hoge lonen en talrijke extra’s dankzij hun schaalgrootte. “Vandaag hebben kmo’s dan ook vaak de business en de klanten, maar niet de werknemers.”
De nieuwere generatie pikt het vandaag niet meer om in een archaïsche omgeving te werken.
Philippe Poupeleer, Business Unit Manager en Partner bij Easi
Hij ziet anno 2022 nog verrassend veel processen op papier of manueel verlopen. Dat vraagt mankracht, die schaars is. Bovendien is dit vaak repetitief werk en dus weinig motiverend, wat potentieel leidt tot een groot (personeels)verloop. Poupeleer: “Zeker de nieuwere generatie pikt het vandaag niet meer om in een archaïsche omgeving te werken.”
Het is daarom belangrijk om processen te digitaliseren en automatiseren. “Dat kan bijvoorbeeld door digitale formulieren te definiëren in SharePoint of Power Apps. Binnen Power Automate kan je processen stroomlijnen en repetitieve taken automatiseren. Naast meer efficiëntie, zorgt digitalisering ook voor minder fouten.”
Conclusie: Verklein je recruteringsnoden door te digitaliseren en vergroot je retentie van je werknemers door de repetitieve, administratieve taken te automatiseren. Zo kunnen zij zich focussen op de interessante zaken.
Werkpunt 2: Gebruik waarvoor je betaalt
Digitaliseren is één, de suite met alle tools optimaal gebruiken is een ander paar mouwen. Kmo’s gebruiken volgens Poupeleer gemiddeld maar de helft van wat ze betalen. “Ik zou dan ook de gekende slogan pay for what you use willen omdraaien in use what you pay for. In je Microsoft 365-licentie zitten immers heel wat tools die een zakelijke omgeving beter kunnen maken.”
Denk bijvoorbeeld aan een tevredenheidsenquête in Forms of een heel intranet in SharePoint. Ook Teams biedt veel meer samenwerkingsmogelijkheden dan enkel chat en (video)bellen. Door zijn veelzijdigheid kan Microsoft 365 tegelijk ook overweldigend overkomen. “Daarom raden we kmo’s aan om te starten met een inspiratie workshop rond de mogelijkheden van Microsoft 365”, zegt Poupeleer. “Tijdens zo’n sessie zijn er vaak ‘aha’-momenten om daarna het maximale uit de licentie te halen”.
Werkpunt 3: Beveilig wat je lief is
“Kmo’s denken nog te vaak dat ze niet interessant zijn als doelwit of dat de impact beperkt is”, zegt Poupeleer. “Tot al je werknemers plots niet meer kunnen werken en een dwangsom van 500.000 euro wordt geëist om je data terug te krijgen. Waar blijft de hacker met je data? Wat met de reputatieschade? De gevolgen zijn reëel en gigantisch.”
Een dief neemt altijd liever een open deur dan een gesloten deur met een alarmsysteem.
Philippe Poupeleer, Business Unit Manager en Partner bij Easi
Er zijn al heel wat basis dingen die je kan doen dankzij Microsoft 365. Zo kan je via InTune je toestellen op een veilige manier beheren. “Alles begint met een juiste configuratie van je hele Microsoft-omgeving”, benadrukt Poupeleer. “Microsoft heeft de juiste beveiligingstools, als ze juist zijn ingesteld. Anders krijg je een versterkte burcht waarvan de achterdeur openstaat.”
Volledig veilig ben je nooit, maar je wil de barrière zo hoog mogelijk maken. “Een dief neemt altijd liever een open deur dan een gesloten deur met een alarmsysteem.”
lees ook
Weinig budget voor cybersecurity? Waar moet je eerst in investeren?
360 gradenaanpak van Microsoft 365
Deze drie punten vormen al een mooi vertrekpunt. Daarnaast zijn er uiteraard nog heel wat andere uitdagingen voor kmo’s die op een juiste manier willen digitaliseren. Zo’n digitalisering kan daarom vaak intimiderend zijn.
Poupeleer: “Een kmo heeft vandaag geen behoefte om met vijf verschillende partijen samen te werken om het complete digitaliseringsluik te sturen. Je kiest bij voorkeur een partner die het hele ecosysteem beheerst. Wij hanteren een 360 gradenaanpak met Microsoft 365, van de onderliggende Azure cloud- securitylaag tot het applicatieve met bijvoorbeeld SharePoint, PowerApps en PowerBI.”
Hij sluit zijn relaas af met een klassieker die vandaag belangrijker is dan ooit. “Technologie is een middel, geen doel.” Het is belangrijk om op vlak van kostenefficiëntie winst te boeken, met zicht op extra groei. De rest is het middel dat je daarvoor nodig hebt.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Easi. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.