AI-agents: iPhone-moment of oude wijn in nieuwe zakken?

Vergeet de copilot: Salesforce eigent zich de AI-agent toe. Deze iteratie van AI moet een nieuwe innovatiegolf vertegenwoordigen, en zal alomtegenwoordig worden. Het idee van AI-agents dateert echter van voor Dreamforce en is al zeker niet uniek voor Salesforce. Hoe belangrijk zijn de agenten echt?

Het tijdperk van de AI-agent is aangebroken. Dat zegt niet alleen Salesforce-CEO Marc Benioff, maar ook Sam Altman van OpenAI. Altman beschreef pas ‘level-3-agents’, die kunnen redeneren en vertrouw mogen worden met een zekere mate van autonomie. De beschrijving van de AI-goeroe sluit perfect aan bij de agents die Benioff voor ogen heeft.

Eerder lanceerde Google de Vertex AI Agent Builder, waarmee bedrijven AI-agenten kunnen bouwen, en ook Microsoft gelooft helemaal in AI-agents. Wie Benioff en Clara Shih, CEO van Salesforce AI, bezig hoort tijdens Dreamforce, zou haast vergeten dat het idee van de AI-agent niet nieuw is. Agentforce wordt met een bijna agressief enthousiasme voorgesteld, en lijkt wel de enige oplossing.

Troeven en verwarring

Salesforce heeft troeven in handen. Agentforce integreert met de bestaande Salesforce-omgeving, kan aan de bedrijfsdata via Data Lake, en is compatibel met bestaande Flows en API’s. Salesforce verlaagt met Agentforce met andere woorden de drempel om een AI-agent uit te rollen.

De laatste achttien maanden was de wereld verward

Clara Shih, CEO Salesforce AI

Shih gaat graag wat verder. Volgens haar is Salesforce het enige bedrijf dat alle bouwstenen zelf in handen heeft om een volwaardige agent uit te rollen. De rest van de wereld moet opgevoed worden. “De laatste achttien maanden was de wereld verward”, zegt ze. “Mensen dachten dat, omdat ze ChatGPT zomaar konden gebruiken, ze zo’n model eenvoudig naar een bedrijfscontext konden brengen. Maar zo werkt het niet.”

Zin voor overdrijven

Alleen: niemand dacht dat écht. Microsoft, OpenAI en Google hebben Copiloten in de markt gezet en die kunnen werknemers ondersteunen aan de hand van bedrijfsdata. Een AI-copilot binnen afgebakende grenzen laten werken, bleek moeilijk. Zo bevatte de Microsoft Copilot een bug waarmee gevoelige data toch toegankelijk bleek.

Dat is pijnlijk, maar ook een beetje onvermijdelijk met nieuwe technologie. Wie zegt dat de Salesforce-agents nooit een kwetsbaarheid zullen kennen? Disney, waar Marc Benioff naar eigen zeggen een immense fan van is, liet vorige week weten af te stappen van Slack (onderdeel van Salesforce) omwille van beveiligingsperikelen. Benioff zelf spreekt niet over een veiligheidsprobleem en wijst in een interview aan Bloomberg met de vinger naar phishing en social engineering als reden voor het datalek. Een concreet veiligheidsrapport rond het datalek is er (nog) niet.

Die andere data cloud…

Snowflake trok tijdens zijn conferentie ook uitgebreid de kaart van AI. Daar zagen we opnieuw systemen gericht op zakelijk gebruik, waarbij modellen op een betrouwbare en veilige manier correcte antwoorden gaven op basis van bedrijfsdata. Snowflake ontwikkelde zelfs een eigen efficiënt model met retrieval augmented generation (RAG) dat op het eerste gezicht toch wat gelijkenissen vertoont met de Atlas Reasoning Engine die Agentforce aandrijft.

Ook Snowflake spreekt bovendien van fundamentele pijlers voor enterprise-AI. Volgens die oprichter Benoit Dageville moet je daarvoor natuurlijk niet bij Salesforce zijn.

Kaarten op de tafel

Voor Dreamforce 2024 lagen er al heel wat kaarten op tafel:

  • Het idee van autonome agents bestaat al langer. Microsoft, Google en OpenAI waren er net als Salesforce al mee bezig. We zagen zelfs al vroege implementaties, zoals de Vertex AI Agent Builder.
  • Het belang van beveiliging stond nooit ter discussie. Werknemers dachten misschien dat ze bedrijfsdata in ChatGPT konden injecteren, maar bedrijven groot en klein sleutelden al langer aan manieren op AI veilig te integreren.
  • De juiste data zijn van essentieel belang, vertelde Snowflake enkele maanden voor Salesforce al in hetzelfde Moscone Center in San Francisco. Net als Salesforce stelde Snowflake dat de oplossing is om AI te bouwen boven op de Data Cloud. Alleen: Snowflake had een data cloud voor Salesforce.

Agentforce is dus niet zo revolutionair als de Benioff-Ohana iedereen wil doen geloven. Anderzijds is Agentforce wel degelijk meer dan een marketingterm. Salesforce heeft effectief iets dat niemand anders op dit moment kan bieden.

iPhone-moment?

Klanten die het Salesforce-platform volledig omarmd hebben, hebben de fundering voor agents helemaal klaarstaan. Geen andere partij kan op dit moment een gelijkaardige out-of-the-box-ervaring bieden, die zelfs kmo-vriendelijk is. Salesforce bezit de data, de automatiseringen, de intern en externe kanalen, de API-integraties, en kan agents daar nu tussenklikken. Dat is krachtig.

lees ook

Geen Clippy, wel Sophie: AI volgens Salesforce gaat de (Microsoft) Copilot voorbij

Uitvindingen die de wereld veranderen, zijn immers zelden echte uitvindingen. Steve Jobs heeft de smartphone niet uitgevonden: voor de iPhone bestonden er tal van slimme telefoons. De PDA gaat in feite al van de jaren ’90 mee. Apple heeft alle relevante componenten echter samengesmolten tot één gebruiksvriendelijk geheel.

In feite doet Salesforce dat nu ook met agents. Maken we het iPhone-moment van Benioff mee? Shih gelooft in ieder geval dat agents de komende jaren even alomtegenwoordig zullen worden als apps en websites.

Niet voor iedereen

Salesforce mist echter één ding: toegankelijkheid. Iedereen kon in 2007 een iPhone kopen. Je moest geen Mac-computer bezitten als voorwaarde. Zo is het niet bij Agentforce. Wil je de handige, snel implementeerbare en veilige agents van Salesforce gebruiken, dan heb je Salesforce Foundations nodig. Je moet klant zijn en je data in het Salesforce-platform en de Salesforce Data Cloud hebben, anders kan je niet starten.

Salesforce kan de adoptie van agents misschien wel in een stroomversnelling sturen. De agentforce-aankondiging is vooral relevant voor wie al mee is met het Salesforce-verhaal, maar zal de concurrentie toch nopen tot nadenken. Hoe kunnen bedrijven buiten Salesforce snel en veilig aan de slag gaan met agents? En hoe democratiseer je AI-agents voor grote en kleine bedrijven? Kan je AI-agents überhaupt veilig integreren zonder all-in te gaan in één ecosysteem?

Benioff en Shih hebben die uitdaging voorgelegd aan Microsoft, OpenAI en de rest. Praten over agents en ermee experimenteren is één ding, ze uitrollen op schaal een andere. Zelfs wanneer die schaal beperkt blijft tot de eigen klanten, moet de concurrentie toch met een goed antwoord komen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.