Groeistrategieën bij technische innovatie: verlies bedrijfsinnovatie niet uit het oog!

Olivier Helterlin PTC

Voor veel industriële ondernemingen lijken de fabriek van de toekomst en Industrie 4.0 essentiële groeifactoren in deze periode van economisch herstel. Maar deze nieuwe productieparadigma’s worden al te vaak gezien als louter technische innovaties. Hun potentieel ligt echter vooral in de nieuwe economische modellen die ze mogelijk maken.

Industrie 4.0 is onderdeel van een langetermijntransitie van een model dat gebaseerd is op eigendom naar een model dat gebaseerd is op gebruik. Fabrikanten ontwikkelen hierbij een aanbod dat meer gericht is op dienstverlening dan op de verkoop van producten. Het distributie- en verdienmodel voor voertuigen, machines, maar ook alledaagse consumptiegoederen ondergaat dus een drastische verandering.

Voor de gebruikers betekent dit model vooral dat ze de garantie krijgen op een dienst in plaats van een middel. De dienstverlening wordt onder alle omstandigheden gegarandeerd en in geval van onderbreking moet de fabrikant instaan voor reparatie of vervanging volgens de voorwaarden van de gebruiksovereenkomst.

De industrie van de toekomst haalt waarde uit data en gebruikt deze data om nieuwe waardeproposities te ontwikkelen.

Olivier Helterlin, CEO PTC France

Op financieel vlak biedt dit model zekerheid: de budgetten blijven onder controle en de bijhorende risico’s worden tot een minimum beperkt. De kosten van de dienst liggen immers van tevoren en voor een bepaalde periode vast. Na deze periode kan de gebruiker kiezen om het contract al dan niet te verlengen. Schulden worden zo tot een minimum beperkt, zonder dat er afschrijvingen noodzakelijk zijn.

Dienstverlening op maat

De industrie van de toekomst haalt waarde uit data en gebruikt deze data om nieuwe waardeproposities te ontwikkelen. Door productgegevens te centraliseren en te benutten, kunnen fabrikanten nieuwe en innovatieve diensten ontwikkelen die gericht zijn op de behoeften van hun klanten. Dankzij het internet der dingen (IoT), in combinatie met PLM-oplossingen (Product Lifecycle Management), kan de activiteit van elk product tijdens de volledige levensduur in real time worden gevolgd.

Zo kan men de dienstverlening voor elke gebruiker personaliseren. Het getraceerde object, of het nu gaat om een product of een dienst, kan gecombineerd worden met andere diensten om de prestaties ervan te optimaliseren, afhankelijk van het gebruik door de klant: onderhoud, aanpassing, voorspellend onderhoud, prestatie-analyse, advies, enz.

De beginselen van de circulaire economie toepassen

Het volgen van productgegevens gedurende de hele levenscyclus van het product biedt nog andere voordelen. Fabrikanten kunnen zo nieuwe aspecten van de productie verkennen, met name recycling, refurbishment, hergebruik van grondstoffen en afvalverwerking.

Fabrikanten kunnen recycling, refurbishment, hergebruik van grondstoffen en afvalverwerking verkennen.

Olivier Helterlin, CEO PTC France

Deze diensten zijn geïnspireerd op de beginselen van de circulaire economie en kunnen nieuwe manieren bieden om waarde te creëren en tegelijk de milieu-impact van de industrie aanzienlijk te verminderen.

Flexibelere bedrijfsmodellen voor betere financiële prestaties

Deze nieuwe economische modellen bieden dus duidelijke voordelen voor de gebruikers en zijn ook beter voor het milieu. Dit verklaart hun commercieel succes en maakt hen ook populair vanuit MVO-oogpunt. Om levensvatbaar te zijn, moeten ze echter ook bijdragen aan de groei van de fabrikanten die ze toepassen. Het is echter duidelijk dat producten en diensten aanbieden op maat aan de gebruiker een commercieel schot in de roos is.

Door de inkomsten van ondernemingen te diversifiëren, worden deze minder afhankelijk van productie- en verkoopcycli en bieden ze een basis voor terugkomende inkomsten. Bedrijven zijn hierdoor ook in staat om nauwkeurig en in real time de marges te meten die ze op elk aanbod boeken. Zo kunnen ze na verloop van tijd de meest rendabele benadering kiezen. Dankzij deze flexibelere verkoopstrategie kunnen bedrijven hun commercieel aanbod beter afstemmen op markttrends en zo hun financiële prestaties optimaliseren.


Dit is een ingezonden bijdrage van Olivier Helterlin, VP Sales Frankrijk, Benelux en Zwitserland & CEO PTC France. Klik hier voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home