Onze steden slimmer maken: lessen die we kunnen trekken uit publieke gebouwen

Jarenlang beloofden veel van onze steden de digitale technologie te omarmen waaraan we zo gewend zijn geraakt. Ze beloofden te veranderen van doodgewone betonnen jungles in volwaardige slimme steden. Maar ondanks deze beloften lopen de meeste steden nog steeds achter met de voorziening van digitale basisinfrastructuur, zoals draadloze verbinding in het openbaar.

Bij Aruba zagen we hoe onze partners – die grote openbare ruimtes uitbaten de afgelopen jaren – snelle transformaties ondergingen om hun bezoekers van echt slimme ervaringen te voorzien. En wij geloven dat we veel kunnen opsteken uit de lessen die zij hebben geleerd.

Eenvoudig gesteld kunnen grote openbare ruimtes worden gezien als kleine steden – ze voorzien in de behoeften van tienduizenden bezoekers, helpen hen hun weg te vinden, verbinden hun reizen en leveren een ervaring op maat van hun voorkeuren, terwijl ze ook zorgen voor openbare veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Met dit in het achterhoofd maakten we een selectie van de top-innovaties bij openbare ruimtes die volgens ons goede startpunten zijn voor steden wanneer ze zelf werk willen maken van hun slimme transformatie.

Geoptimaliseerde digitale ervaringen leveren aan de edge

Het uitbreidende karakter van steden en de groeiende verwachting dat Wi-Fi-dekking ongeacht de locatie consistent moet zijn, betekent dat we de mogelijkheden van geconcentreerde datacenters snel ontgroeien.

In plaats daarvan komen we nu steeds dichter bij de edge van het netwerk – wat betekent dat onze datacenters geleidelijk aan verhuizen naar de locaties waar de gegevens door eindgebruikers worden gecreëerd. Deze verschuiving naar de edge is deels ingegeven door de noodzaak om data van nieuwere apparaten met 5G, IoT of AI te benutten om real-time verbonden ervaringen te creëren. Volgens Gartner zal in 2025 75 procent van onze data moeten worden verwerkt, geanalyseerd en gebruikt aan de rand van het netwerk.

Steden moeten ervoor zorgen dat hun netwerkinfrastructuur net zo mobiel is als hun inwoners. En hoewel het creëren van netwerken voor honderdduizenden gebruikers geen sinecure is, kunnen steden met behulp van strategisch geplaatste toegangspunten – zowel binnen als buiten – helpen een consistente always-on ervaring te leveren.

Hoewel op een iets kleinere schaal, is netwerkdekking bij universiteiten een goed voorbeeld, vooral als zij stadscampussen hebben. Aruba werkte onlangs samen met de Universiteit van Cambridge om 4.500 access points uit te rollen over de hele stad, zodat de studenten een volledige dekking van de universiteit-Wi-Fi hebben. Inmiddels zijn er ook sportstadions die dit type access point-dekking implementeren, zowel op het veld als in omgevingen met een hoge dichtheid van connectiviteit, zoals eet- en drinktentjes. Beide voorbeelden tonen aan dat het mogelijk is om hoge kwaliteit Wi-Fi te leveren in wijdverspreide gebieden – onze steden hoeven alleen maar groot te dromen.

Locatie & locatiediensten

Een andere les die steden kunnen leren van grote openbare ruimtes, is hoe ze de bewoners- of bezoekerservaring kunnen verbeteren door de kracht van locatiediensten. Of het nu in sportstadions of muziekhallen is, locatiediensten worden al lang door openbare gebouwen gebruikt om hun fans een betere ervaring te bieden en ze worden mettertijd alleen maar geavanceerder.

Tijdens de pandemie werden locatiediensten in grote openbare ruimtes net zo belangrijk voor de veiligheid als voor de ervaring – met bedrijven die bezoekers moesten traceren voor contact tracing. Maar anderzijds ook om een meer contactloze ervaring mogelijk te maken met apps, bijvoorbeeld door klanten de kans te geven hun eten of drankjes rechtstreeks aan hun tafel te bestellen.

Vóór de pandemie werkte Aruba met verschillende klanten samen om diensten als deze te leveren. Zo werden we in 2018 door de stad Bilbao gevraagd om hen te helpen de slimste en meest verbonden stad van Spanje te worden.

Met behulp van Aruba BLE (Bluetooth beacon tracking) bakens op strategische locaties, kon de stad de betrokkenheid van haar burgers vergroten via locatiebewuste mobiele apps. In totaal werden bijvoorbeeld 180 van deze bakens geïnstalleerd in bushokjes in de stad, zodat burgers gemakkelijk toegang hebben tot de nodig informatie.

Vandaag de dag kan iedereen, of het nu gaat om burgers of toeristen, overal in de stad verbinding maken. Bilbao is nu overspoeld met connectiviteit in alle openbare gebouwen, musea, het voetbalstadion, parken en openbare pleinen. Met meer dan 1.500 toegangspunten in de stad, zijn gebruikers nooit meer dan 300 meter verwijderd van een Wi-Fi-verbinding.

Laat werknemers niet achter

Focussen op de ervaring van burgers en toeristen is geweldig, maar hoe zit het met degenen die achter de schermen werken? Eén van de belangrijkste lessen die we uit de pandemie kunnen trekken, is dat de ervaring van werknemers even belangrijk is als die van klanten of gebruikers. En met medewerkers bedoelen we zowel het algemeen personeel als het IT-team.

Nu digitalisering bovenaan de agenda van elke organisatie staat, is er veel vraag naar IT-personeel. Daarom is werktevredenheid een essentiële maatstaf. Hoogopgeleide ingenieurs willen geen vervelende taken uitvoeren – dit is niet alleen een verspilling van hun tijd en middelen, maar het verlaagt ook hun arbeidstevredenheid. Slimme steden zouden daarom moeten kijken naar de ontwikkeling van zelfvoorzienende netwerken om tijd vrij te maken voor de vaak zeer drukke en overbelaste IT-teams. Net zoals de baseball-club Texas Rangers deed. Vice-president informatietechnologie van de club Michael Bullock, verklaarde: “Als hoogopgeleide technici minder vervelende taken uitvoeren, gebruiken we onze middelen niet alleen verstandiger, maar laten we ook zien dat we hun vaardigheden op waarde schatten door ze in te zetten voor meer bedrijfskritische projecten.”

Slimme steden hebben ook behoefte aan mobiel personeel, zodat die de straat op kunnen om het publiek beter van dienst te zijn. Met een alomtegenwoordig netwerk kunnen werknemers hun verbinding met het netwerk behouden terwijl ze rondlopen in openbare gebouwen en de stad in het algemeen – waardoor ze effectiever en efficiënter worden.

Verschillende soorten gebruikers accommoderen

Natuurlijk brengt het mogelijk maken van verschillende ervaringen voor een verscheidenheid aan netwerkgebruikers ook veiligheidsimplicaties met zich mee. Net als in een stad hebben publieke ruimtes vaak te maken met een breed spectrum van gebruikersgroepen, waaronder fans, bedrijven en personeel – die elk hun eigen bandbreedtevereisten hebben en een iets andere toegang tot het netwerk nodig hebben.

In het geval van de Belgische dierentuin Pairi Daiza moeten bezoekers foto’s kunnen posten op sociale media, terwijl organisatoren van evenementen streaming door zakelijke gebruikers mogelijk moeten maken. Hier is een centrale netwerk- en beleidsmanagementtool van vitaal belang, zodat steden beleidsregels kunnen opstellen en deze in real-time toepassen, om zo efficiënt te beheren hoe gebruikers en apparaten verbinding maken en waartoe ze toegang hebben. 

Lessen voor de toekomst

Naarmate de verwachtingen op het gebied van connectiviteit exponentieel toenemen, moeten onze steden innoveren om bij te blijven. Hoewel ze kleiner zijn dan steden, bieden grote publieke plaatsen en gebouwen een groot aantal lessen om van te leren en kunnen ze een nuttige blauwdruk bieden aan steden die ernaar streven de digitale ervaringen te bieden waar zowel bezoekers als inwoners naar hunkeren.

Dit is een ingezonden bijdrage van Jerry Garcia, country manager Aruba Network Belux. Klik hier voor meer informatie over het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home