NextGen AI: een bedreiging voor de communicatie-professional? In het oog te houden!

Capgemini Kris Pote

Verschillende Belgische IT-journalisten hadden begin dit jaar nogal wat aandacht voor de NextGen AI of de nieuwe generatie van artificiële intelligentie. De toon van de artikels: NextGen AI wordt een disruptieve bedreiging voor heel wat beroepsgroepen, van leerkrachten en advocaten tot communicatie-specialisten. Even toch wat uitleg hierbij.

De meesten onder ons zullen zeker al over ChatGTP gelezen hebben, een product van het bedrijf OpenAI waar vooral Microsoft veel geld insteekt. Dit is een voorbeeld van wat ik noem NextGen AI. De oorsproNkelijkE AI tools zijn gebaseerd op wat heet ‘Artificial Narrow Intelligence’ en werden vooral gebruikt om taken te automatiseren of planningen op te stellen. Maar NextGen AI wil een stap verder gaan door te mikken op ‘Artificial General Intelligence’.

Daar ligt de intelligente kracht al veel breder en dieper. Je kan, als je de juiste vragen stelt, er teksten mee laten schrijven, CV’s opstellen, contracten opmaken of een klachtenbrief beantwoorden. Het werkt dus niet meer zoals een klassieke zoekrobot (denk aan Google of Bing), waar je een rij ‘links’ krijgt als antwoord op de vragen die je stelt. Neen, NextGen AI geeft je meteen een volledige tekst die klaar lijkt voor gebruik. ‘Lijkt’, want daar wringt het schoentje.

Productiviteitswinst

In zijn huidige versie kan ChatGTP zeker productiviteitswinst opleveren voor een communicatie-consultant. Wie het niet gebruikt, zal zeker nadeel ondervinden tegenover wie het wel gebruikt. Al was het alleen maar om de tijdswinst. Starten met een tekst die al ‘voorgeschreven’ is op basis van een aantal instructies, zal sneller leiden tot een definitief afgewerkte tekst.

Dat wil zeggen dat er nog steeds een menselijke tussenkomst nodig is om te teksten na te lezen en eventueel te corrigeren of aan te vullen. Sander Duivenstein en Thijs Pepping, onderzoekers bij Sogeti Labs, schreven in een opiniestuk in het Nederlandse NRC dat er een groot verschil is tussen een rekenmachine en Chat GTP. De uitkomsten van een rekenmachine zijn deterministisch, die van NextGen AI probabilistisch. Als je dezelfde rekensom ingeeft in je rekenmachine, zal de uitkomst steeds dezelfde zijn.

Zelf heb ik op kantoor al ChatGTP staan als standaard op mijn tweede scherm.

Kris Poté, bestuurder bij C² en vice president bij Capgemini België

Bij ChatGTP (en soortgelijke technologieën) is dit niet zo. Het hangt af van de context die je erin zet. Het hangt er dus van af hoe je je vraag formuleert. NextGen AI zal met kunstmatige intelligentie de meest waarschijnlijke uitkomst geven (probabilistisch dus), en deze kan keer per keer verschillen. “ChatGTP begrijpt niets en is als een papegaai die toevalligheden produceert”, zeggen de twee onderzoekers.

Menselijke correctie

Daarom juist is nog steeds een menselijke correctie nodig. Je moet dus weten wat je doet en er expertise in hebben. ChatGTP is bijvoorbeeld een nuttige hulp bij ‘storytelling’ of het opmaken van een persbericht. Maar de technologie evolueert razendsnel. Het is zeker dat NextGen AI aan kracht zal winnen, meer en meer zelf gaat leren en veel perfecter gaat worden. Denken we maar aan evoluties zoals ‘deep fake’ en het metaversum, die teren op AI en NextGen AI. We houden het dus als kenniswerkers maar beter goed in het oog. De evoluties op de voet volgen, zou ik zeggen.

Zelf heb ik op kantoor al ChatGTP staan als standaard op mijn tweede scherm, zoals vele collega-consultants. Wie zegt dat deze blog over NextGen AI niet geschreven is door ChatGTP? Ik laat het u raden…


Dit is een ingezonden bijdrage van Kris Poté, bestuurder bij C² en vice president bij Capgemini België

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home