Drie manieren om van je netwerk een strategische troef te maken

Alles staat of valt met een connectie. Een connectie is de basis voor bijna elk aspect van ons menselijk bestaan, stelt ons in staat om te communiceren en vereenvoudigt onze commerciële activiteiten. 

Naarmate de mensheid is geëvolueerd, zijn ook de manieren waarop we met elkaar in verbinding staan veranderd. Tegenwoordig staan netwerken centraal bij alles wat we doen, van communicatie en entertainment tot onze dagelijkse gewoonten. Ze vormen ook een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering omdat ze medewerkers, klanten en de digitale elementen van een bedrijf naadloos met elkaar verbinden. 

Netwerken transformeren die mensen en bedrijven verbinden

Organisaties willen hun businessmodel moderniseren om zo efficiënt mogelijk te werken en gelijke tred te houden met alle digitale ontwikkelingen.

Om daarin te slagen moeten ze hun netwerken en IT-infrastructuur transformeren: geconnecteerde netwerken, systemen, platformen en toestellen zijn immers essentieel om in de uiterst competitieve digitale wereld van vandaag aan de hoge verwachtingen te voldoen en de toenemende werklast te ondersteunen. 

Toch wordt dat aspect vaak over het hoofd gezien door bedrijven die proberen tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar digitale technologie.

Een netwerk transformeer je niet in één, twee, drie. Moderne bedrijfsnetwerken zijn immers complex. Ze bestaan uit een uitgebreid raderwerk van apparaten, systemen, diensten, hardware en software – vaak van verschillende fabrikanten, leveranciers en dienstverleners – die vlot moeten samenwerken. Daarnaast bevatten ze soms verouderde componenten met beperkte mogelijkheden, die slechts één functie hebben.

Dus, hoe begin je eraan? Om een eerste stap in de goede richting te zetten, raad ik je aan om de drie pijlers van netwerktransformatie onder de loep te nemen: technologie, operations en verbruik.

1. Technologische transformatie

Allereerst moet de netwerkinfrastructuur gemoderniseerd worden met de nieuwste hardware en software.

Nooit eerder was er zo veel innovatie op het gebied van netwerkproducten. Die voortdurende stroom aan nieuwe producten, functies en mogelijkheden helpt bedrijven om:

  • beter te presteren in een wereld met steeds meer data en verkeer;
  • hun netwerk af te stemmen op de specifieke toepassingen en diensten van het bedrijf;
  • de beveiliging op te schroeven door middel van een geïntegreerd netwerk en beveiligingscontroles;
  • de duurzaamheid van de infrastructuur te verbeteren. 

Een grote trend die we momenteel zien, is de overgang van hardware naar softwarematige technologie – en dat brengt ons naadloos bij de twee volgende pijlers. 

2. Operationele transformatie

Netwerken moeten snel kunnen reageren op veranderende bedrijfsomgevingen. Operationele diensten die de verbinding garanderen tussen honderden of duizenden gebruikers, honderdduizenden of zelfs miljoenen apparaten en sensoren, en toepassingen en diensten op clouddiensten en fysieke locaties, kunnen niet gebaseerd zijn op menselijke interventies alleen. 

Downtime en trage netwerken hebben negatieve gevolgen voor bedrijven, en urenlang wachten op een oplossing is niet langer aanvaardbaar, waardoor trage, handmatige diensten simpelweg niet meer relevant zijn in de veeleisende bedrijfsomgeving van vandaag. 

Moderne modellen op basis van gecentraliseerde operationele platformen hebben een hogere mate van automatisering en maken gebruik van AIOps om sneller problemen op te sporen en op te lossen. Dergelijke geavanceerde technieken maken een diepgaande baselining mogelijk van bestaande netwerken, net als een geavanceerde gebeurteniscorrelatie en detectie van anomalieën, wat de beschikbaarheid en flexibiliteit van het bedrijfsnetwerk verbetert.

3. Transformatie van het verbruik

Omdat er vanuit organisaties meer en meer vraag is naar innovatieve manieren om IT-infrastructuur te bekostigen, zodat er geen grote kapitaaluitgaven nodig zijn om projecten te financieren, bieden fabrikanten en dienstverleners in de netwerksector steeds vaker nieuwe prijsmodellen aan, zoals abonnementen en as-a-serviceformules

Toch is dit niets nieuws, want bepaalde netwerkonderdelen worden al jaren als dienst aangeboden. Een mooi voorbeeld daarvan zijn services als WAN (wide area network) en SD-WAN (software-defined WAN), waarbij men hardware, software, ondersteuning en managed services aanbiedt in één pakket voor een terugkerende serviceprijs, zonder of met beperkte kapitaaluitgaven vooraf.

Voor andere delen van het netwerk, zoals LAN-, wifi- en datacenternetwerken, worden hardware- en softwareprijzen steeds vaker uitgesplitst, met tal van abonnementen en as-a-serviceformules.

De strategische waarde van netwerktransformatie

Bedrijven die inzetten op een of meer van deze drie pijlers, zijn goed op weg om de strategische waarde van een gemoderniseerd netwerk te maximaliseren. Wie erin slaagt om aan alle drie de pijlers te werken, doet het nog beter!

Het kan verstandig zijn om de expertise en kennis van een ervaren end-to-enddienstverlener in te schakelen die ondersteuning kan bieden op deze drie vlakken, om de strategische waarde van je netwerk te maximaliseren. Het lijdt immers geen twijfel dat een krachtig, flexibel, geautomatiseerd en gemoderniseerd netwerk het verschil maakt tussen succes en mislukking in de uiterst competitieve digitale wereld van vandaag.


Dit is een ingezonden bijdrage van Gary Middleton, Vice President Networking Go-to-Market bij NTT.  Meer info over hoe NTT je kan helpen bij je netwerktransformatie vind je hier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home