De nieuwe taak van een IT-provider: ecosystemen bouwen

Luc_Costers_Nutanix

De digitale kloof groeit en dat laat zich ook op de bedrijfsvloer voelen. Veel organisaties worstelen met het doorzetten van innovaties en bouwen verder op een verouderde infrastructuur. Hierdoor blijven ze meestal achter met een gebrek aan consistentie. De oplossing zal wellicht niet vanuit de bedrijven zelf komen. Als IT-provider moeten we organisaties vaker samenbrengen en ecosystemen bouwen waarin ze van elkaars ervaringen leren.

Eenvoud is de snelste weg naar innovatie. Consistentie is daarom meer dan ooit het sleutelwoord tot succes. Zeker nu de datavolumes blijven groeien en data overal verspreid zit, is het belangrijk om een goed beeld te hebben van wat je als bedrijf bezit en waar die informatie zich precies bevindt. Toch blijkt uitgerekend die consistentie in veel organisaties nog steeds een probleem.

Als IT-provider merken we dat veel bedrijven over een complexe infrastructuur beschikken die nog ergens in de oude wereld is blijven hangen. Ook hun netwerk of securitypolicy is vaak nog niet klaar om aan de vereisten van hedendaagse uitdagingen te voldoen. Cijfers van IDC bevestigen deze indruk: terwijl de meeste organisaties het gemak van de cloud hebben ontdekt, gebruikt liefst 73% vandaag verschillende processen voor databasebeheer bij on-premises en public cloud implementaties.

Het hoeft dus niet te verwonderen dat een meer consistente aanpak op allerlei niveaus voordelen te bieden heeft: van kosten en operations tot security, snelheid of functionaliteit.

Vasthouden aan vroeger

Waarom hebben bedrijven het zo moeilijk om te evolueren en hun processen met nieuwe technologie te ondersteunen? Eigenlijk kan je het vergelijken met wat er momenteel in de samenleving gebeurt. Ook daar is technologie aan een sterke opmars bezig, waardoor eenvoudige dingen razendsnel digitaliseren. Sommige restaurants bieden bijvoorbeeld geen menukaart meer aan en verwachten dat je je smartphone gebruikt om via een QR-code je keuze te maken. En als je op het einde van de maaltijd de rekening wil betalen, kan dat vaak nog enkel via Payqonic of een andere bankapp.

Ook oudere generaties moeten deze digitale ontwikkelingen volgen en dat verloopt niet altijd even vlot. Ofwel gooien ze de handdoek omdat ze iets niet van de eerste keer onder de knie krijgen. Ofwel krijgen ze net te veel vertrouwen waardoor ze zich niet voldoende bewust zijn van de veiligheidsrisico’s die digitale toepassingen met zich meebrengen. Ook op de bedrijfsvloer zorgt technologie voor een tweestrijd. Waarom zou je als ervaren IT’er iets veranderen dat al tientallen jaren werkt? Zeker nu IT voor de business steeds belangrijker wordt, nemen IT-managers liefst zo weinig mogelijk risico’s. Je hoeft als provider dus niet met termen zoals ‘hyperconverged infrastructuur’ aan te komen draven.

Bovendien hebben de meest ervaren IT-medewerkers nog een andere reden waarom ze technologie en automatisering liever nog wat tegenhouden. Om de waarde van hun cv te beschermen, willen ze zelf aan de knoppen blijven zitten. Ze weigeren te evolueren en denken dat ze met hun huidige skills hun hele carrière kunnen uitdoen. Denk aan een Cobol-programmeur die niets moest weten van de nieuwe IT-talen en vandaag moet vaststellen dat er nog amper vraag is naar Cobol-skills.

Helaas krijgen we ook C-level hierdoor niet gemakkelijk op de kar. De top van een bedrijf wil liefst niets forceren wat niet door de bottom van de organisatie gedragen wordt.

Bedrijven samenbrengen

Hoewel veel bedrijven met IT-consultants werken, bieden ook zij doorgaans geen oplossing. Een IT-consultant hangt immers zelf vast aan één of meerdere providers en zal bijgevolg enkel de tools aanbevelen die in hun gamma zitten. Kortom, er zijn heel wat obstakels die ervoor zorgen dat bedrijven ter plaatse blijven trappelen en de voordelen van bepaalde innovaties niet zien. Toch is de oplossing misschien eenvoudiger dan we denken …

Als IT-provider moeten we in de toekomst zelf een actievere rol spelen om organisaties en de mensen in de bedrijven te overtuigen. In plaats van overal te schreeuwen dat je de beste technologie aanbiedt, kan je die energie beter investeren in het inspireren en samenbrengen van bedrijven. Referenties zijn de snelste manier om alsnog ingang te vinden in een organisatie. Spelers kijken immers heel vaak naar wat sectorgenoten of bedrijven in hun omgeving doen. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat Luxemburg een voortrekker is in het omarmen van de hybride cloud. Bedrijven zitten er als een zakdoek op elkaar en zien vanop de eerste rij hoe hun ‘concullega’s’ goed varen bij zo’n cloudmodel.

Organisaties zoals Beltug hebben een belangrijke rol om CIO’s en andere stakeholders rond de tafel te brengen en te ondersteunen bij het uitwerken van de juiste digitale strategie. En ook bij Nutanix dragen we graag ons steentje bij door bedrijven met elkaar in contact te brengen. In een veilige omgeving kunnen sectorgenoten of gelijkgestemde bedrijven elkaar inspireren en eventueel zelfs toegang geven tot elkaars oplossingen en technologie. Dit doen we via rondetafelgesprekken met klanten en prospecten. Op die manier ben je geen gewone IT-provider meer, maar help je als partner met het uitbouwen van ecosystemen voor een duurzame toekomst.


Dit is een ingezonden bijdrage van Luc Costers, Regional Leader Nutanix Belux, CIS and Eastern Europe. Klik hier voor meer informatie over de diensten van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home