[ADV] Technologische innovatiedrang en grondige sectorexpertise: onmisbare troeven voor een transformatiepartner 

[ADVERTORIAL] In een snel veranderende wereld en een samenleving die steeds hogere eisen stelt op alle vlakken, zijn veel bedrijven een vogel voor de kat als ze er niet in slagen om snel en gericht te veranderen. Zelfs de meest dynamische bedrijven kunnen vandaag wel een partner gebruiken die hen de weg wijst en ondersteunt. Een partner die, bij voorkeur, technologische innovatiedrang koppelt aan een grondige kennis van de sector en de specifieke activiteiten die ermee gepaard gaan. Een partner, kortom, zoals Capgemini Invent.

Waarom die diepgaande kennis van een sector nodig is om een bedrijf te begeleiden doorheen zijn transformatie? Een goede partner moet in staat zijn om zich in de plaats van de klant te stellen. Die partner moet begrijpen hoe zijn klanten denken, en moet hun taal spreken, zowel letterlijk als figuurlijk. De beste partners durven klanten ‘challengen’, en schudden hen wakker indien nodig. Om dan uiteindelijk met pragmatische maar ingrijpende oplossingen voor de dag te komen.

Wie van toegevoegde waarde wil zijn voor de klant, moet niet alleen zijn sector en zijn specifieke problematiek doorgronden. Je moet ook, door bijscholingen en een open geest, op de hoogte blijven van wat in de (bedrijfs)wereld speelt.  Je moet bijvoorbeeld beseffen dat duurzaamheid heus niet enkel groene initiatieven betreft in pakweg de bouwsector en mobiliteit. In zowat elke sector eist duurzaamheid een belangrijke rol op. Denk maar aan het recente debat over de woonleningen. Mag je een lening toekennen als je vrij zeker weet dat de klant die moeilijk of onmogelijk kan terugbetalen? Ook dat maakt deel uit van duurzaamheid. En we hebben in 2008 al gezien hoe dat kan aflopen.

Duurzaamheid is ook: afhankelijkheid verminderen

Dat brengt ons bij een volgende vaststelling: mensen hebben vaak een ontzettend kort geheugen. Elke 2 à 3 jaar zie je ze in dezelfde val trappen. En we wapenen ons niet tegen risico’s die we nochtans goed kunnen voorspellen. Dat bewijst het huidige conflict tussen Rusland en Oekraine, en de impact hiervan op olie en gas en op de bevoorrading van andere grondstoffen. “Europa is erg naief geweest”, zo luidt de conclusie zelfs in Europese regeringskringen, maar we moeten nu wel ervoor zorgen dat we niet meer in die val trappen. Dat we niet afhankelijk zijn van andere grootmachten voor het draaiende houden van onze economie, en dat we te allen tijde de juiste producten kunnen leveren aan de juiste klanten. Ook dat is een duurzame strategie.

De veranderende wereld heeft andere sectoren dan weer helemaal doen opbloeien. Zoals de Belgische farmasector tijdens de intensieve covid 19-periode. Of de technologiesector, die de digitalisering en virtualisering van bedrijven een ongekend hoge vaart zag nemen. Wat dan weer voor uitdagingen zorgde in de bedrijfs- en de educatieve wereld:  hoe houd je iedereen geconnecteerd een gemotiveerd als je elkaar enkel via beeldschermen ziet en hoort?

Let op je ‘people strategy’

Een goede consultancy partner helpt je bij het bepalen van je strategie, bij je keuze van prioriteiten inzake innovatie en bij het verbeteren van de ‘customer experience’. Eén van de belangrijkste strategische keuzes betreft ‘people’: welk talent heb je nodig, hoe vaak en waarvoor? Op basis van die vragen kan je ook bepalen of je die wel allemaal in België moet zoeken en of ze per se bij jou op de loonlijst moeten staan. Data scientists, bijvoorbeeld, zijn waardevolle profielen die je spontaan liefst zo dicht mogelijk bij je wil houden. Maar wat als je voor hen niet genoeg werk hebt, en je dreigt hen te verliezen omdat ze niet voldoende prikkelende projecten krijgen aangereikt? Kan je dan niet betere een beroep doen op een betrouwbaar ecosysteem, waar die data scientists wel beschikbaar zijn op de momenten dat het ertoe doet?

Hier komt de meerwaarde van Capgemini Invent pas echt naar boven. Wij adviseren bedrijven over de juiste strategie. Maar we reiken hen in het geval van de ‘people strategy’ ook concrete oplossingen aan voor schaarse profielen, zonder dat je je bedrijf plots overgeleverd ziet aan de willekeur van een buitenlandse speler. Bij Capgemini kan je terecht voor end-to-end oplossingen, van het strategisch advies van Capgemini Invent tot implementatie, onderhoud en staffing van de andere afdelingen.

Toch is Capgemini Invent veel meer dan een onderdeeltje van een totaalpakket. We zijn een wereldwijd aanwezige speler die intussen meer dan 10.000 business en technology consultants telt, and counting. En we zijn vooral gericht op de toegevoegde waarde voor de klant. Met onze industriekennis gekoppeld aan onze kennis van de klant en zijn sector reiken we elke klant de juiste ingrediënten aan om het voor hen perfecte gerecht te bereiden. We onderzoeken nieuwe technologieën en de mogelijke toepassingen, bijvoorbeeld rond het gebruik en de kost van data bij 5G-technologie. Op basis daarvan adviseren we de klant met verstand van zaken over wat voor hen mogelijk en nuttig is.

Data spelen inderdaad een grote rol in vele transformatietrajecten die we begeleiden. Maar daarbij verliezen we nooit uit het oog dat je de juiste infrastructuur en de juiste skills nodig hebt om ze ten volle te benutten. Zonder hierom steeds voor het nieuwste en duurste te gaan: om je rapportering te optimaliseren, moet je niet per se van nul af aan beginnen. We kijken graag eerst met jou wat je al hebt en of je daarop kan voortbouwen.

Die pragmatische reflex staat ook niet in de weg van innovatief denken, wel integendeel. Als de olieprijzen zo’n bepalende factor spelen, adviseren wij niet om terug te keren naar een wereld waar we genoeg hebben aan eigen olie en gas. Waarom zouden we hier in Europa geen waterstofenergie overwegen? Europa was altijd gekend om zijn innovatiedrang en slagkracht inzake onderzoek en ontwikkeling. Waarom zouden we daar niet opnieuw op inzetten? Dat geldt ook voor de kredietcrisis en andere dreigende problemen vandaag: telkens weer moeten we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen voor gekende en nieuwe uitdagingen. En net die voortdurende veranderingen, daar zetten wij graag onze tanden in bij Capgemini Invent!


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Robert van der Eijk, Executive Vice President Capgemini Invent. Klik hier voor meer informatie over de diensten van bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home