Potentiële klanten zullen voor het eerste bezoek aan je zaak je vast en zeker al eens online opgezocht hebben. Komen ze dan een frisse website met de recentste informatie tegen, of loopt alles wat achter en komt het design nog uit het jaar nul? In het laatste geval geeft Combell wat tips voor een geslaagde redesign.
De lijst van Ugly Belgian Websites toont aan dat er genoeg websites een update kunnen gebruiken. Als je op deze lijst nog een aanvulling wil maken, heb je nog tot en met negen oktober de tijd om een lelijke Belgische website door te geven via deze link.
Werd de website van je eigen bedrijf doorgegeven of vind je dat het online gebeuren van je zaak allemaal net iets frisser en moderner mag? Dan geeft Michiel Van de Veire, lead webdesigner bij Combell, graag tips om een succesvolle redesign door te voeren. Daar gaat Combell een beetje buiten zijn eigen expertisedomein, hosting en toebehoren, maar er is geen schrik om algemene stijltips te geven.
lees ook
WordPress, SiteBuilder, of toch iets anders: hoe bouw je een website voor je bedrijf?
Huisstijl
Bepaal om te beginnen een stijl voor je website. Dat ligt idealiter in lijn met de huisstijl van je bedrijf. Het lettertype en de kleuren haal je al uit het logo of stem je daarop af. “Iemand die je bedrijf kent, moet de identiteit ook online herkennen”, verduidelijkt Van de Veire.
Koos je voor een visueel mooi-ogend logo, maar is het lettertype te creatief en dus onleesbaar? Wees dan niet bang om voor je website een lettertype te kiezen dat mooi aansluit bij je logo maar net iets duidelijker leest. Onleesbare tekst is de grootste boosdoener en zal bezoekers gefrustreerd achterlaten.
Er wordt aangeraden om voor een schreefloos lettertype (sans-serif) te gaan. Dat maakt de tekst goed leesbaar. “Lettertypes creëren net als kleuren een bepaald gevoel.”
“Denk er goed over na en als het je eerste keer is dan overdrijf je beter niet met het aantal lettertypes. Ik zou het zelfs durven beperken tot twee, één voor de titels en een andere om de doorlopende tekst in te zetten. Blijf ook beter weg van gekleurde tekstblokken als dat niet je kennisgebied is, want het wordt al snel te druk of onleesbaar.”
Blikvangers
Navigeer je bezoekers naar de juiste plekken van je website met blikvangers. “Hier is de gouden tip dat je eerst zelf bepaalt wat je verwacht van bezoekers. Wil je ze bijvoorbeeld contactinformatie geven, dan maak je daar een grote knop voor, de call-to-action-knop.”
Kleuren kunnen er wel voor zorgen dat een bepaald deel van de website erg in het oog springt. Daarnaast stralen ze ook een bepaald gevoel uit. Rood trekt het meeste aandacht en wordt geassocieerd met sterke emoties, terwijl blauw eerder rust uitstraalt”, weet Van de Veire. Een rustige uitstraling creëer je met één kleur, alle andere kleuren zijn lichtere of donkerdere varianten van deze kleur. Opvallen doe je door kleuren te kiezen die contrasteren. In het kleurenwiel bevinden deze kleuren zich recht tegenover elkaar.
In een stijlgids noteer je welke kleuren en lettertypes je gebruikt. Dat zorgt voor consistentie over de verschillende online kanalen van je bedrijf en je reclameboodschappen.
Michiel Van de Veire, lead webdesigner bij Combell
Wat je volgens Van de Veire zeker zal helpen om alles mooi op elkaar af te stemmen is een stijlgids: “In een stijlgids noteer je bijvoorbeeld welke kleuren en lettertypes je gebruikt. Dat zorgt voor consistentie als je in teamverband werkt, maar blijft ook handig als je bijvoorbeeld de stap waagt naar sociale media of met andere reclamevormen experimenteert. Dat hoeft niet meteen superuitgebreid te zijn, enkele notities voor jezelf kunnen al helpen om eenduidig te blijven in je keuzes.”
Afbeeldingen zijn een andere manier om de aandacht van bezoekers te trekken. Deze mogen opvallen, maar passen best ook in het kleurenpalet dat je voor je website samenstelde. Hij verklapt zelf te werken met een Duotone Effect op afbeeldingen van Combell, een bepaalde filter waardoor ze meteen bij elkaar en bij de huisstijl passen.
Niet iedereen heeft natuurlijk verstand van grafische programma’s, maar ook dan is er een tip: “Je kan naar een afbeelding zoeken waar elementen uit je kleurenpallet in terugkomen. Voor afbeeldingen kan je ook kiezen om in hetzelfde thema te blijven en kies je bijvoorbeeld steeds voor getekende afbeeldingen.”
Ga voor orde
Buiten de blikvangers, moet de rest van je website ordelijk zijn. Zo vinden bezoekers snel wat ze zoeken en zal de gebruiker weer tevreden verder kunnen.
Het belangrijkste deel van de homepage is de Hero Section, bovenaan de website. Daar moet meteen duidelijk zijn wat je bedrijf doet.
Michiel Van de Veire, lead webdesigner bij Combell
Denk goed na over jouw homepage, dat mag een leuke inkomhal zijn waarin je bezoekers ontvangt. “Het belangrijkste deel van de homepage is de Hero Section, bovenaan de website. Daar moet meteen duidelijk zijn wat je bedrijf doet. Dan stuur je de mensen naar de informatie die je denkt dat ze nodig hebben met de call-to-action. Daarnaast kan je ook nog enkele producten uitlichten als je iets verkoopt. De rest van de homepage vertelt kort de belangrijkste zaken die er te vinden zijn op je website, met de nodige hyperlinks.”
Orde op je website hou je verder door ook in de verschillende pagina’s structuur aan te brengen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door te spelen met verschillende lettergroottes, -types en door delen vetgedrukt of cursief te zetten. Maar vergeet ook de witruimte niet, overvolle pagina’s of delen tekst die over het beeld heen bewegen (marquees) zijn absoluut uit den boze voor een ordelijke website.
“Kijk ook eens rond bij je concullega’s om een indeling te bepalen. Noteer wat je daar interessant vindt en welke zaken je net wil vermijden”, geeft Van de Veire mee.
Voor alle bezoekers
Vergeet geen bezoekers, wil Van de Veire tot slot nog meegeven. Meer en meer websites worden vluchtig via de smartphone bezocht en ook voor deze bezoekers moet de website netjes ogen. Bouw daarom je website zo dat het zichzelf aanpast aan het toestel van de bezoeker.
“Hier is het belangrijk mee te gaan met je tijd. Toen bedrijven net een website begonnen te maken, was het misschien leuk om met dansende bananen of glitterstickers het geheel opvallend te maken. Tegenwoordig is de mentaliteit verandert naar een ‘less is more’-houding en laat je deze zaken beter weg. Over tien jaar kan het weer anders zijn, die dingen veranderen.”
“Meegaan met de tijd betekent dan ook dat je voor een responsieve website moet gaan, een website die zich aanpast aan ieder toestel. De helft komt van de bezoekers komt tegenwoordig van een smartphone binnen en deze mensen laat je anders eigenlijk vallen.”
Natuurlijk is een website in te richten naar eigen smaak. Smaken verschillen en het karakter van je bedrijf bepaalt voor een groot deel al de uitstraling van je website. Deze stijltips kan je wel in je achterhoofd houden als je begint aan een redesign.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Combell. De webhosting-specialist gaat met Ugly Belgian Websites op zoek naar de lelijkste website van het land. De winnende website krijgt een make-over en tien jaar lang gratis webhosting en domeinnaam. Kanshebbers inzenden kan nog tot tien oktober via deze link. Daardoor maak je kans op een waardebon voor Bol.com ter waarde van honderd euro.