UI / UX Trends: Wat kan je verwachten in 2022?

[Partnercontent] Top 10 UI / UX Design Trends in 2022: analyseer trends en voorspellingen van experts voor jouw project en een betere interactie van gebruikers.

User interface (UI) en user experience (UX) design zijn de sleutel tot een duidelijke en comfortabele klantervaring met apps en sites. Volgens de statistieken bezoekt 88% van de bezoekers de site niet opnieuw als deze onhandig is gebleken of het niet mogelijk heeft gemaakt snel een antwoord op hun vraag te vinden. Tegelijkertijd staan designtrends niet stil: je moet het project voortdurend ontwikkelen volgens de trends.

Wij hebben een selectie gemaakt van de meest relevante aandachtspunten voor UI en UX in 2022. Oplettende lezers zullen merken dat sommige trends al enkele jaren relevant zijn. Dat is een feit, maar ze zijn nog steeds in ontwikkeling. Door deze richtlijnen te volgen, kan je een website maken die bezoekers kan aantrekken en de interesse van gebruikers kan vasthouden. 

Eerst mobiele aanpak

7,1 miljard mobiele gebruikers wereldwijd is een sterk argument om te overwegen. Meer dan de helft van het verkeer op commerciële sites is nu al afkomstig van mobiele apparaten. Tegen 2025 zullen naar verwachting 7,5 miljard mensen smartphones en andere gadgets hebben. Apparaten worden productiever en veelzijdiger, waardoor gebruikers veel opties hebben. Dit betekent dat je bij het ontwikkelen van webprojecten mobiele gebruikers in de prioriteit moet houden.

bron: web-cart.com

Geavanceerde personalisatie

Het staat nog steeds aan de top van UX en UI design trends. Was het vroeger voldoende om rekening te houden met de interesses van publiekssegmenten, nu wordt personalisatie steeds nauwkeuriger: er wordt rekening gehouden met de behoeften van elke individuele gebruiker. Dit wordt vergemakkelijkt door artificiële intelligentie en machine learning technologieën. Met behulp daarvan is het mogelijk menselijk gedrag te analyseren en relevante inhoud aan te bevelen. Misschien wel het meest opmerkelijke voorbeeld van deze trend is Netflix.

Spraakbesturing en zoeken

Het gebruik van spraakassistenten (Google Assistant, Alexa, Siri) is gemeengoed geworden voor gebruikers. Hun populariteit neemt toe. Misschien zullen stembesturing en het gebruik van voice search binnenkort concurreren met meer traditionele methoden.

bron: quasa.io

De Voice User Interface (VUI) is vooral handig omdat het tijd bespaart en je geen tekst in de interface hoeft in te voeren. Moderne technologieën voor machinaal leren bieden enorme mogelijkheden. Daarom is het de moeite waard om elementen op de site te vinden waarmee gebruikers met een stem kunnen communiceren, en zo’n mogelijkheid te implementeren.

Meer 3D-elementen

Ook deze trend is niet nieuw. In 2022 zullen er echter zeker veranderingen in komen. Zo is er nu een tendens om eerder uniforme grote driedimensionale inserts te gebruiken. Hun probleem is dat ze de laadtijd van de pagina of de starttijd van de mobiele applicatie verlengen.

Daarom wordt aangenomen dat ontwerpers zich in 2022 zullen concentreren op kleine kaders om de lanceringstijd te verkorten. Waarom hebben we überhaupt 3D-elementen nodig? Tenminste voor:

  • verbeteringen in de bruikbaarheid
  • om aandacht te trekken
  • originaliteit toe te voegen
  • ontwerp toevoegingen

De 3D-trend maakt de site interessanter. De unieke visuals spreken het publiek aan en maken ten volle gebruik van de beschikbare ruimte. Aangenomen wordt dat de aanwezigheid van driedimensionale elementen op de pagina de kans vergroot dat de gebruiker op de pagina blijft en de indexering aanzienlijk verbetert.

Neumorfisme

Een van de belangrijkste trends in 2020 en 2021 blijft relevant. Neumorfisme is een samensmelting van de begrippen “nieuw” en “skeuomorfisme” (realistische interface). Het wordt gekenmerkt door een samensmelting van realisme en futurisme. Daartoe wordt gebruik gemaakt van blur, correctie van de intensiteit van de schaduw en andere effecten. De resultaten zien er modern en aantrekkelijk uit. Dit zijn beelden waar je lang naar wilt kijken. Op maat gemaakte designelementen in deze stijl springen steevast in het oog.

bron: taffinc.com

Je kan beginnen met een logo ontworpen in deze stijl. Je kan het echt zelf maken, zonder ontwerper. Gespecialiseerde diensten – bijvoorbeeld Logaster – maken het mogelijk om zelfstandig logovarianten te genereren en te experimenteren met het ontwerp.

Donkere modus

Veel ontwikkelaars hebben al in 2020 de donkere modus op websites of apps geïmplementeerd. Er wordt aangenomen dat het ontwerpteam van het sociale netwerk Instagram de eerste was om dit te doen, waardoor het uiterlijk van de mobiele applicatie volledig werd veranderd. Het is de moeite waard om te zeggen dat het een experiment was, maar het werd snel gevolgd door de Apple-ontwikkelaars. Nadat de donkere modus verscheen op apparaten met iOS en macOS, werd de trend wereldwijd.

Aangenomen wordt dat in 2022 bijna alle mobiele toepassingen een donker ontwerp als alternatief zullen bieden. We hebben het dan niet alleen over het “zwarte scherm”, maar ook over andere kleuren: bruin, donkergroen, zwart en blauw, enz. Dit zal niet alleen gelden voor gaming en multimedia, maar ook voor andere mobiele toepassingen (waaronder instant messengers).

bron: blog.doist.com

De donkere modus kan zich in 2022 uitbreiden van mobiel naar desktop. Het aantal sites met alternatieve ontwerpopties zal ook toenemen: gebruikers zullen de interfacekleur kunnen kiezen die bij hen past.

Waarom donker thema populair is:

  • kunt u individuele details beter benadrukken
  • het spaart de lading van het mobiele apparaat
  • het is comfortabeler voor het gezichtsvermogen

De groeiende belangstelling voor dark design verandert de vertrouwde interface van veel sites en applicaties. In de komende jaren zal het aantal sites en mobiele programma’s dat overschakelt op de nieuwe ontwerpoptie de 100% naderen.

Nieuwe lettertypes

Typografie verandert elk jaar. Dit is gemakkelijk te verklaren: gebruikers raken snel uitgekeken op het zien van dezelfde klassieke lettertypes in teksten op websites en applicaties. Er zij op gewezen dat er sinds 2020 een trend is om verschillende soorten lettertypes tegelijk op de pagina te gebruiken.

Tegen 2022 zal deze trend echter omslaan in een uniforme stijl. Tegelijkertijd zullen veel ontwerpers afstappen van het minimalisme, aangezien deze oplossing niet langer uniek kan worden genoemd. De overvloed aan eenvoudige lettertypes heeft geleid tot de creatie van duizenden herhalende sites. Maar het lettertype is een designelement en moet het aanvullen. In 2022 zullen veel ontwikkelaars zich dus concentreren op het gebruik van één enkel lettertype voor het project, maar zullen ze de klassieke oplossingen laten varen.

Verwachte tendenskenmerken:

  • schreef lettertype
  • de grootte veranderen van woord tot woord
  • opleggen van een doorschijnend lettertype aan een ondoorzichtig lettertype
  • cursief en verzadigd toevoegen

Het resultaat is het volgende: als je van deze trend gebruik wilt maken en jouw project wil laten opvallen, moet je afstappen van de vertrouwde en bekende lettertypes en kiezen voor iets origineels en tegelijkertijd handig voor de gebruikers.

Micro-interacties

Verrassend genoeg zijn de meeste moderne ontwikkelaars zich niet bewust van deze waardevolle methode om gebruikerscommunicatie op te bouwen, ook al hebben microinteracties een directe invloed op de groei van het publiek en de respons. De verwachting is echter dat dit in 2022 zal veranderen. Bovendien zullen microinteracties een belangrijke trend worden in moderne ontwikkeling.

Elementen van de nieuwe trend:

  • tactiele reacties in de mobiele toepassing
  • de mogelijkheid om de kleur te veranderen voor elk van de toestanden van het programma
  • visualisatie van het laden van de pagina
  • geanimeerde overgangen
  • interessante (unieke) reactie op gebruikersacties (bijvoorbeeld op het indrukken van knoppen)

Deze trend zal de interactie van de gebruiker met een applicatie of website “menselijker” kunnen maken. Dit kan worden verklaard doordat de gebruiker contact en reactie zal voelen. De opgeroepen emoties zullen factoren worden om meer tijd op de pagina’s van het project door te brengen en er na verloop van tijd naar terug te keren. Het is niet alleen een verbetering van de prestaties, maar ook een toename van de merkreputatie.

Ontwerp prestaties

Nu de communicatiestandaarden steeds beter worden, is het ooit fantastische 5G al gemeengoed aan het worden. Ondanks tegenstand tegen de invoering van deze standaard (vanwege mogelijke milieuproblemen), is deze nu al van invloed op toekomstige trends.

Alles wordt sneller – en gebruikers verwachten dat sites en applicaties ook veel sneller laden. Tegelijkertijd vertraagt de overvloed aan designelementen het laden aanzienlijk. Daarom is het beter om alleen die elementen in de interface te gebruiken die echt nuttig zijn voor bezoekers en die de prestaties van het project in 2022 niet verminderen.

Aanpassingsvermogen

Het is een zeer belangrijke trend die niet kan worden genegeerd in de moderne wereld die verzadigd is van mobiele gadgets. Bovendien zijn de kenmerken van de schermen verschillend voor alle toestellen. Er zijn smartphones zonder bezel, toestellen met afgeronde randen, flexibele toestellen, en gadgets met schermen van verschillende afmetingen.

We moeten nu werken aan de aanpassing van mobiele versies van sites voor deze functies. Het beeld op het scherm van een mobiel apparaat moet van hoge kwaliteit zijn, ook wat betreft functionaliteit en kijkcomfort.

Aanpassing betekent:

  • volledig scherm vulling;
  • gemakkelijke navigatie met gebaren;
  • verbetering van de visuele perceptie;
  • creatie van volwaardige grafische details;
  • maximale beeldkwaliteit.

Aanpassingsvermogen is natuurlijk allesbehalve een nieuwe trend in UX, maar de moderne eisen zijn veel complexer dan die in het begin. Het nieuwe uiterlijk van mobiele apparaten stelt ontwikkelaars voor nieuwe uitdagingen: de interface moet worden herschreven of aangepast. Gewoon een comfortabele weergave op het scherm is goed. Het is echter belangrijk om er gebruiksgemak en aantrekkelijkheid aan toe te voegen. Het uiterlijk van de applicatie is nu van groot belang.

bron: taffinc.com

Naast de trend van de aanpasbaarheid is er ook een gelijktijdige multiplatformtrend. De gemiddelde gebruiker heeft verschillende apparaten: een computer, tablet, smartphone, wearable device. Het is voor hem belangrijk dat de gemaksfuncties en zijn ervaring op elk apparaat tegelijk beschikbaar zijn.

Conclusie

UX en UI zullen in 2022 steeds meer afhangen van de gebruikerservaring. Het gebruik van kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk individuele behoeften te analyseren en de meest aangepaste middelen te creëren. Er moet bijzondere aandacht worden besteed aan micro-interacties, en er moet rekening worden gehouden met trends op het gebied van visueel ontwerp.


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage namens Logaster. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home