Synology breekt binnen in de enterprise-markt zonder kmo’s en enthousiastelingen uit het oog te verliezen. De bredere focus vereist echter een andere aanpak met een grotere focus op vertrouwen, wat verklaart waarom de NAS-fabrikant vandaag ook schijven en SSD’s maakt.
Talrijk zijn de IT-liefhebbers die thuis een NAS hebben staan, en die NAS is vaker wel dan niet van Synology. “We vergeten de prosument niet”, zegt Miléna Laurent, Product Manager Benelux bij Synology. Ze beseft dat Synology is groot geworden dankzij die enthousiastelingen, maar de ambitie van Synology rijkt vandaag verder.
Synology in de zakelijke markt
“Lokaal is het zakelijke segment met kmo’s en enterprise al enige jaren even groot en zelfs groter dan het B2C-segment”, weet ze. “In het derde kwartaal van vorig jaar waren kmo en enterprise samen in onze contreien goed voor twee derde van de omzet.”
Synology hoopt dat IT’ers die thuis een Synology-NAS hebben, het merk in overweging nemen wanneer ze professioneel op zoek gaan naar een oplossing. Om dat te faciliteren, maakt Synology vandaag producten op maat van zakelijke gebruikers. Daarbij komt de focus steeds meer op grote bedrijven te liggen.
“We werken echt aan de ontwikkeling van onze producten op enterprise-niveau”, verduidelijkt Laurent. “We hebben een gestaag plan van aanpak.” Drie pijlers zijn volgens haar cruciaal voor een doorbraak ik het enterprise-segment: “Bedrijven willen veiligheid, betrouwbaarheid en beheer.” Synology werkt actief aan alle drie.
Beveiliging
“Op het vlak van beveiliging werken we sinds 2016 al actief samen met de security-gemeenschap”, zegt ze. “We hebben een bug bounty-programma en een responstijd van amper acht uur voor beveiligingsproblemen.”
We hebben een bug bounty-programma en een responstijd van amper acht uur voor beveiligingsproblemen.
Miléna Laurent, Product Manager Benelux Synology
Het besturingssysteem van de opslagproducten van Synology, DiskStationManager (DSM) 7 is bovendien ontworpen met beveiliging in het achterhoofd. Laurent wijst op veilige standaardinstellingen, waarbij standaard-admin-accounts onder andere worden uitgeschakeld. Andere beveiligingsmechanismen zoals MFA zijn eveneens al geruime tijd beschikbaar.
Betrouwbaarheid
Naast beveiliging speelt betrouwbaarheid een grote rol. “We hebben onze QA-procedures aangescherpt, maar beseften al snel dat stabiliteit controle vereist. Als een klant problemen had, en die kwamen van een probleem met de harde schijf, dan konden we niet helpen. Daarom zijn we zelf schijven beginnen maken.”
Synology voorziet de firmware van die drives en zorgt ervoor dat ze helemaal compatibel zijn met de NAS-producten. Wie NAS-toestellen of servers koopt die door Synology gericht zijn op de enterprise-markt, heeft keuze uit een beperkte lijst van compatibele drives die allemaal van de hand van Synology zijn. Die schijven zijn niet duurder dan gelijkaardige modellen van de concullega’s en moeten vooral betrouwbaarheid bieden.
“De software en de hardware zijn zo helemaal geïntegreerd”, zegt ze. “Dat garandeert stabiliteit en zorgt er ook voor dat onze ingenieus een probleem helemaal zelf kunnen oplossen moest dat toch voorkomen.” Synology verkoopt vandaag ook eigen SSD’s, met hetzelfde opzet. In het enterprise-segment heeft de fabrikant immers ook flash-servers, maar ook meer instapgerichte modellen bieden vandaag ruimte voor een SSD-cache.
Beheer
Met veiligheid afgedekt, en de volledige controle over de hardware- en softwarestack in handen met het oog op stabiliteit en ondersteuning, rest beheer nog. Laurent: “We introduceerden met Active Insight een managementplatform dat op grote schaal werkt. Met Active Insight kan je honderden Synology-servers centraal beheren. Beheerders kunnen snapshots en herstelpunten instellen, updates uitrollen, back-ups monitoren en meer. Active Insight beidt zelfs ransomware-detectie.”
Active Insight draait in de cloud en is van overal toegankelijk voor beheerders. Hoewel de oplossing geschikt is voor beheer van NAS-toestellen en servers op grote schaal, kan ook een kmo of een consument ermee aan de slag. Basisfunctionaliteit is gratis, wat opnieuw toont dat Synology ondanks de focus op enterprise de kmo-markt niet uit het oog wil verliezen.
Bij dat beheer hoort eigenlijk ook de eenvoudig in gebruik, die Synology volgens Laurent onderscheidt van de gevestigde namen in de markt. “DiskStations en RackStations zijn eenvoudig te gebruiken.”
Expertise
België is natuurlijk een kmo-land en daar boekt Synology op dit moment dan ook de meeste vooruitgang. “Al heeft het land ook interessante enterprises”, aldus Laurent. “We werken met grote en kleine namen, en willen inde nabije toekomst zeker ook in de kmo-markt verder doorbreken. Wij passen ons aan naar de klant.”
Het niveau van de conversaties in de Benelux valt haar op. “Mensen hier zijn verrassend technisch. Ze weten waar ze mee bezig zijn, meer dan op vele andere plaatsen. Dat geldt niet alleen voor IT-experten, maar ook eindgebruikers.”
En wat met de prosumers die Synology groot hebben gemaakt? Laurent is duidelijk: ‘We willen B2C nooit opgeven, maar voor iedere type klant een oplossing bieden. IT-enthousiasteling, kmo of enterprise, wij zijn hier voor jou.”