Innoveren met de Edge – Is dit de toekomst van kmo’s?

Alle bedrijven, in welke sector dan ook, zijn zwaar getroffen door de pandemie en onherroepelijk veranderd. Nu we op weg zijn naar herstel, moeten we ervoor zorgen dat bedrijven van elke omvang in staat zijn om beter terug te veren dan vroeger.

Kmo’s zijn van cruciaal belang om een sterkere, veerkrachtigere en innovatievere toekomst op te bouwen voor bedrijven in de hele EMEA-regio. In 2021 zijn er alleen al in de Europese Unie 22,6 miljoen kleine en middelgrote ondernemingen, waarvan de overgrote meerderheid micro-ondernemingen zijn (met minder dan negen werknemers). Verder naar het zuiden zijn kmo’s in Zuid-Afrika goed voor meer dan 98 procent van de bedrijven en stellen ze tussen 50 en 60 procent van de beroepsbevolking van het land tewerk.

Doordat kmo’s van nature wendbaar zijn en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, bevinden ze zich allemaal in een sterke positie om de uitdagingen van de nabije toekomst aan te gaan.

Met dit in het achterhoofd kunnen we zeker een nieuwe golf van innovatie verwachten van kleine bedrijven naarmate ze zich tot een nieuw type werkplek ontwikkelen. Gedeeltelijk, ja, maar om de toekomst echt tegemoet te snellen, hebben ze een solide AI-gestuurd en voorspellend netwerk nodig om werk op afstand en op kantoor te ondersteunen. Dit betekent dat ze gebruik moeten maken van een flexibel en aanpasbaar IT-netwerk dat mobiliteit van eindgebruikers koppelt aan bedrijfs-IoT om de efficiëntie, personalisering en productiviteit te verhogen.

Klein maar krachtig

Nog niet zo lang geleden waren digitale tools alleen beschikbaar voor een select groepje organisaties die het budget hadden voor gespecialiseerde DevOps-teams. Nu zijn die felbegeerde tools echter gedemocratiseerd en op grote schaal beschikbaar via As-a-Service-applicaties. In de detailhandel geven As-a-Service-aanbiedingen kmo’s bijvoorbeeld de mogelijkheid gepersonaliseerde, op maat gemaakte, digitale en sociale ervaringen aan hun klanten aan te bieden via realtime toegang tot operationele, financiële en klantgegevens over verschillende kanalen. Kleine bedrijven hebben nu hetzelfde arsenaal en dezelfde tools tot hun beschikking om te concurreren in de eredivisie van het bedrijfsleven.

Kleine bedrijven hebben nu hetzelfde arsenaal en dezelfde tools tot hun beschikking om te concurreren in de eredivisie van het bedrijfsleven.

Jerry Garcia, Country Manager Belux bij Aruba

Omvang, of zelfs locatie, vormt niet langer een obstakel. Grotere, meer verspreide organisaties zijn overgeleverd aan complexe toeleveringsketens. Die bestaan uit verschillende belanghebbenden, die vaak uit verschillende landen of zelfs continenten afkomstig zijn. Kleinere, meer gelokaliseerde bedrijven zijn niet immuun voor dergelijke problemen, maar met de juiste technologieën bevinden ze zich in een goede positie om beleverd te worden, terwijl andere te maken krijgen met blokkades van leverings- en productiedeadlines.

De Edge luidt verandering in

En nu is daar de Edge – waar gegevens worden gegenereerd waar het bedrijf actief is, in plaats van in de cloud of in een datacenter. Eenvoudig gezegd: daar waar gebruikers, apparaten en ‘dingen’ samenkomen. Met de Edge hebben kleine bedrijven de mogelijkheid om enorme hoeveelheden gegevens, die hun besluitvorming in real time kunnen onderbouwen, de baas te blijven en te verwerken. In de horecasector bijvoorbeeld zullen gegevens steeds belangrijker worden voor kmo’s, omdat klanten zich meer zorgen maken over veiligheid en hygiëne. Het aanbieden van contactloze check-ins en restaurantbetalingen, evenals ondersteunende applicaties voor het bestellen van maaltijden, zal de hoeveelheid gegevens waarmee elke kmo te maken krijgt doen toenemen.

Het netwerk speelt hierbij een centrale rol: het verplaatst gegevens en verbindt mensen met apps en diensten. Van overal, op elk moment. Met de Edge wordt het netwerk echter nog belangrijker, met eisen die veel verder gaan dan alleen standaardconnectiviteit. De verschuiving naar hybride werken betekent dat dergelijke netwerken nu gebonden zijn aan menselijke capaciteit en ervaring – ze zijn slechts zo veilig en flexibel als de operators die ze beheren.

Dan is er AIOps

Met het enorme aantal apparaten dat op een bepaald netwerk wordt aangesloten, is handmatige menselijke tussenkomst gewoon niet langer praktisch. Dat is waar kunstmatige intelligentie (AI) te hulp schiet.

Met de Edge wordt het netwerk echter nog belangrijker, met eisen die veel verder gaan dan alleen standaardconnectiviteit.

Jerry Garcia, Country Manager Belux bij Aruba

Met AI kunnen teams beleidsregels ontwikkelen die gebruikmaken van de context, zoals de gebruikersrol, het apparaattype, de certificaatstatus, de locatie of de dag van de week, om snelle en nauwkeurige geautomatiseerde beslissingen te nemen. Door AI op de juiste manier in te zetten, kunnen aanpassingen worden doorgevoerd nog voordat netwerkproblemen ontstaan.

AI-gestuurde platforms werken automatisch met een nauwkeurigheid van 95% om problemen te identificeren waarvoor een ingenieur normaal gesproken uren nodig heeft om die op te lossen. Het extra voordeel van AI-gestuurde platforms is dat u de tijd van uw medewerkers kunt herverdelen, wat betekent dat zij zich kunnen richten op meer kritieke taken en de planning voor het komende jaar.

Uiteindelijk zullen bedrijven, om de huidige uitdagende en onvoorspelbare economie bij te benen, hun netwerk en IT moeten updaten en herdefiniëren. Met de grootschalige democratisering van DevOps-diensten, samen met de groeiende wens van consumenten om meer lokaal te zoeken naar producten of partners, klimmen kmo’s gestaag op de ladder en moeten ze zeker niet worden onderschat door hun grotere tegenhangers.


Dit is een ingezonden bijdrage van Jerry Garcia, Country Manager Belux bij Aruba. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.