Het Nederlandse bedrijf Roba Metals levert staal, RVS, aluminium en andere non-ferro halffabricaten aan klanten over de hele wereld. De diverse Europese vestigingen tellen samen ruim 600 werknemers.
Aucxis mocht een RFID-pilootproject uitrollen in het Roba Metals service center en verkoopkantoor in Genk. Over een oppervlakte van 20.000m², onderverdeeld in vier hallen, worden coils (=rollen) roestvast staal herwerkt tot platen op maat, waarna ze worden opgeslagen op pallets. De pallets vertrekken uit voorraad of op bestelling naar de klant, die de inox platen op zijn beurt verwerkt tot een eindproduct, zoals bestek, ovens en vaten.
Roba Metals Genk heeft gemiddeld 7.000 pallets op voorraad, waarvan er wekelijks een 1.000-tal uitgeleverd worden. Er zijn 35 werknemers betrokken bij de productie en logistieke flow.
De uitdaging
Om de correcte pallets voor verzending naar een klant te lokaliseren en op te halen in de magazijnen werkte Roba Metals met een traditionele barcodescanner en een Excelfile. Aangezien er steeds meer opslagruimte bijgebouwd wordt, en de palletlocaties niet altijd geregistreerd werden, liepen de zoektijden fors op. Dit terwijl de leveringstijden steeds krapper worden: de klant verwacht zijn levering vaak reeds één dag na bestelling.
Roba Metals ging daarom op zoek naar een real time detectie- en lokalisatiesysteem dat aan hun WMS gekoppeld kon worden.
De oplossing
Aucxis stelde voor om de ATLAS Forklift Track&Trace oplossing te implementeren. Deze geeft een accuraat en up-to-date overzicht van de interne logistieke bewegingen door automatische locatie- en ladingcontrole.
Er werd gekozen om met RFID UHF-technologie te werken omdat er dan in bulk gescand kan worden. Verder is er – in tegenstelling tot barcodes – geen line-of-sight vereist voor het uitlezen van de tags.
Taggen van paletten
Eenmaal de op maat gemaakte RVS-platen op een pallet liggen, wordt deze voorzien van een papieren of kunststof beschermfolie. Hier kleeft steeds een barcodelabel met de klantgegevens en een uniek nummer op. Op basis van dit nummer – dat uitgelezen wordt door een PC met barcodescanner – printen we twee RFID-tags die tegelijk geprogrammeerd worden met hun product ID. Deze twee RFID-tags worden ook op de beschermfolie geplakt.
Er zijn twee tags per pallet nodig omdat ze op verschillende manieren opgetild kunnen worden tijdens het verladen: zowel met een heftruck als met een rolbrug. Roba Metals Genk schat dit jaar +/- 100.000 pallets van tags te voorzien.
Wanneer de pallet getagd is, wordt hij in een drop-off zone afgezet door de heftruck. Van daaruit brengt de rolbrug de pallet naar zijn eigenlijke stockageplaats. Bij het picken van de pallets voor transport gebeurt de omgekeerde beweging.
Detectieapparatuur rolbruggen
Boven in iedere hal beweegt een rolbrug aan een rail van voor naar achter. De bijbehorende grijptang beweegt van links naar rechts om de pallet te kunnen laden. Elke hal is verdeeld in een raster, waarbij elk vak in het raster voor een afzetplek of doorgang staat.
De 5 rolbruggen werden uitgerust met een antenne voor het scannen van de lading en 2 afstandsmeters, om op basis van X&Y-coördinaten de exacte positie in de hal te bepalen.
Detectieapparatuur heftrucks
Er werden zes heftrucks (van twee verschillende types) uitgerust met een antenne vooraan – voor het scannen van de lading – en een antenne onderaan – voor het scannen van de grondtags – om zo hun positie in de hal te bepalen.
Dankzij deze uitrusting kunnen de heftrucks meerdere paletten tegelijk lezen. Aangezien de heftrucks aan 12km/u over de rasters met vloertags rijden, was de uitleessnelheid van de tag heel belangrijk bij de tagselectie.
Gegevensverwerking
De bestuurder van de rolbrug of heftruck voert dezelfde taken uit als voorheen, maar ziet nu ook op een scherm op welke afzetlocatie hij welke pallet oppakt. Vervolgens bevestigt hij dit op zijn touchscreen. Na bevestiging door de gebruiker worden de gegevens automatisch doorgestuurd naar het WMS van Roba Metals.
Het interessante aan het concept is dat dezelfde hardware en technologie (onze middleware HERTZ) gebruikt kan worden voor zowel identificatie als lokalisatie.
Het resultaat
Dankzij de ATLAS Forklift Track&Trace oplossing wordt elke stap van iedere pallet gemonitord doorheen de logistieke flow, van de stockage na productie tot het verladen op vrachtwagens voor transport.
- Snelheid +50%: alle informatie wordt opgeroepen uit het WMS, er zijn dus geen zoekacties meer nodig;
- Veel minder druk en frustratie bij de operatoren, magazijniers en transportplanners om de deadline van verlading te halen;
- Verschillende FTE’s kunnen ingezet worden voor andere taken;
- Bij correct gebruik van het systeem neemt de accuraatheid van de pickings gevoelig toe doordat menselijke fouten uitgesloten worden.
lees ook
Van bloemen naar RFID: hoe de technologie licht schijnt op de logistieke keten
Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van Aucxis RFID Solutions. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.