Duurzaamheid, een talentenoorlog en gouden hoodies: waar bedrijven volgens Salesforce rekening mee moeten houden

Salesforce live

Op Salesforce Live in België draaide alles rond duurzaamheid en de integratie van werknemers in de nieuwe hybride wereld.

Festivals, cafés, fuiven, dancings, concerten…: de knaldrang is vandaag groot bij de gemiddelde Belg na talrijke lockdowns door de pandemie. Voeg ook maar events toe aan het lijstje, want op Salesforce Live in Brussel was het vorige week uitzonderlijk druk. Iedereen wilde erbij zijn en drie weken voor het event moest het bedrijf zelfs de inschrijvingen sluiten.

Bij aankomst zit de sfeer er goed in met een zomers zonnetje en een strandbar buiten die heel wat lekkers serveert. We negeren die nog even wijselijk, het is tot slot nog maar 12 uur en we moeten nog aandachtig genoeg zijn om achteraf deze reportage te schrijven. Niet iedereen is journalist van beroep en denkt daar hetzelfde over. Binnen vinden we dezelfde sfeer, met veel hout en groen, massa’s eten en drinken. Misschien zijn we Salesforce-Trailblazers, want we voelen ons snel thuis.

Na een half uur worden we richting keynote geduwd. We tellen toch ongeveer duizend aanwezigen in de grote ruimte. Enthousiast verschijnen Lien Ceulemans, Country Leader bij Salesforce Belux, en Gianni Cooreman, Deputy Country Leader bij Salesforce Belux, op het podium. Vooral de vest met blauwe wolkjes van die laatste springt in het oog. Wat we ervan vinden, laten we in het midden.

‘Golden Hoodie’

Het is onmiddellijk duidelijk dat Salesforce blij is om eindelijk nog eens opnieuw een fysiek event te organiseren. Ceulemans straalt op het podium en benadrukt dat we vandaag in een nieuwe wereld leven waar hybride werken steeds meer centraal staat. “Vandaag draait alles rond connecties om samen te groeien.”

Ceulemans en Cooreman willen al direct iemand bijzonder in de bloemen zetten: Thomas Theunen van Forward. Hij is de eerste Belg die een ‘Golden Hoodie’ heeft verdiend omwille van zijn engagement en expertise binnen het e-commerce-domein. Er zijn er vandaag slechts een 40-tal wereldwijd in omloop. Benieuwd hoe zoiets eruit ziet? Klik hier voor de LinkedIn-post van Elke Laeremans, CIO bij Torfs, waar ze Thomas feliciteert.

Even wordt er nog geflirt met de aankondiging dat Matthew McConaughey op de keynote zou verschijnen, maar Ceulemans moet helaas iedereen terug richting realiteit trekken. “Wacht nog even tot DreamForce 2022 dit najaar, beloofd.”

Vijf troeven

In haar keynote benadrukt ze de vijf troeven die binnen Salesforce van cruciaal belang zijn: vertrouwen, succes van klanten, innovatie, gelijkheid en duurzaamheid. “We hanteren vandaag een 1-1-1-aanpak binnen het bedrijf. We geven 1 procent van ons product aan de NGO’s, één procent vermogen en één procent van onze tijd. Onze werknemers kunnen zeven dagen per jaar vrijwilligerswerk doen tijdens werkdagen.”

“Dat is niet alleen leuk, het maakt ook een erg groot deel uit van onze cultuur. Het initiatief brengt mensen samen en het zorgt er ook voor dat we iets bijdragen aan de community waarin wij opereren.”

De 1-1-1-aanpak brengt mensen samen en het zorgt er ook voor dat we iets bijdragen aan de community waarin wij opereren.

Lien Ceulemans, Country Leader bij Salesforce Belux

Ze benadrukt ook dat er geen planeet B is en dat de Belux-organisatie al 16.000 bomen heeft gepland. Voor elke deelnemer vandaag wordt er trouwens ook een boom gepland, wat direct een mooi aantal is gezien de talrijke opkomst.

Veel digitaal talent nodig

Cooreman haalt tijdens de keynote ook de war on talent aan, een bekend probleem waar organisaties vandaag mee worstelen. Volgens een onderzoek van IDC zal het Salesforce ecosysteem in België en Luxemburg goed zijn voor 19.000 jobs tegen 2026. “We moeten een tandje hoger schakelen om meer mensen digitale skills aan te leren. Salesforce werkt vandaag al met Molengeek en BeCode samen om talenten op te leiden.”

Hij raakt in zijn relaas ook RefugeeForce aan, een programma dat talenten van vluchtelingen koppelt aan carrières. “Ik ben trots om vandaag aan te kondigen dat we de samenwerking met RefugeeForce verder uitbreiden om vluchtelingen, inclusief die van Oekraïne, nog meer kansen te geven.” Hij benadrukt opnieuw dat er geen planeet B is, iets wat duidelijk wordt gemaakt met de volgende spreker.

Er is geen planeet B

Arno Doggen, Chief Marketing Officer bij River Cleanup, staat vervolgens op het podium waar hij het probleem rond plastic aankaart. Voor wie het nog niet wist: Salesforce-events leggen evenveel focus op technologie als op andere dringende zaken in de wereld. “Er werd acht miljard kilogram plastic in de oceaan gestort in 2019. Dit jaar zitten we op koers om op elf miljard kilogram af te kloppen. In 2040 zou dat jaarlijks aantal tot 29 miljard kilogram stijgen.”

De zaal hangt aan zijn lippen terwijl hij iedereen erop attent maakt dat je als individu kan helpen. Klik hier om de agenda te zien met toekomstige acties.

Vervolgens verschijnt Steven Boen, CDO van Care4Growing op het podium om het digitaliseringstraject te presenteren dat zijn bedrijf de afgelopen jaren heeft afgelegd. We lieten Boen eerder al aan het woord in een uitgebreid interview dat je hier kan lezen.

De ambities zijn torenhoog. Er wordt vandaag al heel wat actie ondernomen, maar die zal nog sterk moeten schalen de komende jaren.

Maarten Dubois, Sustainability Director bij Deloitte

Maarten Dubois, Sustainability Director bij Deloitte, maakt kort zijn optreden met een belangrijk onderzoek bij 2.000 business leaders. Daaruit blijkt dat 90 procent van de respondenten duurzaamheid kritiek belangrijk vinden. 100 procent is beter, maar we zijn al blij dat het cijfer zo hoog is. Wanneer Deloitte echter doorvroeg of organisaties vandaag al genoeg actie ondernemen, reageert maar 20 procent positief. Zijn conclusie is duidelijk: “De ambities zijn torenhoog. Er wordt vandaag al heel wat actie ondernomen, maar die zal nog sterk moeten schalen de komende jaren.”

Relatie met de klant

Tijdens de aankondiging van Brian Solis merk je dat Ceulemans en Cooreman heel enthousiast worden. Hij is de Global Innovation Evangelist bij Salesforce en auteur van het boek Digital Anthropologist. Een dag later spreekt hij op The Next Web in Amsterdam, wat maakt dat het lokale Salesforce-team Brian kon strikken voor hun Belux-event.

Hij presenteert opvallende cijfers binnen een onderzoek naar de commerciële wereld met ook lokale Belgische cijfers. Daaruit blijkt dat 48 procent van de Belgen verwacht dat promoties altijd persoonlijk moeten zijn, iets lager dan het wereldwijde gemiddelde van 56 procent. Daar tegenover staat wel dat de Belgen zich veel meer als een nummer voelen behandeld bij winkels: 68 procent, terwijl het wereldwijd gemiddelde 56 procent is.

Volgens Solis stopt 49 procent van de Belgen met kopen van producten wanneer een bedrijf niet langer dezelfde waarden hanteert. Internationaal stopt 66 procent met aankopen, wat aantoont dat Belgen traditioneel meer honkvast zijn.

Tot slot somt hij de belangrijkste invloeden op voor Belgen om een beslissing te nemen:

  • Behandeling van werknemers (77 procent)
  • Behandeling van klanten (92 procent)
  • Milieupraktijken (70 procent)
  • Maatschappelijke betrokkenheid (52 procent)
  • Acties tegen raciale onrechtvaardigheden (66 procent)
  • Acties tegen economische onrechtvaardigheden (66 procent)

Belgisch chocoladeverhaal

Afsluiten doet Salesforce met een trotse presentatie rond Barry Callebaut en Neuhaus. Die eerste is actief in 143 landen en heeft 61 productiesites. In totaal werken er 12.000 mensen en draait het bedrijf een omzet van zeven miljard euro per jaar.  Mathieu Brunfaut, Global Digital Transformation Director bij Barry Callebaut, wijst naar het belang van het Customer 360-verhaal.

“Sinds elf jaar werken we met Salesforce. Daarin gebruiken we tal van tools, van de traditionele Sales Cockpit tot R&D, SAP-integraties, Tableau, e-commerce, marketing en duurzaamheid.” Er werken ook 3.000 coaches voor Barry Callebaut die de cacaoboeren helpen met hun businessplannen. Tegelijk zorgen zij ook voor input die belangrijk is om de huidige situatie van elke boer te omschrijven.

Sinds elf jaar werken we met Salesforce.

Mathieu Brunfaut, Global Digital Transformation Director bij Barry Callebaut

Tim Kamanayo Gengoux van Neuhaus verschijnt ondertussen mee op het podium waarna ze gezamenlijk een voorbeeld geven. Stel dat Neuhaus een praline wil maken met chocolade van Ivoorkust, zonder kinderarbeid. Binnen de uitgebreide Salesforce cockpit kan Barry Callebaut onmiddellijk zien wat er mogelijk is en in welke aantallen. Neuhaus heeft overigens de ambitie om al tegen 2025 enkel met helemaal duurzame chocolade te werken. Later dit jaar duiken we met Salesforce dieper in het verhaal van Barry Callebaut om de interessante elementen en innovaties uit te lichten.

Genieten aan de strandbar

Na een uitgebreide keynote krijgen we de tijd om de beursvloer te verkennen waar talrijke namen hun oplossingen presenteren aan geïnteresseerden. Opnieuw is eten en drank nooit ver zoek, net als de goede sfeer. Het doet de aanwezigen duidelijk deugd om opnieuw dat menselijk contact te hebben na de digitale events van de afgelopen twee jaar.

Uiteraard blijven we nog even plakken aan de strandbar buiten. Nu vertrekken betekent de hele tijd filerijden tot we opnieuw in de Kempen zijn. Dan is een frisse mocktail een veel beter idee terwijl we van het zonnetje genieten. Benieuwd hoe het event eruit zag? Klik dan hier voor onze uitgebreide videoreportage.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home