Een dataplatform verkopen als avocadotoast: de grote ambities van Dataiku

Avocadotoast

Dataiku wil zijn dataplatform even populair maken als avocadotoast. Avocado, ei en brood maken in het succesrecept plaats voor low-code en AI.

Avocadotoast en een dataplatform hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar gemeen. Toch inspireerde de lekkernij Florian Douetteau, CEO van Dataiku, en tekent het succesrecept nu de ambities van Dataiku.

Het bedrijf heeft klantencontracten lopen met bedrijven verspreid over twintig landen, uit de demografische gebieden Europa, Amerika en APAC. In de komende jaren hoopt Dataiku meer bedrijven te overtuigen met zijn dataplatform door in te zetten op de AI-markt.

Durven combineren

“10 miljard avocadotoasts gingen vorig jaar over de toonbank”, stak Douetteau van wal op het hoofdpodium van de Everyday AI-conferentie van Dataiku. De eerste toast kwam al in 1993 op het menu in een café in Australië, weet hij. Pas na verfijningen uit de Britse en Franse keuken aan het goedje, werd het gerecht een graag gegeten lunch. “Pas vanaf dat moment werd de avocadotoast overal gegeten. In totaal dus 10 miljard keer alleen al vorig jaar”, beweert hij.  

Florian Douetteau, CEO van Dataiku, tijdens zijn presentatie op de Everyday AI-conferentie

Douetteau voorspelt dat de AI-markt dezelfde plotse groeispurt zal meemaken. “Over tien jaar zal AI voor de massa zijn en zullen alle bedrijven de technologie inzetten”, stelt hij. Zijn bedrijf biedt een platform waarop zowel data-wetenschappers als minder technische profielen aan de slag kunnen met bijvoorbeeld het bouwen van AI-toepassingen die op basis van algemene trends in de bedrijfsdata voorspellingen maken.

Dataiku speelt dus niet mee in de wereld van RPA, waarin bots werknemers ontlasten van repetitieve taken. “Bij ons gaat het erom dat iedereen met data aan de slag moet kunnen om productieprocessen te automatiseren of optimaliseren. In grote organisaties vind je honderden tot duizenden bedrijfsprocessen die in essentie efficiënter kunnen.”

Data democratiseren

Het verenigen van verschillende niveaus is altijd het hart geweest van het dataplatform. Bij de oprichting ervan negen jaar geleden, kozen de vier Franse oprichters bewust voor deze focus. Dataiku speelt namelijk in een veld waarin een wereldspeler als SAS op dat moment al meer dan 35 jaar naam maakte.

Nu, negen jaar later, zijn er jobs in de datawereld op overschot. De nood aan het democratiseren van dataplatformen is bijgevolg hoog. Douetteau schets de markt wat gedetailleerder uit tijdens een exclusief interview met ITdaily: “Er zijn tussen de 500 miljoen en 1 miljard mensen dagelijks aan het werk achter de computer. Van deze groep moeten 25 tot 50 miljoen mensen aan de slag met het bouwen van AI.”

Uit de groep werknemers die dagelijks achter de computer werkt, moet 50 miljoen man aan de slag met het bouwen van AI.

Florian Douetteau, CEO van Dataiku

De visie van Dataiku over het democratiseren van dataplatformen, kon het bedrijf negen jaar geleden nog wel onderscheiden van de concurrentie. Ondertussen weet de marktleider in de datawereld, SAS, ook dat er geen andere optie is dan het democratiseren van data.   

AI voor de massa

Douetteau weet dat de beginstrategie van Dataiku niet langer onderscheidend is. Binnen de tien jaar mikt hij er dan ook op om voldoende verfrissende elementen toegevoegd te hebben aan het platform om mee te kunnen surfen op het succes van een sterk gegroeide AI-markt.

“AI moet simpel zijn om te bouwen, het moet iets toevoegen aan de organisatie en veilig zijn om te gebruiken”, schuift hij naar voren als drie kernwaardes waarrond het bedrijf de komende jaren zal bouwen. De basis blijft onveranderd en het platform moet toegankelijk blijven voor zowel data-wetenschappers als low-code gebruikers.  

De CEO legt zijn bedrijfsstrategie nu uit aan de hand van avocadotoast en kan zo een grappige toets meegeven aan zijn presentatie voor het aanwezige publiek. Toetsen we zijn presentatie af aan de voorspellingen van grote onderzoeksbureaus, dan ziet het er inderdaad goed uit voor de AI-markt.

Onderzoeksbureau IDC volgt de markt op de voet op en koppelt jaarlijks terug aan het grote publiek met een rapport. Vorig jaar bleek twaalf procent van het IT-budget besteed te zijn geweest aan AI. Over drie jaar verwacht het bureau dat bedrijven 25 procent van het budget reserveren voor AI.

Een dataplatform waarop verschillende profielen terechtkunnen, bouwde Dataiku dus als basis. De komende jaren zal het systematisch elementen toevoegen om het platform te laten gelden in de AI-markt. Eenvoudigheid, de creatie van een meerwaarde en veiligheid, staan bij de aankomende vernieuwingen centraal. “Alle elementen zullen we over tien jaar gecombineerd hebben om jou op dezelfde manier te verzadigen als avocadotoast”, besluit hij.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home