Hoe Synology jou en je bedrijf wil overtuigen met zijn nieuwe C2 Cloud

Cloudaanbieders genoeg? Niet volgens Synology, dat een eigen aanbod in elkaar bokste met een erg duidelijke focus. Een handvol splinternieuwe producten moet bestaande klanten bedienen en nieuwe enthousiastelingen aantrekken.

Synology maakte naam en faam als NAS-fabrikant. Dit jaar vindt de Taiwanese serverspecialist zichzelf echter opnieuw uit. Het bedrijf wil enerzijds losbreken uit de markt van kmo’s en prosumers richting de enterprise, en anderzijds een hybride ervaring bieden die ook nieuwe klanten lokt. Voor dat eerste luik introduceerde Synology zijn DiskStation Manager (DSM) 7.0: een nieuw NAS-besturingssysteem die voor het eerst functionaliteit op maat van grote bedrijven aan boord heeft.

Het hybride verhaal ligt complexer. Synology voorzag al cloudopslag onder de noemer C2 in zijn portfolio, maar die C2-vlag gaat voortaan een veel bredere lading dekken. Synology C2 wordt een suite van cloudgebaseerde oplossingen en producten die enerzijds netjes in DSM 7.0 klikken, maar anderzijds ook op zichzelf staan. Synology hoopt dat de cloudproducten toegankelijker zijn dan een NAS en wil zo nieuwe klanten rekruteren.

Synology was nooit vies van software. Het NAS-aanbod van de fabrikant onderscheidt zich met dank aan de gebruiksvriendelijke interface en de inbegrepen softwarepakketten. Denk bijvoorbeeld aan surveillance-software voor camera’s, een multimediahub of zelfs een volwaardige kantoorsuite. Met C2 wil het bedrijf die focus op gebruiksgemak doorzetten naar producten die een breed publiek aanspreken. Het charmeoffensief vindt op twee fronten plaats: de individuele consument is een doelwit, net als het bedrijf.

Voor de consument lanceert Synology in eerste instantie drie diensten:

  • C2 Password: een gratis wachtwoordmanager
  • C2 Backup: een back-up-oplossing gericht op endpoints
  • C2 Storage: cloudopslag op maat van individuele NAS-gebruikers.

Het professionele aanbod overlapt voor een stuk maar is niet identiek. Vier diensten moeten organisaties overtuigen:

  • C2 Backup: vergelijkbaar met de consumentendienst, maar op maat van zowel on-premises en cloud-workloads.
  • C2 Storage: ook gelijkaardig aan de consumentenversie maar geoptimaliseerd voor synchronisatie tussen C2 en verschillende satellietkantoren
  • C2 Transfer: een zakelijke oplossing om grote bestanden veilig te delen
  • C2 Identity: een SSO-oplossing voor SaaS-toepassingen over de hele organisatie

Zoals je ziet passen sommige producten binnen het NAS-ecosysteem van Synology terwijl andere er los van functioneren. Synology wil klanten telkens aanspreken op basis van de oplossingen zelf. Bekijk ze dus niet als een dessertje na de NAS-hoofdmaaltijd.

C2 Transfer

C2 Transfer wil een soort alternatief voor mail en WeTransfer worden. De dienst laat gebruikers toe om grote bestanden te delen op een veilige manier. Gedeelde data wordt via AES-256 versleuteld en enkel de beoogde ontvanger kan aan de bestanden. Daartoe kan je een éénmalig wachtwoord instellen dat je met de ontvanger kan delen via mail of telefoon. Zo kan ook iemand met een link naar de bestanden ze niet downloaden zonder je toestemming. Synology bouwde C2 Transfer voor Chrome, Edge en Safari en plant ook mobiele ondersteuning in de toekomst.

Bestanden mogen maximaal 20 GB wegen en blijven nooit langer dan 90 dagen beschikbaar. Tot slot kan je automatisch watermerken toevoegen aan afbeeldingen die je via C2 Transfer deelt.

Synology positioneert zijn oplossing als een handige en veilige manier om grote bestanden te delen, zonder dat werknemers daartoe naar hun mail grijpen of andere ‘shadow IT’-toepassingen gebruiken. De oplossing is vanaf augustus beschikbaar aan 99,99 dollar per maand voor één gebruiker (voor zelfstandigen) en 49,99 dollar per maand per vijf gebruikers (voor ondernemingen).

Slechts één partij moet een abonnement hebben om C2 Transfer te gebruiken. Zo kan je niet alleen je eigen bestanden verzenden, maar ook een request sturen om een bepaald bestand naar een klant of partner. Die kan de data via de link toevoegen.

C2 Storage en Backup

C2 Storage is een voortzetting van de oplossing van Synology die vandaag al bestaat. Organisaties gebruiken de dienst in combinatie met Hyper Backup om hun NAS in de cloud veilig te stellen. Via Hybrid Share kan je dan weer data delen en synchroniseren naar analogie met OneDrive of DropBox. De oplossing speelt netjes samen met een NAS via DSM 7, dat Hybrid Share Folders ondersteunt. Dat zijn mappen die zich gedragen als lokale folders maar er enkel een lokale cache op nahouden. Alle data synchroniseert met de cloud zodat je minder opslag op je NAS verbruikt. Je kan via een centrale map ook bestanden delen over verschillende toestellen.

De Hybrid Share Folder zit native in DSM 7 en gedraagt zich verder zoals een klassieke Shared Folder. Je krijgt er op dezelfde manier toegang toe via File Station. De nieuwe Download Tool laat je toe om gegevens van de Hybrid Share Folder naar een endpoint te downloaden.

Verwar C2 Storage niet met C2 Backup. De Storage-oplossing biedt ruimte voor een off-site back-up van je NAS, maar de focus ligt verder op opslag en gedeelde mappen. C2 Backup richt zich op de back-up van endpoints zoals Windows-laptops. Synology zal onder deze dienst ook back-ups voor OneDrive for Business en Exchange Online aanbieden.

C2 Identity

C2 Identity geeft organisaties een uitgebreide single sign on-oplossing voor hun digitale omgeving. De dienst draait in de cloud en ondersteunt Windows- en Mac-endpoints maar ook SAML en OIDC voor compatibiliteit met webapplicaties en de cloud. Synology giet zijn eigen sausje over het concept door organisaties toe te laten om een lokale snelle verificatiedienst op te zetten. Die draait dan in een docker-container of op een Synology-NAS.

De dienst kwam tot stand na feedback van bestaande Synology-klanten. Veilig inloggen is voor velen een prioriteit, wat terecht is. Het gros van de cyberaanvallen vindt immers plaats nadat een aanvaller toegang heeft tot een account. Een kwalitatieve SSO-oplossing is veiliger en aangenamer voor werknemers. Synology begeeft zich hier niet op onontgonnen terrein en moet opboksen tegen bestaande partijen. Een scherpe prijsstrategie helpt: C2 Identity is gratis voor kmo’s tot en met 250 gebruikers.

C2 Password

C2 Password verdient ook nog een vermelding, ook al richt Synology de dienst niet meteen op bedrijven. De insteek voor Password is gelijkaardig als die voor Identity: accountgegevens zijn te vaak de meest kwetsbare link in de beveiligingsketting. Voor individuele gebruikers wil Synology met een overzichtelijke wachtwoordmanager zieltjes voor zich winnen. Ook deze dienst heeft een gratis instapplan.

Opnieuw begeeft Synology zich tussen de nodige concurrenten. Extra functionaliteit moet mensen overtuigen om voor C2 Password te kiezen. De dienst houdt niet alleen wachtwoorden bij, maar laat ook toe om andere data zoals identiteitsgegevens en betaalinfo op een veilige plek te bewaren. Ook dat is niet uniek, al begeeft Synology zich zo wel op het domein van de premium-wachtwoordmanagers met zijn gratis aanbod.

Meer uniek is de mogelijkheid om bestanden te delen. Met C2 Password wil Synology gebruikers toelaten om gevoelige documenten op een veilige manier naar derden te sturen. Je krijgt aanvankelijk de mogelijkheid om tot 50 MB aan bestanden te delen. De werking is verder vrijwel identiek aan C2 Transfer. Op termijn moet de deel-functionaliteit van C2 Password evolueren naar een vergelijkbare consumentenversie van C2 Transfer.

Gratis

Waarom biedt Synology de gratis versies van zijn dienst aan? En waarom willen de Taiwanezen consumenten aanspreken met het gratis C2 Password, terwijl de functionaliteit een abonnementskost rechtvaardigt? Dat plan kadert in de bredere strategie van Synology. Het bedrijf selecteerde enkele diensten zoals het wachtwoordbeheer die zowel relevant als toegankelijk zijn. Synology beseft dat een NAS niet het meest instapvriendelijke toestel is en dat helpt niet voor een brede naamsbekendheid.

Met C2 Password wil Synology een groter publiek van enthousiastelingen aanspreken. Zij moeten de naam Synology op termijn associëren met de uitstekende ervaring die het bedrijf hoopt te bieden. Dat leidt vervolgens tot meer interesse in het NAS-aanbod, of meer werknemers die Synology kennen in een bedrijfscontext en daar achter de professionele oplossingen zullen staan.

Ambitieuze plannen

C2 en alle producten die eronder leven, illustreren de ambities van Synology. Het bedrijf wil evolueren van NAS-fabrikant naar bredere IT-specialist binnen bedrijven. Daartoe moet het strijden tegen de Dells, Lenovo’s en HPE’s van deze wereld: een moeilijke klus. Synology kan echter op de nodige liefde van prosumers en enthousiastelingen rekenen en is bovendien erg instapvriendelijk. Door het aanbod uit te breiden en een breder publiek aan te spreken, moet er ook in professionele context een breder draagvlak komen voor Synology-producten.

De toekomst zal uitwijzen of de strategie werkt. In afwachting staan er enkele boeiende C2-producten van Synology klaar. Wat functionaliteit, gebruiksgemak en prijsstrategie betreft, vinden we het aanbod het proberen waard. Zeker wie al in het Synology-ecosysteem zit, heeft niets te verliezen. Synology stelt alle C2-diensten vanaf augustus gestaag beschikbaar, met extra functionaliteit gepland voor de komende maanden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.