De transitie van on-premise infrastructuren naar cloud-native oplossingen is voor veel bedrijven een uitdagend maar noodzakelijk proces. Showpad, een Belgisch bedrijf dat salesplatformen ontwikkelt, heeft deze reis al succesvol afgelegd.
Showpad is een Belgisch salesplatform en trouwe klant van AWS. Tijdens Re:Invent 2024 stelden we enkele vragen over de overstap naar cloud aan Jeroen Minnaert, Chief Architect bij Showpad. In dit artikel kom je meer te weten over hoe het bedrijf de migratie naar de cloud heeft aangepakt, welke voordelen dit heeft opgeleverd, en welke lessen andere bedrijven kunnen leren.
De eerste stappen naar de cloud
Showpad begon in 2015 aan de overgang van on-prem systemen naar een cloudomgeving. Minnaert legt uit: “Wij zagen dat veel mensen slechte ervaringen hebben met verkopers. Dat komt omdat die verkopers vaak geen toegang hadden tot de juiste informatie, marketing content, training of coaching.”
“Ons platform brengt eigenlijk marketing, die de content voorziet, de verkopers die de content gebruiken en klanten samen in één omgeving. Dat is wat we met Showpad proberen te doen: de juist content, op de juiste plek, met de juiste tools,” zegt Minnaert zelfverzekerd.
Voor ons was de stap naar de cloud vooral een manier om meer schaalbaar te worden en sneller te innoveren.
Jeroen Minnaert, Chief Architect bij Showpad
Om de overstap snel en efficiënt te laten gebeuren, volgden ze een gestage aanpak: “We waren eerst een on-prem platform tot 2015, waarna we zijn overgegaan naar de cloud,” legt Minnaert uit.
De eerste stap was het verplaatsen van bestaande workloads naar Kubernetes op AWS. Deze strategie minimaliseerde de risico’s van migratie terwijl het bedrijf zich kon voorbereiden op de volgende stappen. Dit gefaseerde proces bleek cruciaal: “We hebben geleerd dat een gefaseerde aanpak essentieel is voor een succesvolle migratie.”
Waarom AWS?
Showpad koos bewust voor AWS als cloudprovider, ondanks dat Microsoft en Google ook meer dan degelijke alternatieven waren. “Bij AWS hebben we echt het gevoel dat we een partner hebben, en niet alleen een vendor.” Volgens Minnaert heeft AWS sterke technische fundamenten: “AWS heeft niet alleen een customer first mindset, maar geeft ons ook een goed overzicht over alle implementaties.”
Een van de redenen voor deze keuze was de mogelijkheid om snel te innoveren. “We willen met Amazon zoveel mogelijk van de niet-core-elementen uitbesteden,” zegt Minnaert. Door taken zoals infrastructuurbeheer aan AWS over te laten, kon Showpad zich volledig richten op productontwikkeling en innovatie.
Daarnaast biedt AWS specifieke diensten die de doelen van Showpad ondersteunen. “Sinds 2020 maken we steeds meer gebruik van de managed services van Amazon, sindsdien liggen onze applicaties meer in lijn met specifieke klantbehoeften,” aldus Minnaert.
Cloud-native
De overstap naar cloud-native heeft Showpad op meerdere vlakken geholpen: “Voor ons was de stap naar de cloud vooral een manier om meer schaalbaar te worden en sneller te innoveren.” Dit was essentieel voor een bedrijf dat opereert in meer dan 50 landen en meer dan 1.000 klanten bedient.
Het grote voordeel van migreren naar de cloud is continuïteit uitstralen. “De klanten moeten niet het gevoel krijgen dat de overstap naar de cloud een stap achteruit is,” verduidelijkt Minnaert. “Daarom is het belangrijk om een solide basis te hebben. Dit stelt je in staat om je workloads te optimaliseren met meer managed services, waardoor je eenvoudiger kunt overschakelen naar een serverless aanpak.” Ook hier koos Showpad om stap voor stap te werken.
lees ook
Van data via klantenkennis tot succes
Daarnaast zorgt het voor meer autonomie. “Het is belangrijk om onze engineers te certificeren en te trainen in AWS-tools. Dat proces maakt veel tijd vrij voor ons, omdat dat via Amazon gebeurt.” Minnaert gaat verder: “Amazon zorgt ervoor dat wij minder tijd besteden aan infrastructuur en ons kunnen focussen op innovatie. Dingen waar we echt het verschil maken.”
De veranderingen die Showpad de voorbije tien jaar hebben doen groeien, kunnen waardevolle lessen zijn voor andere bedrijven die ook de overstap willen maken. Daarbij is een gefaseerde aanpak essentieel om continuïteit uit te stralen, maar is het ook belangrijk om samen te werken met een betrouwbaar cloudbedrijf en om te investeren in de certificering van medewerkers. Het helpt om sneller te kunnen innoveren en om de concurrentiepositie op de markt te versterken.