SAP klopt zich trots op de borst dat het in meer dan 20 verschillende industrieën de meeste ervaring heeft in analytics. Iedereen die nog geen HANA draait, moet upgraden voor 2025. Maar wat met nieuwe klanten? Is het zo complex om SAP te integreren of upgraden?
Om dit te begrijpen, zitten we samen met Timo Elliott tijdens het SAP Festival in Brussel. Hij is een Innovation Evangelist en weet als geen ander waar het fout kan lopen. Zijn redenering is heel duidelijk: de technologie is nooit het probleem, omdat het wel succesvol draait ergens anders. Waar ligt het dan wel aan?
“Wanneer het mis gaat, spreek ik meestal van een duivelse driehoek. Bedrijven willen innoveren en groeien en doen dan twee dingen tegelijk. Enerzijds willen ze nieuwe technologie implementeren en die moet het business model evolueren. Ze gebruiken technologie als driver om nieuwe business te genereren.”
Valkuilen
Met een overstap of upgrade naar SAP HANA kan een bedrijfsevolutie worden doorgevoerd, maar het blijft lastig om het juist te doen. Zo faalde Lidl na zeven jaar proberen. Gevolg: 500 miljoenen euro in de vuilbak en terug naar start. Volgens Elliott gebeurt het niet veel dat bedrijven falen in zo’n transformatie, maar hij snapt wel waarom het kan mislopen.
“Grote bedrijven hebben dikwijls last van talrijke silo’s en moeten veel mensen binnen diverse organisaties incentiveren om te veranderen. Stel nu bijvoorbeeld iemand die vandaag binnen een bedrijf de servers onderhoudt. Uiteraard wil die niet evolueren naar de cloud, omdat hij of zij daarin geen expertise heeft.”
Grote bedrijven hebben dikwijls last van talrijke silo’s en moeten veel mensen binnen diverse organisaties incentiveren om te veranderen.
“Het aantal lokale servers daalt drastisch, waardoor hij of zij schrik heeft om ontslagen te worden. De gedachtegang is begrijpelijk maar tegelijk kortzichtig omdat een algemene trend niet genegeerd mag worden en omscholing nodig is. Bovendien zal er altijd wel wat on-premises hardware nodig blijven. We leven in een hybride wereld.”
Mensen zijn dikwijls heel receptief om een nieuw weg in te slaan, maar ze hopen altijd dat iemand anders binnen het bedrijf dat doet. Ze gaan het zelden zelf dien. Het is vandaag de job van de CIO om iedereen te mobiliseren. “Spreek niet meer over Chief Infrastructure Officer, maar over Chief Innovation Officer. Een digitale transformatie moet hand in hand gaan met een nieuwe bedrijfscultuur. Je moet kunnen falen zonder je job te verliezen, anders durft niemand iets nieuws te proberen.”
Overnames
Kan het falen van een transformatie ook het gevolg zijn van teveel mooie beloftes? Volgens SAP snijdt dat mes aan twee kanten. Om een bedrijf te kunnen veranderen, gaat dat gepaard met een lange termijnvisie. “Je moet de toekomst kunnen voorspellen over 10 jaar”, benadrukt Elliott. “Nog belangrijker zijn de stappen om daar te geraken. In een ideale wereld levert elke stap winst op, maar in het echte leven is dat lastiger om te realiseren.”
Dankzij overnames heeft SAP er 10 miljoen klanten bij gekregen die nooit een SAP ERP-systeem hebben aangeraakt.
Met de overname van Ariba, Successfactors, Concur en Qualtrics heeft SAP er 10 miljoen klanten bij gekregen die puur cloudbased gebruikers zijn en nooit een SAP ERP-systeem hebben aangeraakt. De kans is groot dat ze dat ook nooit zullen doen. Is de toekomst van SAP dan à la carte software met al die recente overnames?
“Nee, de HANA-kern die we vandaag hebben is essentieel. Zonder heb je pure chaos met allemaal losse elementen. De datafundering is belangrijk”, zegt Elliott. “Het is altijd eenvoudiger om op dezelfde basis terug te vallen. De randen van die basis, daar gebeuren de agile innovaties. Je moet altijd als bedrijf op zoek gaan naar de juiste mix van beide.
O-data en X-data
Volgens SAP schuilt het succes vandaag in het begrijpen van Operational data (O-data) en Experience data (X-data). SAP is groot geworden met O-data en richt zijn pijlen steeds meer op X-data met de overname van Qualtrics. O-data gebeurt duizenden keren per dag en is een certitude. X-data is dat niet omdat het om een subjectieve ervaring gaat.
Volgens SAP schuilt het succes vandaag in het begrijpen van Operational data en Experience data.
Elliott benadrukt dat X-data een nieuw type is dat lastig vindbaar is. “Het gaat altijd om ongestructureerde data, gevoelsdata. Stel dat de verkoop van een bepaald product lager ligt. Waarom? Die redenering moet je uit X-data halen terwijl je naar de O-data kijkt. De groei van X-data maakt het ook gemakkelijker om te kijken wat er fout is gegaan en wat er beter moet. Dat is iets dat mensen vandaag veel meer moeten doen.”
Gerelateerd: SAP onthult nieuwe diensten voor HANA en Cloud Platform