HashiCorp: groeipijnen bij organisaties omzetten naar opportuniteiten

Eenvoud in de multicloud

HashiCorp is ervan overtuigd dat de multicloud de toekomst zal bepalen. Al zal het volgens deze partij al snel tot een warboel komen zonder betrouwbare partner. “Wij proberen de overgang van on-prem naar de multicloud mogelijk te maken”, vertelt David McJannet, CEO van HashiCorp, tijdens HashiConf Global ‘22.

“Wat we al leerden uit het verleden is dat infrastructuurtransities problemen met zich meenemen. Deze liggen dan ofwel in de databaselaag of in de infrastructuurlaag. Die problemen ontwrichten de bestaande IT-infrastructuur en dus moet alles herschikt worden.”

De laatste grote infrastructuurverandering vond plaats toen bedrijven een stap wegnamen van fysieke machines en de focus verschoof naar virtuele machines. Volgens het Amerikaanse HashiCorp bevinden bedrijven zich momenteel in een nieuwe transitie, één waar de cloud en de multicloud het voor het zeggen zullen hebben.

De cloud wordt belangrijk: “Het is duidelijk dat alles gebouwd wordt in de cloud.” De jongste jaren is aan de omzetcijfers van cloudproviders inderdaad te merken dat er interesse is voor cloudproducten. Synergy Research Group publiceerde recent enkele marktcijfers en kwam tot de conclusie dat Europese cloudproviders 167 procent meer omzet genereren dan vijf jaar geleden.

Het cloudmodel brengt disruptie

“In de cloud pak je zaken helemaal anders aan dan in je private datacenter. Er is bijvoorbeeld geen vertaling van je fysieke infrastructuurvoorziening. Je hanteert gewoon een ander model in de cloudwereld.” Dat is niet de enige assumptie die David McJannet, CEO van HashiCorp, maakt over de cloud: “Het beveiligingsmodel in de cloud is gevestigd rond identiteit en niet meer rond het IP-adres. Tot slot verloopt het netwerk altijd op basis van serviceregels.”

De serviceregels zijn nodig om het netwerkverkeer te kunnen leiden. Deze gaan na of een apparaat en de bijbehorende gebruiker verbinding kunnen maken met een specifieke app, zodra deze verbinding gezocht wordt. Zouden er manuele handelingen aan te pas komen, dan had een platform als Zoom of Teams de thuiswerksituatie nooit overleefd.

“De front-end van de applicatie moet verbinding maken met de back-end. Er moet een service-regel ingesteld staan die onze identiteit verifieert en de container met de database laat verbinden. De identiteit bepaalt of de gebruiker toegang krijgt of niet, de manier waarop die werkelijk verbinding maakt, hangt af van de service-regels.”

Het multicloud-pakket

Enterprises hangen hun kar in de meeste gevallen niet aan één clouddienst. McJannet verklaart hoe de multicloud organisch in ieder bedrijf binnenrolt: “Als ze zakendoen in China tekent Alibaba alvast present. De overige diensten worden bepaald door de app-teams, die werken allemaal op verschillende platformen. Naast Alibaba worden dan doorgaans de clouddiensten van Google, Microsoft en Amazon nog toegevoegd aan het private datacenter, dat ook nog steeds belangrijk is.”

We willen standaardiseren, want we geloven dat centralisatie goed is voor iedereen.

David McJannet, CEO van HashiCorp

Opnieuw nemen we de cijfers van Synergy Research Group erbij als maatstaf. Het aandeel dat Europese namen bij elkaar weten te schrapen in eigen continent, blijkt inderdaad maar magertjes. Zij verloren zelfs terrein de afgelopen vijf jaar (dertien procent vs. 27 procent in 2017). Europese bedrijven blijken voornamelijk in de Amerikaanse cloudproviders geïnteresseerd, Google Cloud, AWS en Microsoft Azure nemen 72 procent van de Europese bedrijven onder hun vleugels.

De verscheidenheid aan clouddiensten binnen één bedrijf, maakt de zaken er niet makkelijker op. “Dan komt de vraag hoe je een beleid invoert als ieder team op een andere clouddienst zit. Daar ligt onze eerste missie: we willen standaardiseren, want we geloven dat centralisatie goed is voor iedereen.”

CEO David McJannet op HashiConf Global ’22

De missie uitwerken

Uit de kenmerken van de multicloud ontsproten verschillende producten binnen HashiCorp. Iedere product staat voor een ander kenmerk. Terraform is de infrastructure-as-code-tool, die IT-beheerders toelaat hun infrastructuur te configureren via scripts die machines kunnen lezen. Voor de beveiliging van gevoelige data is er Vault en Boundary beveiligt systemen met zero trust. Het netwerkverkeer tot slot leidt Consul.

lees ook

HashiCorp nieuwe zero trust-oplossing voorkomt illegale toegang in bedrijfsnetwerk

Terraform is het populairste product uit het aanbod van HashiCorp. Volgens McJannet kreeg de tool een enorme duw in de rug in 2017 nadat Microsoft er publiekelijk steun aan gaf. “Bang om de boot te missen, volgden Google Cloud en Alibaba snel na Microsoft. De cloudproviders beaamden dat het goed was voor hen om te standaardiseren.”

De duw in de rug van Microsoft was een groot kantelpunt voor het bedrijf uit Californië, dat toen al vijf jaar bestond.  Het standaardiseren van de markt vraagt alleen meer dan het meekrijgen van de cloudproviders. In de markt moet er ook interesse te vinden zijn voor je product. 

“We maakten onze producten opensource. We geloven niet dat we de markt rond ons kunnen laten draaien, dus werken we met de markt samen.” Maak je daar niet te veel illusies over, want het wordt meteen duidelijk wie de broek draag binnen die relatie: “Om het duidelijk te stellen, wij houden het volledige beheer over de producten. Goede software wordt volgens ons ontworpen door een kleine groep, maar we geven de markt de mogelijkheid om plugins toe te voegen aan onze producten.”

Wij houden het volledige beheer over onze opensource-producten, maar we geven de markt de mogelijkheid om plugins toe te voegen.

David McJannet, CEO van HashiCorp

Ondertussen kan een nieuwe dienst op een cloudplatform niet meer verschijnen zonder Terraform-ondersteuning. Daar groeit de multicloud, want bedrijven die meerdere cloudproviders in huis halen, beheersen verschillende clouddiensten toch centraal via één platform.

Kleine pakketjes

Je zou je nu kunnen afvragen waarom Terraform niet als enig kind onder de vleugels van HashiCorp opgroeit. “Ondernemingen die uitbreiden, krijgen allemaal te maken met dezelfde groeikrampen. In het begin komt er een moment waarop één standaardfundament nodig wordt door het teveel aan accounts en diensten. Dan volgen de problemen in de beveiliging en authenticatie, want met verschillende clouddiensten wordt het moeilijk om in te stellen wie tot welke dienst toegang heeft. Overwint het bedrijf dat probleem, dan volgen de problemen in de service registry.”

Bedrijven moeten door het totale aanbod steeds bij één adres terechtkunnen voor de verschillende problemen. Armon Dadgar, medeoprichter en CTO van het bedrijf, verklaart de keuze verder: “Het volledige aanbod bestaat uit acht producten, introduceer dat in één keer bij een organisatie en zij zullen het geheel lastig kunnen bevatten.”

Het volledige aanbod bestaat uit acht producten, introduceer dat in één keer bij een organisatie en zij zullen het geheel lastig kunnen bevatten.

Armon Dadgar, medeoprichter en CTO van HashiCorp

 “Nu stapt een bedrijf in via één probleem. Zo zien ze het topje van de ijsberg waar het volledige HashiCorp-platform nog onder schuilt. Langzaamaan als ze oplossingen zoeken voor andere problemen, zullen ze opmerken dat de andere oplossingen ook handig van pas komen.” Voordat een bedrijf met alle groeipijnen komaf maakt, gaat er volgens Dadgar makkelijk vijf tot tien jaar overheen. Vanaf dat moment zit het bedrijf de komende dertig jaar aan HashiCorp vast, vult McJannet aan en dat vertrouwen winnen, duurt even.

Alleen voor enterprises?

De focus tijdens HashiConf Global ‘22 vormt de multicloud en de uitdagingen die eigen zijn voor deze infrastructuur. Kijken we naar het Belgische kmo-land, dan is het misschien niet onmiddellijk aangewezen om te spreken over een product dat verschillende teams uit een organisatie verenigt die allemaal op hun eigen platform werken.

“Binnen de kmo-markt zit de sterkte van ons product hem vooral in het HashiCorp Cloud Platform (HCP)”, verklaart Sarah Polan, Field CTO voor EMEA. Het HCP is een cloudplatform dat alle zorgen uit handen van een onderneming haalt inzake infrastructuur, in de cloud of on-prem. “Een eigen team in huis hebben, is voor dergelijke bedrijven al snel te duur.”

Polan wijst er verder nog op dat HashiCorp de Europese markt niet links laat liggen. “Ons doel is om globaal ons merk uit te bouwen. Dat vertaalt zich ook in lokale aanwezigheid. Kies je ervoor om als bedrijf in de Benelux op ons cloudplatform te vertrouwen, dan krijg je lokale bijstand vanuit ons Benelux-team.”

Vertegenwoordigers van HashiCorp zijn momenteel al te vinden in de hele wereld, maar het bedrijf legt zijn focus nog duidelijk op enterprises met klinkende namen. Onder de klanten staan bijvoorbeeld de logo’s van AstraZeneca en Samsung te pronken, maar ook BNP Paribas en Axa tekenen present. Met het verhaal van de CEO in het achterhoofd, voorspellen we dat die focus de komende jaren niet zal verschuiven. Al hoopt McJannet wel dat meer bedrijven de komende jaren nog bij HashiCorp komen aankloppen voor ze problemen ondervinden in hun uitbreidingsfase: “Momenteel zit ons klantenaantal boven de 3.600, we hopen te groeien naar 4.000.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home