‘Gebrek aan kennis groot struikelblok voor cloudadoptie bij kmo’s’

Ook kmo’s omarmen de cloud steeds meer volgens AWS. Leren, testen en vooral eenvoudige integratie zijn essentieel voor ondernemingen die de stap willen zetten.

Kmo’s zijn een belangrijke focus voor Amazon Web Services (AWS). Dat vertelt Kamini Aisola, General Manager Benelux bij AWS, in de marge van de digitale Re:Invent-conferentie. Ze brengen echter hun eigen uitdagingen met zich mee. “De kmo combineert de uitdagingen van een start-up met die van een grote onderneming”, weet ze. “De organisatie bestaat uit kleine teams en heeft vaak te maken met legacy hard- en software.”

Cloudadoptie bij de kmo

Als hoofd van de lokale AWS-organisatie heeft Aisola een duidelijk beeld van de noden van de kmo. “Ze willen heel concreet weten hoe technologie hen verder kan helpen. Een typische kmo heeft heel veel expertise in de eigen sector, maar niet noodzakelijk in IT. Dergelijke organisaties zoeken naar technologie die eenvoudig te combineren valt met wat er al is, en oplossingen  die ze snel kunnen uitrollen.”

Een kmo heeft heel veel expertise in de eigen sector, maar niet noodzakelijk in IT.

Kamini Aisola, General Manager Benelux bij AWS

De cloud in het algemeen en AWS specifiek kennen al heel wat adoptie in de kmo-markt, al geeft Aisola toe dat veel organisaties misschien met AWS werken zonder het zelf goed te weten. In hun zoektocht naar oplossingen doen ze beroep op softwarespecialisten en SaaS-oplossingen. Die draaien steeds vaker op infrastructuur van grote cloudproviders zoals AWS. “Veel klanten gebruiken de cloud via een externe softwareverkoper (ISV).”

De sprong wagen

De Covid-19-pandemie heeft de adoptie van cloud volgens Aisola wel in een hogere versnelling geschakeld. “Organisaties beseffen nu echt dat ze hun adoptie van de cloud moeten versnellen. Ze dippen minder hun tenen in het water en wagen vaker meteen de sprong. Het gevoel dat ze niets hoeven te vervangen dat nog werkt, verdwijnt. Bedrijven zien de waarde van een veerkrachtige infrastructuur en beseffen dat ze de cloud nodig hebben om hun klanten te bereiken.”

Het is aan cloudproviders en in dit geval AWS om bedrijven duidelijk te maken wat de cloud voor hun specifieke organisatie kan betekenen. “Klanten helpen om de mogelijkheden van de cloud te begrijpen, is een belangrijke taak voor ons. Re:Invent is daar een voorbeeld van. Tijdens de conferentie zorgen we voor opportuniteiten zodat mensen kunnen bijleren. Zo helpen we geïnteresseerden verder, zelfs als ze geen eerdere kennis hebben.”

Kennistekort

Kennis is een belangrijk struikelblok voor cloudadoptie, zeker bij kmo’s. “Mensen die de cloud begrijpen en de ervaring hebben om ermee aan de slag te gaan, zijn zeldzaam.” AWS probeert zijn steentje bij te dragen door zelf opleidingen te voorzien en het beschikbare talent uit te breiden. Een pas gestarte samenwerking met het Molengeek-project is daar een voorbeeld van.

lees ook

AWS maakt AI en ML toegankelijker met spervuur aan vernieuwingen

Onder andere om tegemoet te komen aan de uitdaging rond kennis heeft Aisola een team van experts dat organisaties bijstaat. “We praten actief met klanten en helpen hen om een betere architectuur uit te bouwen. Zo kunnen ze de puzzelstukjes optimaal in elkaar klikken en waar mogelijk kosten optimaliseren.” Dergelijk direct contact met kmo’s en start-ups is essentieel vindt Aisola, al heeft AWS natuurlijk niet de tijd om met ieder bedrijf in persoon aan tafel te schuiven.

Partners

“Daarvoor is het partnernetwerk zo belangrijk. In de Benelux hebben we partners voor organisaties in iedere verticale markt en van ieder formaat. We werken sterk aan de uitbouw van dat partnernetwerk omdat we zien dat kmo’s in onze contreien graag via een partner willen werken.” Opnieuw kan de partner daar voor het stuk een eventueel tekort in IT-cloudkennis binnen een organisatie opvangen.

We werken sterk aan de uitbouw van een partnernetwerk.

Kamini Aisola, General Manager Benelux bij AWS

Voor de toekomst verwacht Aisola dat organisaties vooral zullen zoeken naar technologie die hen toelaat snel te schakelen en werkt op maat van hun strategieën. “Uiteindelijk runnen mensen een business. Ze willen relevant blijven. Dat is de lens waardoor ze technologie beoordelen.” Aisola ziet een groot deel van het debat over vendor lock-in dan ook als academisch en denkt niet dat dergelijke zaken een grote rol spelen. “Bedrijven zoeken een leverancier die luistert en hen geeft wat ze nodig hebben.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home