[Advertorial] De meeste organisaties hebben hun eerste ervaringen met de cloud intussen wel achter de rug. In een volgende fase moeten ze maturiteit kweken. In deze reeks van drie artikels delen we telkens drie best practices om meer uit de cloud en analytics te halen. In deel één leggen we uit hoe je met FinOps de kosten van je cloudstrategie onder controle krijgt.
Wie met de cloud begint te experimenteren, is meestal niet met het kostenplaatje bezig. Logisch ook, want er is geen up-front betaling nodig, waardoor gebruikers niet eerst om budget moeten vragen. Zolang het bij pilootprojecten blijft, zijn de kosten van de cloud vrij miniem. Maar al gauw merk je dat de cloud het slachtoffer wordt van z’n eigen succes. De technologie is eenvoudig in opzet en leent zich perfect tot selfservice, waardoor het aantal gebruikers en projecten snel stijgt. Ook de kosten blijven niet achter, maar dat stellen veel organisaties pas vast als het te laat is.
Wat is FinOps?
De kraan dan maar dichtdraaien en het gebruik van de cloud in het bedrijf terugschroeven? Dat is één optie, maar meestal niet de beste voor de business. FinOps wil hier een antwoord op bieden door de kosten in de cloud te linken aan de waarde die ze voor die business opleveren. Als je door een cloudapplicatie bijvoorbeeld tien keer meer klanten binnenhaalt, dan kan je het onmogelijk een slechte investering noemen. FinOps is daarom geen praktijk om kosten te besparen, maar wel om de uitgaven beter te begrijpen en ervoor te zorgen dat ze op de juiste plaats gebeuren.
Natuurlijk is FinOps geen magische oplossing. Veel hangt af van de applicaties en tools waarmee je werkt. Applicaties die niet cloud-native zijn, kan je bijvoorbeeld moeilijk controleren. Precies om deze reden hebben we SAS Viya ontwikkeld als opvolger van onze oude SAS 9-architectuur die niet ontworpen was voor gebruik in de cloud. SAS Viya is zich veel meer bewust van de cloud en kan flexibeler op en neer schalen, met beter gecontroleerde kosten voor gebruikers tot gevolg.
Hoe implementeer je FinOps in je organisatie? De volgende drie stappen zijn essentieel:
1. Breng je data samen
Zoals alles vandaag begint ook FinOps bij het verzamelen van data. Voor bedrijven die al een zekere maturiteit in de cloud hebben opgebouwd, kan dit behoorlijk complex zijn. Vaak werken ze met meer dan één cloudprovider, waardoor informatie via verschillende facturen binnenkomt. Als je dan weet dat een maandelijkse factuur van bijvoorbeeld Amazon uit honderdduizenden regels kan bestaan, dan besef je dat we cloudgebruik niet meer in een Excelsheet kunnen gieten.
Bovendien zijn er mogelijk nog andere kosten die we in het kader van FinOps in rekening moeten brengen. Denk aan software-as-a-service toepassingen die gebruik maken van de cloud. Om FinOps te integreren, moet je die data bij de bron al zo goed mogelijk consolideren en verrijken. Zo ontstaat er dus eigenlijk een soort data warehouse, en dat is iets waar een data-analyseplatform als SAS uiteraard bij kan helpen. De technologie is een goede basis om data onmiddellijk onder controle te krijgen en voor te bereiden voor gebruik binnen FinOps.
2. Communiceer over je cloudkosten
Organisaties die hun cloudgebruik niet optimaliseren, zitten volgens Gartner met uitgaven die tot 70% hoger liggen dan verwacht, zonder dat ze er de gewenste winst uithalen. De tweede stap van een goede FinOps-strategie bestaat daarom uit communicatie. Als je medewerkers niet bewust maakt van de kosten die ze creëren, dan is de kans groot dat die kosten zich blijven herhalen en mogelijk zelfs nog oplopen.
Veel cloudproviders bieden een dashboard aan waarop je heel wat informatie over je gebruik van hun diensten en de daaraan verbonden kosten kan zien. Maar uiteraard is dat dashboard beperkt tot hun eigen cloud en kan het ook de businesswaarde van een project voor het bedrijf niet weergeven. De link met de business moet je dus zelf via FinOps leggen. Die informatie dien je vervolgens in je communicatiestrategie op te nemen, zodat medewerkers snel kunnen inschatten of hun clouduitgaven waarde opleveren. Dat kan variëren van een eenvoudige mail tot een interactief dashboard of een rapport. Hoe meer transparantie, des te efficiënter teams in de cloud kunnen werken.
3. Definieer best practices via een Cloud Center of Excellence
In een ideaal scenario is FinOps onderdeel van de bedrijfscultuur. Hier kan een Cloud Center of Excellence (CCoE) bij helpen. Bijvoorbeeld door best practices of rapporten op te stellen. Vaak is zo’n CCoE redelijk technisch ingesteld, maar FinOps moet verder gaan dan technische services. Het moet gebruikers aanmoedigen om na te gaan wat de kosten zijn, wat die kosten opleveren, en of ze de cloud wel op de juiste manier gebruiken. Dat laatste kan onder meer door dure cloudservices uit te schakelen, of tijdelijk naar beneden te schalen, wanneer er geen gebruik van gemaakt wordt.
Naarmate bedrijven meer in de cloud doen, is FinOps absoluut noodzakelijk om de kosten onder controle te houden. SAS ondersteunt dit op verschillende manieren. Enerzijds door vanuit het SAS-platform extra data te leveren, zodat bedrijven hun cloudgebruik beter kunnen kaderen. Anderzijds door de eigen architectuur cloud-native (SAS Viya) te maken en zo het cloudgebruik van klanten te optimaliseren.
En straks gaan we zelfs nog een stapje verder met SAS Viya Workbench. Hiermee is het mogelijk om vanuit de marketplace van cloud leveranciers toegang te krijgen tot SAS Viya. Het voordeel? Je zult minder afhankelijk zijn van gespecialiseerde kennis om SAS Viya in de cloud te installeren. Daarnaast zijn deze ‘workbenches’ eenvoudig en snel in en uit te schakelen door de gebruiker en kan je ze individueel op maat schalen – zelfs met specifieke infrastructuur zoals GPU’s of extra snelle storage. Op die manier kan je de kosten weer gemakkelijker aan een specifieke gebruiker toewijzen en verder optimaliseren.
Natuurlijk is technologie slechts één ingrediënt om FinOps te implementeren. Uiteindelijk moet deze praktijk onderdeel worden van de cultuur van de organisatie, en dus moet je ook voldoende aandacht besteden aan mensen en skills. In het volgende artikel geven we opnieuw drie best practices om hier in het kader van cloud en analytics mee aan de slag te gaan.
Dit artikel is het eerste in een reeks van drie rond best practices om meer uit de cloud en analytics te halen. De hele reeks vind je hier.
Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van SAS. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.