[adv] Bereik in 3 stappen het beloofde land van analytics via een Cloud Center of Excellence

SAS

[Advertorial] De meeste organisaties hebben hun eerste ervaringen met de cloud intussen wel achter de rug. In een volgende fase moeten ze maturiteit kweken. In deze reeks van drie artikels delen we telkens drie best practices om meer uit de cloud en analytics te halen. In het laatste deel vertellen we waarom het ene niet zonder het andere kan en hoe je beide strategieën efficiënt samenbrengt in een Cloud Center of Excellence.

Voor veel bedrijven klonk de cloud ooit als het beloofde land om hun veeleisende analytics- en AI-workloads te laten draaien. Vaak kwamen ze echter van een kale reis terug, onder meer omdat de kosten van de cloud hoger opliepen dan verwacht. Het traject naar het einddoel van analytics in de cloud is een steile klim bezaaid met hindernissen; vanaf de basis – de migratie naar de cloud – tot het ogenblik waarop je analytics-projecten effectief voordelen opleveren.

In de vorige twee artikels van deze reeks tackelden we al enkele uitdagingen op weg naar de top van de piramide. Zo legden we uit hoe FinOps-praktijken de kosten van de cloud optimaliseren en in lijn brengen met de waarde die ze voor de business genereren. In het tweede deel bespraken we het belang van skills om het gebruik van cloud en analytics te stimuleren.

Cloud & Analytics Center of Excellence

De overkoepelende factor in dit verhaal is een Center of Excellence, een competentiecentrum dat skills en best practices verzamelt. Veel bedrijven hebben al een Cloud Center of Excellence (CCoE), maar moeten nu ook analytics daarin een prominente plaats geven. Het doel van zo’n competentiecenter is overal hetzelfde: een ‘cloud-centrische’ organisatie worden en de ‘cloud’ gebruiken als differentiator ten opzichte van de concurrentie.

Eigenlijk zou je de cloud in deze context perfect door analytics kunnen vervangen: een ‘analytics-centrische’ organisatie die ‘data-analyse’ gebruikt om zich van de concurrentie te onderscheiden. Cloud en analytics zijn voorbestemd om samen te komen in eenzelfde strategie. Zo heeft analytics heel wat vereisten die zonder de cloud nauwelijks of niet mogelijk zijn. Denk aan de behoefte aan elasticiteit, de veelheid aan interne en externe data, de nood aan schaalbare platformen, enz. Kijk naar de populariteit van Large Language Models (LLM’s). Voor een dergelijk model heb je GPU’s nodig en om de kosten te drukken, is het logisch dat je hiervoor met een cloudoplossing werkt.

Beschouw analytics dus niet als een voetnoot of bijkomstigheid in je cloudverhaal, maar integreer je strategie voor analytics in een gecombineerd cloud competentiecenter (en niet omgekeerd). De cloud heeft andere objectieven dan analytics, maar de weg ernaartoe is grotendeels hetzelfde.

Hoe je dat precies doet? Gartner omschrijft de rol van een Cloud Center of Excellence op basis van drie factoren. Elk van die componenten kunnen we ook naar analytics vertalen.

 Breid je cloud governance-praktijken uit met analytics

Dataprivacy, ethische en verantwoorde toepassingen van analytics, … In de context van de cloud zijn dit vaak niet de eerste aandachtspunten, maar voor analytics des te meer. Al deze elementen verdienen daarom een plaats in een algemene strategie. Een CCoE wil immers de business beschermen en verzekeren dat gebruikers cloud-tools op de juiste manier gebruiken. Als je analytics in die cloud toepast, dan geldt dat principe dus ook voor alle tools die je inschakelt in je dataprojecten.

Ook in het kader van FinOps is governance van analytics in de cloud belangrijk. Zo moeten tools schaalbaar zijn en wil je zeker zijn dat ze op het juiste moment worden ingezet. Operationele teams moeten daarom begrijpen dat analytics-tools niet 24/7 hoeven te draaien en dus ook niet continu van de cloud gebruikmaken. Pas als je weet hoe je tools operationeel houdt, kan je je kosten beheren. Tot slot is ook opvolging belangrijk. Doe regelmatig een audit om na te gaan of mensen hun tools en modellen nog steeds op de juiste manier gebruiken.

Om die governance-uitdagingen te vereenvoudigen, heeft SAS Model Cards ontwikkeld. Vergelijk het met een label dat de voedingswaarde op de verpakking van producten weergeeft. Hoe zuiver is een analytics-model? De tool toont hoe je een model best gebruikt en biedt transparantie door weer te geven waar de risico’s op eventuele bias verscholen zitten. Het illustreert dat je organisatie het belangrijk vindt om analytics te standaardiseren en centraliseren.

Bouw een community rond cloud en analytics

Een Cloud Center of Excellence bestaat uit verschillende rollen en ook analytics mag hierin niet ontbreken. Tot nu toe hebben data scientists altijd geïsoleerd gewerkt, maar nu moeten we dit vanuit het CCoE opschalen naar een breder publiek en skills ontwikkelen rond het gecombineerd gebruik van cloud en analytics. Definieer best practices en ga op zoek naar analytics-tools die selfservice mogelijk maken. De drempel om analytics te gebruiken, moet zo laag mogelijk zijn.

Een competentiecenter moet duidelijkheid scheppen met raad én daad. Als uitbreiding op de best practices loont het om experts als interne consultants te laten meedraaien in businessprojecten. Daarnaast heb je ook ambassadeurs nodig. Zij gaan niet perse mee aan de knoppen zitten, maar waken over de transformatie van de oude naar de nieuwe wereld. Zij houden zich onder meer bezig met change management. Ook voor cloud-ambassadeurs is het daarom essentieel dat ze kunnen meepraten over analytics en dit niet enkel als voetnoot vermelden. Pas als analytics deel uitmaakt van de standaard service van een CCoE, kan je een echte data mindset kweken.

Verbind je business via je competentiecenter

Efficiënt een cloudarchitectuur opzetten? Dat kan enkel als je ook een analytics-luik toevoegt. Naar waar ga je grote datasets migreren? Hoe zorg je ervoor dat analytics waarde oplevert voor de business? Als je dit aan de verschillende business units overlaat, gaat je organisatie nooit de juiste ervaring en uniforme aanpak uitbouwen. Daarom is een Cloud Center of Excellence de ideale plaats om de Chief Architect van de organisatie te verbinden met de vereisten van analytics.

Hetzelfde geldt voor andere cruciale rollen in het bedrijf. Denk aan de CFO die resultaten wil zien om de juiste budgetten te voorzien, maar ook aan salesleiders die willen begrijpen wat analytics-projecten voor de business opleveren. Zowel voor cloud als analytics is het essentieel dat ontwikkelingen top-down worden uitgedragen. Het Cloud Center of Excellence is de ideale basis om het oppermanagement als stakeholder in analytics-projecten te betrekken.

Klaar voor het beloofde land?

Adoptie van analytics gaat hand in hand met adoptie van de cloud. Beide strategieën moeten met elkaar communiceren. Een CCoE is het laatste stukje puzzel dat we nodig hebben om de top van de piramide te bereiken. Anderzijds is het ook vanaf dag één – ofwel de basis van deze piramide – een waardevol concept om met cloud en analytics van start te gaan.

Lees meer over de cloud-analytics journey in dit whitepaper en ontdek in het bijhorende webinar nog meer ervaringen en tips om het beloofde land van cloud en analytics te bereiken.

Dit artikel is het laatste in een reeks van drie rond best practices om meer uit de cloud en analytics te halen. De hele reeks vind je hier.


Dit is een ingezonden commerciële bijdrage van SAS. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.