‘Wij zijn het luxe bestek tussen de plastic setjes’: UiPath-CEO over het succes in de enterprise-markt

UiPath kende in zijn begindagen een enorme groeispurt door als één van de weinige bedrijven in te zetten op RPA, kort voor Robotic Process Automation. Door de jaren veranderde het veld en ondertussen heeft het bedrijf het op te nemen tegen grote techgiganten die eigen RPA-tools uitbrengen. Dat lukt het bedrijf zonder grote moeite en voornamelijk in de enterprise-markt zitten ze gebakken, blijkt uit een interview met Daniel Dines, CEO van UiPath.

Het RPA-veld veranderde met de komst van enkele grote namen zoals Salesforce en Microsoft. Deze grote spelers roken dat er geld in de RPA-markt te verdienen was en betraden het veld. Volgens Dines een goede zaak: “Het houdt ons scherp.”

Al blijkt er meer te zitten achter zijn koele houding over het groeiend aantal concurrenten: “Microsoft zet wel zaken op voor consumentengebruik. In de enterprise-markt kunnen hun RPA-oplossingen niet veel betekenen.”

Hetzelfde geldt voor Slack (eigendom van Salesforce). Dat platform levert volgens de CEO financieel te weinig op om de investering terug te verdienen. “Wij zijn eerder een tool die consumenten kopen. Ik zeg het graag met een metafoor: als je een goedbereide steak bestelt, dan laat je het plastic bestek ook links liggen.”

Eenvoudig en tijdsefficiënt

Wat van UiPath dan precies het kwalitatieve bestek maakt, is eenvoudig volgens de Dines. “Het is eenvoudiger om gebruikersinterface te automatiseren dan hetzelfde te doen bij API’s.” Het bedrijf bouwt de automatisering dus op een laag die mensen begrijpen.

Het aanpassen van een API vraagt steeds om uitgebreide testprocedures op te zetten, personeel te herscholen en nieuwe projectmanagers aan te werven. Dat is niet aan de orde in onze manier van werken.

Daniel Dines, CEO UiPath

Daarnaast geeft het gebruik van deze strategie een tijdwinst. “In een API zal je meestal je bestaande omgeving moeten aanpassen. Dat vraagt steeds om uitgebreide testprocedures op te zetten, personeel te herscholen en nieuwe projectmanagers aan te werven.” Het aanpassen van een interface geeft deze problemen niet.

lees ook

De strategie die UiPath onderscheidt van een steeds groter wordende groep concurrenten

Toegang tot de software nodig

Microsoft kan het ook groots aanpakken en de tool van UiPath simpelweg weren van zijn software. RPA voegt namelijk simpel neergezet enkele digitale robots toe aan je computer. Zij bedienen de computer, al zie je daar als gebruiker natuurlijk niets van. Op die manier kan RPA bijvoorbeeld een taak als het opmaken van facturen in Excel overnemen.

Mocht Microsoft beslissen dat de Windows-omgeving niet langer samenwerkt met de tool van UiPath, zou dat in zakelijke context grote gevolgen hebben. Windows is namelijk een ontzettend populaire computersoftware

“Ik heb in het verleden al geweten dat er pogingen werden ondernomen om klanten weg te drijven met hogere licentiekosten”, geeft Dines aan The Verge toe. Al weet hij ook dat bedrijven uiteindelijk doen wat het beste is voor de klanten.

Concurrentie uit de markt bundelen

Dan rest nog het gevaar van oneerlijke concurrentie. Bedrijven die van meerdere markten thuis zijn, hebben namelijk het voordeel van gebundelde diensten te kunnen aanbieden. Al koopt een bedrijf de bundel dan niet omwille van de automatiseringstool, door het feit dat deze tool er is, kan het management moeite hebben met het inzien van de meerwaarde van een gespecialiseerde tool aan te schaffen.

Bovendien heeft het verleden al uitgewezen dat oneerlijke marktpraktijken niet iets is waar Microsoft voor terugschrikt. Zo biedt de techgigant een licentiemodel aan waarin het gebruik van Microsoft Azure in combinatie met Office wordt aangeprezen door een korting. In het Office-pakket onderzoekt de EU verder ook of Teams wel gratis mag worden meegeleverd.

Onze tool is scherper voor het automatiseren en dus snijden wij meer brood weg dan met het plastic mes

Daniel Dines, CEO UiPath

Volgens de CEO zal het alvast niet komen tot een klacht over het bundelen van Power Automate in het Office-pakket. Daarvoor zijn de verschillen tussen de tool en UiPath te groot. Microsoft van zijn kant lijkt voorlopig niet heel happig op het verbeteren van Power Automate, dat platform maakt namelijk geen deel uit van de tien domeinen waarop het bedrijf dit jaar inzet.

“Als een bedrijf 1.000 processen heeft, kan Microsoft misschien 10 procent automatiseren. UiPath daarentegen kan onmiddellijk aantonen dat van deze 1.000 processen een hoger aantal te automatiseren valt. Bovendien is onze tool scherper voor alleen al deze 100 processen en dus snijden wij meer brood weg dan met het plastic mes”, besluit Dines.


Dit is een commerciële bijdrage in samenwerking met UiPath. Benieuwd wat UiPath voor jouw bedrijf kan betekenen? Kom op 14 juni fysiek kennismaken op Together Amsterdam of leer het bedrijf online kennen in de video’s van UiPath Live.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home