Van buitenbeentje tot ‘place to be’: het succes van de testafdeling onder de loep

‘Testing’ was ooit het buitenbeentje van de IT-afdelingen en -bedrijven. Het noodzakelijke kwaad op het einde van de rit voor je in productie kon. Vandaag is testing populairder dan ooit en bieden kandidaten zich spontaan aan. Wat is er veranderd?  

Eerst een klein woordje over de naamgeving. Waarom Sogeti/Capgemini? Capgemini heeft Sogeti toch volledig geïntegreerd? Klopt, maar Sogeti heeft in testing een indrukwekkende stamboom en heeft in het verleden al continu een trekkersrol gespeeld als het gaat om  testing. Het is dus een sterk merk en klanten weten wat ze van ons mogen verwachten.

We blijven natuurlijk sterk inzetten op next-gen testing capabilities maar dat versterken we met de technologie-, en businesservaring van de andere Capgemini-afdelingen. Misschien zouden we het beter Sogeti+ noemen: dezelfde kwaliteit, gedrevenheid en expertise, verrijkt met de knowhow van de rest van de groep.

Testing means business

De integratie van Sogeti en Capgemini is ook tekenend voor de allerbelangrijkste verandering die testing de voorbije jaren heeft ondergaan. ‘Testing means business’. Meer dan ooit zijn de testingactiviteiten met de bedrijfsdoelstellingen verweven. Voluit heet onze afdeling ‘Quality Engineering & Testing’, terwijl dit vroeger ‘Testing and Digital Assurance’ was.

Ook hier merk je een belangrijk verschil in visie. Wij staan niet alleen in voor het verzekeren van de kwaliteit, we helpen ook bij het ‘engineeren’ van die kwaliteit. Zo bouwen we kwaliteit op, en beperken we ons dus niet tot het controleren achteraf. Daarom is het belangrijk dat we zo vroeg mogelijk bij elk project betrokken worden, om de juiste vragen te stellen en de juiste reflexen in te bouwen.

Meer dan ooit zijn de testingactiviteiten met de bedrijfsdoelstellingen verweven.

Olivier Vandekerkhove, Digital Assurance and Testing Practice Manager Capgemini

Het allerbelangrijkste aandachtspunt hierbij is de beleving van de eindgebruiker van een toepassing. De applicatie moet voor zich spreken en aantrekkelijk zijn. Uiteraard mag ze ook geen problemen opleveren op het vlak van integratie, performantie en veiligheid.

Last but not least moeten de bedrijfsbehoeften, die leiden tot de ontwikkeling van de applicatie, worden ingevuld. Ook wel genoemd als ‘benefit realisation’: de toepassing moet het beoogde bedrijfsvoordeel concreet maken. 

Testen mag geen vertragend effect hebben

De nieuwe businessgerichte aanpak rond testing hangt nauw samen met de veranderde visie op development. De mega-ontwikkelprojecten in watervalstijl van vele maanden of soms zelfs jaren, waarbij testing helemaal op het einde werd voorzien, hebben plaatsgemaakt voor korte ontwikkelcycli van telkens enkele dagen of weken waarbij elke nieuwe functie meteen wordt uitgetest. Dit maakt het ontwikkeltraject niet alleen sneller, maar ook veel flexibeler. Wanneer een toepassing niet het gewenste bedrijfsresultaat oplevert, kunnen we meteen ingrijpen en bijsturen.

Agility’ en ‘velocity’ zijn sleutelbegrippen in de hedendaagse developmentwereld. En testing mag hierin absoluut geen vertragende of blokkerende factor zijn. Dat verwijt kreeg een testafdeling vroeger vaker te slikken: dat hun doorgedreven aandacht voor kwaliteit, ook bij een minder belangrijke functionaliteit, vaak een rem zette op de snelheid van een project.

Om dit te voorkomen is het niet alleen erg belangrijk om steeds de bedrijfsobjectieven voor ogen te houden. Wat gebeurt er als een functie ongetest blijft? Welke gevolgen heeft een vertraagde release? Wat weegt het zwaarste door voor de onderneming? Door deze vragen open met het hele team te bespreken, komen we steeds tot het best mogelijke resultaat.

Tegelijk heeft de automatisatie van bepaalde testprocedures sowieso al tot een drastische versnelling van de testfases gezorgd, waardoor de kans op vertraging door testing al gevoelig is gedaald. Zelfs in deze tijden van ‘low code’ en ‘no code development’, waardoor je 4 à 5 maal sneller kan ontwikkelen, kan de testafdeling nog steeds bijbenen.

Terrein voor techneuten

De focus op het bedrijf en de eindgebruiker verklaart waarom ook businessprofielen zich tot de testafdeling aangetrokken voelen. Maar ook de technofielen halen hier nog steeds hun hartje op. Denk alleen maar aan de migraties naar de cloud.

De constante stroom van nieuwe technologieën maakt de testafdeling voor techneuten razend aantrekkelijk.

Olivier Vandekerkhove, Digital Assurance and Testing Practice Manager Capgemini

Daar komt vaak bijzonder veel testwerk bij kijken. Als je kiest voor een rechttoe rechtaan-migratie van wat je hebt, valt dit nog mee. Dan spitst het testen zich toe op performantie en security. Maar wie cloudmigratie ziet als aanleiding om de hele infrastructuur en architectuur te herzien, moet alle modules end-to-end én de bijhorende gebruikerservaring onder de loep nemen. Een uitdaging voor zowel de technische als de bedrijfsgerichte profielen.

De constante stroom van nieuwe technologieën maakt de testafdeling voor techneuten razend aantrekkelijk. Maar het is ook de belangrijkste reden waarom zoveel bedrijven hun testactiviteiten liever uitbesteden. Low code, Salesforce, S/4HANA, en de integratie van dit alles … weinig bedrijven kunnen het zich veroorloven om voor elk van deze technologieën testexperts in huis te halen.

Dan kunnen ze best aankloppen bij een bedrijf als het onze. Niet alleen in België hebben we een fraaie verzameling experts ter zake, we hebben ook een internationaal netwerk van testers, waardoor beschikbaarheid zelfs voor grote projecten nooit in het gedrang komt.

Ons offshore netwerk speelt trouwens ook een belangrijke rol wanneer ‘cost cutting’ ter sprake komt. En dat is de voorbije maanden steeds vaker het geval. Samen met automatisering dragen ze bij tot hetzelfde bedrijfsobjectief: met dezelfde middelen meer kunnen testen.

Eeuwig evolueren

De aantrekkingskracht van onze ‘quality engineering & testing’-afdeling ligt dus goeddeels in de combinatie van bedrijfs- en resultaatgericht werken en de toegevoegde waarde van technologieliefhebbers. Maar er is nog een belangrijke factor die bijdraagt aan Capgemini’s imago bij sollicitanten, en die bij klassiekere testingbedrijven minder nadrukkelijk aanwezig is: de onbeperkte opleidingsmogelijkheden.

Als men mij vraagt welke opleidingen (niet) mogelijk zijn, antwoord ik altijd: “Een MBA sponsor ik niet, al de rest wel.” Een boutade, maar erg dicht bij de waarheid. Wil iemand zich verdiepen in alle vormen van ICT-architectuur? Geen probleem. We kijken wat we in ons eigen opleidingsaanbod hebben, al dan niet als digitale opleiding. Indien nodig zoeken we extern naar een oplossing om het aanbod te vervolledigen.

We bieden ook de garantie dat iedereen elk jaar een nieuwe certificatie mag behalen. Voor ons is dit een no-brainer: technologie verandert zo snel dat het steeds reppen is om bij te blijven. Concurrenten bekijken dit vaak kortzichtig: “onze testers zijn onbeschikbaar en het kost ook nog veel geld.” Maar wij bekijken dit op langere termijn: zo worden ze betere testers én dus ook een meerwaarde, voor ons en onze klant.

‘Ikzelf moest naar de testafdeling als voorbereiding op mijn job. Ik ben er nooit meer weggegaan.’

De testafdeling is voor sommige profielen ‘the place to be’ voor de rest van hun carrière: hun interesse in technologie en de digitale wereld, hun kritische geest en hun aandacht voor details, maken van hen geboren testers, die in geen enkele andere afdeling liever zouden werken. Ikzelf ben ooit begonnen als financiële auditor en moest naar de testafdeling als voorbereiding op mijn eigenlijke job. Ik ben er nooit meer weggegaan.

Ikzelf ben ooit begonnen als financiële auditor en moest naar de testafdeling als voorbereiding op mijn eigenlijke job.

Olivier Vandekerkhove, Digital Assurance and Testing Practice Manager Capgemini

Voor vele anderen vormt ‘testing en quality engineering’ de ideale basis voor de rest van hun carrière. De brede waaier aan technologieën waarvan je kan proeven, het unieke inzicht in de interactie tussen technologie en business en het belang van kwaliteit voor een beter bedrijfsresultaat, en de oneindige opties om jezelf te verbeteren, als ICT’er, als business professional en als mens: deze unieke combinatie geeft je een onschatbare voorsprong voor de rest van je carrière.

In een wereld waarin technologie steeds meer de motor van de business vormt – soms zelfs letterlijk, als je bijvoorbeeld aan zelfrijdende wagens denkt – kan je zo’n vliegende start maar beter ernstig overwegen. Deze boodschap hebben de 15 spontane sollicitanten in 2022 alvast begrepen.


Dit is een ingezonden bijdrage van Olivier Vandekerkhove, Digital Assurance and Testing Practice Manager bij Capgemini. Voor meer informatie rond de IT-diensten van het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home