De toewijding van Oppo aan Europa: vage belofte maakt schuld

We waren bij de officiële aankondiging van de Oppo Reno8-modellen. Het evenement moest nostalgie opwekken door opnieuw in Parijs plaats te vinden. Daar presenteerde het Chinese merk zichzelf voor het eerst aan Europa en belooft het nu volledig toegewijd te zijn aan ons continent. Wat kunnen we van die belofte verwachten?

Veel verleden heeft Oppo eigenlijk nog niet in de Europese markt. Het merk introduceerde zichzelf pas in 2018 aan onze contreien. Het houdt de smartphonefabrikant echter niet tegen om een soort nostalgische toets aan het lanceringsevent van de Reno8 Pro te hangen. “Parijs heeft een speciale plaats in ons hart. Hier organiseerden we ook het Find X-evenement dat we organiseerden toen we de Europese markt binnenstapten”, geeft Nils Stockdale, Senior Global Carrier Solution Manager bij Oppo, mee bij de opening van het evenement.

“Nu, vier jaar later, zijn we terug.” Niet in het Louvre deze keer, maar een kilometer verder in de kelder van het historische Palais Brongniart. Boven ons in de vergulde zalen van het voormalige Parijse beursgebouw liggen de Oppo-toestellen al te wachten. De chiquere hallen van het huidige conferentiecentrum moeten nog even wachten, want eerst krijgen we uitleg over de nieuwe toestellen. Zo weten de genodigden meteen wat te verwachten eens ze in de monumentale setting met de Reno8 aan de slag gaan.

lees ook

Oppo zet met Reno8 (Pro) in op nachtfotografie

Introductie in coronatijd

Oppo grijpt de lancering van de Reno8-serie nog even aan om de Europese markt warm te maken voor het merk. Voor diegenen die digitaal aanwezig zijn bij het evenement, zal die boodschap totaal overbodig zijn. Er zullen maar weinig andere profielen dan ‘Oppo-fan’ drie kwartier aan een livestream vastgenageld zitten voor een midrange-smartphone. Om de fans thuis te bedienen, cirkelden in ieder geval genoeg cameramannen rond het podium als aasgieren rond hun prooi.  

Maar het merk heeft na die vier jaar wel nog wat bekendheid en enthousiasme voor zich te winnen in Europa. Dat merken we niet onmiddellijk in de zaal waar we zitten, waar medewerkers van Oppo zelfs achter het publiek moeten blijven rechtstaan door gebrek aan plaats. Maar vraag een Vlaming op straat naar zijn mening over het merk en het enthousiasme druipt er doorgaans minder vanaf.  

Naamsbekendheid probeert het merk te vergaren door samenwerkingen met populaire sportevenementen aan te gaan. Bij het grandslamtennistoernooi Roland Garros stond het logo al langs het veld te pronken. Het merk schudde nu ook de hand met UEFA, wat heel interessant is om Europese gebruikers te bereiken.

Oppo probeert naamsbekendheid te verwerven door samenwerkingen aan te gaan met populaire sportevenementen.

Dat BBK Electronics, waar onder andere Oppo en OnePlus deel van uitmaken, zichzelf zo vastklampt aan de Europese markt komt minstens gedeeltelijk door het verplicht vertrek van Huawei. Een enorm verlies voor Huawei, dat Samsung in 2020 nog van zijn troon stootte als grootste smartphonefabrikant. Andere Chinese merken sprongen zelf onmiddellijk op deze achtergelaten markten op zoek naar nieuwe gebruikers.

‘Volledig toegewijd’

Onderweg naar de conferentiezaal, in de overvolle en snikhete Parijse metro, spraken we al met Dries Cludts, PR-manager voor België en Luxemburg bij Oppo, over de Europese tak van het bedrijf. Hij sprong in volle coronatijd het bedrijf binnen en ontmoet de Belgische journalisten vol plezier voor de eerste keer op een fysiek evenement. Volgens hem is het merk er ondertussen in geslaagd om de Europese markt te overtuigen, ondanks een stroeve start. Maar een livestream met twintig miljoen kijkers ziet hij niet direct gebeuren: “Dat lukt alleen Apple”.

Billy Zhang, President van Overseas Sales en Services bij Oppo herhaalt de boodschap met een sterkere bewoording op het podium: “Europa is een van onze belangrijkste regio’s.” Hij staaft zijn uitspraak met een reeks aan cijfers afkomstig van Canalys, en die echter zonder weinig context worden gegeven. Het marktaandeel groeide in West-Europa met 94 procent en Oppo plaatst zichzelf tegelijk in de top 5 van smartphonemerken op ons continent. Een vierde plaats neemt het in deze rangschikking in.

Achter de president lezen we duidelijk de boodschap ‘Oppo is toegewijd aan de Europese markt’. Klinkt mooi en de zaal reageert enthousiast met applaus en gejuich, maar veel duidelijkheid schept het niet. Dat wordt eens te duidelijker in een exclusief groepsinterview voor de media met Zhang, waar we niet de enige journalist bleken te zijn die zich afvraagt wat die toewijding dan precies inhoudt.

Voor het interview zijn de plaatsen beperkt, maar we glippen de beveiliging voorbij om plaats te nemen in een zaal waar tot onze verrassing nog poefen vrij zijn. Zhang zet zich vooraan op een hoge kruk, dichtbij de genodigden, centraal tussen een tolk en de pr-manager van Centraal- en Oost-Europa.

Achter Zhang schitteren de woorden ‘Oppo is toegewijd aan de Europese markt’, maar veel duidelijkheid over deze boodschap krijgen we niet.

Lokaal rekruteren

Zhang begint zijn antwoord bij het personeel dat voor Oppo werkt in de Europese markt. Daar heeft het merk gewerkt aan lokale werkkrachten. “85 procent van ons personeel rekruteren we lokaal. Werknemers die wonen in het land dat ze bedienen, zijn veel beter op de hoogte van wat zich afspeelt in de eigen markt.”

85 procent van ons personeel rekruteren we lokaal.

Billy Zhang, President van Overseas Sales en Services bij Oppo

Bij de komst naar Parijs merkten we inderdaad op dat twee Vlamingen de Belux-tak voor zich namen. Zij vergeten de Vlaamstalige pers niet, een markt die in de ogen van bijvoorbeeld smartphonebouwer Apple te klein is om verdere middelen aan te besteden. Aan die denkwijze doen de Chinese merken gelukkig niet mee.

Maar bij Oppo zijn het ook grote woorden om naar het lokale personeelsbestand te verwijzen als ‘toewijding aan Europa’. De hogere posities bekleden niet-Europeanen en ook Zhang, die de verantwoordelijkheid draagt voor de afzetgebieden buiten Europa, is zoals zijn naam weggeeft van Chinese afkomst. Babbelen met hem gaat via een tolk en dat haalt het ritme om met Europese journalisten in het Engels te praten gewoonweg onderuit.

Het plooibare concept komt… ooit

Dat is voor de gebruiker van Oppo-toestellen natuurlijk minder relevant, dus waar ligt de belofte van het merk aan hen dan? “We zijn momenteel onze bedrijfsactiviteiten in de regio aan het herstructureren en uitbreiden naar 21 landen in totaal. Oppo zal doorgaan met het aanbieden van innovatieve producten en technologieën aan gebruikers met een meer uniform productportfolio in de hele regio.”

Oppo wil zich toewijden aan de Europese markt, maar test zijn producten liever eerst uit in de veilige thuishaven.

Het merk breidt zijn productlijn bij ons in ieder geval uit naar de tabletmarkt. Voorlopig blijft het vouwbare concept nog voorbestemd aan de Chinese markt, maar ook daar belooft Oppo uiteindelijk verandering in te brengen. Een precieze datum geeft Zhang niet, hij weet alleen te vertellen dat de Find N niet naar de Europese markt komt. Het zal dus gaan om een latere versie van de plooibare smartphone.

Eenmaal terug boven lijkt de laatste amateurvoetballer het met licht gemarkeerde voetbalveldje te hebben verlaten in de grote hal. Enkele vloggers zijn nog druk in de weer met het filmen van een eerste ‘hands-on’ van het Oppo-toestel en ook de andere toestellen weten nog een klein publiek te entertainen. Voor de journalisten uit de geschreven journalistiek blijkt het dan weer tijd om te vertrekken.  

Zin in de toekomst

Oppo wil zich toewijden aan de Europese markt, maar test zijn producten liever eerst uit in de veilige thuishaven. Naamsbekendheid verwerft het door in te kopen op grote evenementen. En de lokale teams mogen dan wel uit inwoners van het land bestaan, het overgrote deel van de belangrijkste profielen is van Chinese afkomst. Bovendien loopt de lancering van nieuwe toestellen in de Reno-lijn altijd achter op de Chinese markt.

Dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van het product. Over de geteste smartphones zijn we grotendeels positief. Alleen het hogere prijskaartje dan de gelijkwaardige OnePlus-reeks begrijpen we doorgaans niet goed. De fold mochten we ook al aan een korte test onderwerpen en daar zijn we unaniem nog altijd van mening dat Oppo het concept beter tot uitwerking brengt dan Samsung.

We trekken er de volgende dag op uit met het toestel in de hand naar de Eiffeltoren. Ook al zijn we eigenlijk vrij, proeven van de camera’s met foto’s van de Eiffeltoren slaan we toch niet af. Het resultaat daarvan houden we voor binnenkort.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home