“Beste klant, binnenkort plannen we een update van ons systeem. Weet dat onze diensten dan een poos offline zullen zijn.” Of: “Om u nog beter van dienst te zijn, is ons systeem aan een update toe. Wanneer past dit voor u?” Alsof dat een goede zaak is voor de dienstverlening en de klantervaring, vragen leveranciers van legacy-systemen hun klanten vaak wanneer ze hun updates willen plannen. Deze aanpak is ondertussen achterhaald. De vraag gewoonweg niet stellen kan ook, want updates hoeven tegenwoordig niet langer te leiden tot verstoringen.
Met legacy-systemen moet u, om toegang te krijgen tot de nieuwste mogelijkheden of innovaties, altijd rekening houden met onvermijdelijke verstoringen van de operatie. De belofte van de upgrade moet dan wel de operationele pijn waard zijn die met de upgrade gepaard ging. No pain, no gain.
Leveranciers van deze systemen willen daarom graag weten van de klant wanneer deze momenten het best ingepland worden. Maar eigenlijk vragen ze: “Wanneer past het om de operatie te verstoren voor een van onze updates?” Zelfs al weten ze dat het antwoord eigenlijk ‘nooit’ is. Want hoe dan ook komt er downtime bij kijken.
Continue innovatie
Operationele disruptie is een barrière voor innovatie die we beter minimaliseren. Ik ben ervan overtuigd dat updates zo snel en gemakkelijk moeten gebeuren dat het zelfs niet uitmaakt wanneer ze plaatsvinden. Workday werkt meer dan 3.400 klanten over de hele wereld in één keer bij, binnen een tijdsbestek van vier uur. Dus het kan. Alleen is het cruciaal om te investeren in een continue ontwikkelings- en leveringspijplijn die de nieuwste functies van een oplossing of platform aan klanten levert zonder hun activiteiten te verstoren.
Ik ben ervan overtuigd dat updates zo snel en gemakkelijk moeten gebeuren dat het zelfs niet uitmaakt wanneer ze plaatsvinden.
Dorien Roes, country manager BeLux van Workday
Het besef dat een continue levering gelijk is aan continue innovatie moet bij velen nog groeien. Innovatie introduceren bij de klant meteen wanneer deze klaar is, en veranderingen en functies uitrollen op een progressieve, verstandige en vooral gebruiksvriendelijke manier, betekent dat de klantervaring er voortdurend op vooruitgaat. Internetbedrijven als Netflix en Google rollen voortdurend kleine, stapsgewijze updates uit aan gebruikers. Niemand merkt er wat van, want het werkt gewoon zonder verstoring of chaos. Waarom zou u minder verwachten van uw leveranciers van bedrijfsapplicaties?
Functionaliteiten inschakelen
In plaats van te kiezen wanneer u een update wenst in te plannen, kan u dan gewoonweg bepalen wanneer u de nieuwe kenmerken en functionaliteiten inschakelt. Met deze aanpak kunt u de voordelen van innovatie benutten wanneer dat voor uw bedrijf zinvol is, zonder dat u een ontwrichtende update nodig hebt of dat u hoeft te balanceren tussen de pijn van een upgrade en de winst van nieuwe functionaliteiten. Innovatie wanneer het u uitkomt.
De volgende keer dat een verkoper van applicaties een pitch houdt over de waarde van een flexibel upgradeschema, moet u dus eens vragen waarom. Het lijkt een mooie keuze, maar als bedrijf hebt u hogere prioriteiten, en dat is het soort update dat u mag verwachten, en dat u verdient.
Dit is een aangeleverde bijdrage van Dorien Roes, country manager BeLux van Workday. Voor meer informatie rond hun oplossingen kan je hier terecht.