ConXioN opent nieuwe Hub in Mechelen: innovatie als een shotje limoncello

ConXioN opent nieuwe Hub in Mechelen: innovatie als een shotje limoncello

In de ConXioN Hub in Mechelen kan je de nieuwste technologieën zelf ontdekken. Een persoonlijke toets en menselijke relaties maken voor ConXioN het verschil in een digitale wereld.

Op 16 oktober om 19.30u stipt werd het symbolische rode lint van de ConXioN Hub in Mechelen doorgeknipt door Alexander Vandersmissen (Open VLD), lokale schepen voor Economie en Ondernemen. Het van oorsprong Waregemse bedrijf voelde zich meteen thuis in de Maneblusserstad. “De energie van deze stad past bij ons bedrijf. We staan nu dichter bij klanten, partners en talent in de regio”, zegt Jochen Maertens, General Manager van ConXioN.

De vestiging in Mechelen is meer dan een tweede hoofdkantoor voor ConXioN. De deuren van de Hub staan open om bedrijven aan de hand van interactieve workshops de nieuwste technologische snufjes te laten ontdekken. Kevin Couvreur, Experience Center Director bij ConXioN, legt uit: “Het laten voelen maakt technologie tastbaar. Dat werkt tien keer beter dan erover vertellen. Klanten willen onafhankelijk kunnen kiezen, zonder dat ze het gevoel hebben dat hen een commerciële agenda wordt opgelegd”.

Gezond boerenverstand

Dat is al 28 jaar lang de filosofie van ConXioN. ConXioN heeft sinds zijn geboorte nauwe banden met Microsoft, maar mag ook HP en andere grootheden uit de industrie tot zijn partners rekenen. Chris Debyser, oprichter en vandaag nog steeds CEO, mag niet ontbreken op de heugelijke avond. “Wij zijn geen saaie leverancier die gewoon licenties of laptops verkoopt, maar een partner die strategisch meedenkt over hoe technologie op een nuttige manier in te zetten”.

Chris Debyser, CEO ConXioN

Die visie kwam in 2019 tot uiting met de opening van een eerste Experience Center in Waregem. De uitbreiding naar Mechelen vult Debyser met nostalgie. “Ik herinner me nog dat ik zes jaar geleden helemaal alleen naar Redmond ben gereisd om Microsoft te overtuigen. Onze missie is bedrijven helpen omgaan met verandering die niet alleen met IT te maken heeft. Technologie is pas interessant als er een plan achter zit. Kan je een probleem oplossen met AI, dan is dat goed, maar af en toe mag het ook nog met het gezond boerenverstand”.

Shotje limoncello

Omgaan met verandering zal het kernthema van de avond zijn. De keynote van Dado Van Peteghem, die zich vriend aan huis mag noemen bij ConXioN, volgt die rode draad. “Generatieve AI is nog een kleuter, maar wel één die sneller groeit dan eender welke technologie ooit.” Van Peteghem reikt zeven tips aan om het hoofd niet te verliezen in die snel veranderende wereld:

  1. Durf zelf experimenteren
  2. Begrijp de verschillende dimensies van AI
  3. Bepaal minstens één use case per departement
  4. Bouw een ecosysteem rond data en partners uit
  5. Stimuleer een cultuur van curiositeit
  6. Communiceer transparant naar je medewerkers
  7. Denk goed na over wat je wel en niet wil automatiseren

Dat laatste punt is misschien nog wel het belangrijkste dat Van Peteghem wil meegeven. “Je kan ook te ver gaan in automatisering. We horen vandaag een dystopische visie vanuit de sector waarbij automatisering een soort ‘statussymbool’ is geworden. Maar je moet opletten dat je je ziel als organisatie niet verliest”.

Van Peteghem verduidelijk met een alledaags voorbeeld. “Als je naar een Italiaans restaurant gaat, krijg je samen met de rekening vaak een shotje limoncello of amaretto aangeboden. Hoewel elke tafel dat krijgt, voel je je als klant toch even speciaal. Met een klein gebaar kan je klanten laten zien dat het niet om een louter transactionele relatie gaat. Zo zie ik het ook met technologie: het evolueert snel als bedrijf moet je er in mee, maar zoek het midden en zorg dat je het menselijke niet verliest”.

Hoewel je niet letterlijk een shotje limoncello zal krijgen als je op bezoek gaat bij ConXion, vat bovenstaande zin treffend samen waar het bedrijf voor wil staan. Debyser: “Menselijke relaties zal je nooit helemaal kunnen vervangen door een chatbot. Wij zijn geen business to business, maar een human to human bedrijf. Het netwerk wint altijd”.