Wat is Augmented Reality precies, hoe verschilt het van VR en vooral: is de technologie meer dan een hype? Tal van toepassingen binnen zakelijke en industriële omgevingen wijzen op een boeiende toekomst voor de technologie.
Augmented Reality (AR) is een gebruikerservaring waarbij de werkelijke wereld aangevuld wordt met digitale informatie. Meer en meer zien we dergelijke toepassingen opduiken in ons dagelijks leven, zoals de Live weergave in Google Maps, waarbij route-aanwijzingen geprojecteerd worden op de werkelijke wereld via de camera van de smartphone.
De basis
In zijn eenvoudigste vorm wordt er informatie getoond in het gezichtsveld van de gebruiker via een head-up display (HUD). Denk aan een schermpje in de wagen waarbij een bestuurder navigatie-instructies te zien krijgt in zijn gezichtsveld, of een gevechtspiloot die vluchtgegevens voor zijn ogen ziet verschijnen en op die manier niet naar beneden moet kijken naar de instrumenten. In een meer geavanceerde vorm worden objecten accuraat toegevoegd aan de werkelijke wereld, rekening houdend met het 3D-perspectief, zodat ze volledig geïntegreerd lijken met de echte omgeving. Met die objecten kan je dan mogelijks ook interageren.
Augmented Reality is niet hetzelfde als Virtual Reality (VR). Waar AR iets toevoegt aan de werkelijke wereld, vervangt VR die wereld volledig door een simulatie.
Een gewone smartphone is al voldoende om een AR-ervaring te beleven. Zowel Google (met ARCore) als Apple (met ARKit) leveren frameworks om AR-toepassingen te bouwen. Ze laten toe om de positie van de smartphone te traceren en de plaats ervan in de omgeving beter in te schatten. De grootte en positie van oppervlakken, zoals de grond of een tafel, wordt zo goed mogelijk gedetecteerd zodat virtuele objecten zo realiteitstrouw als mogelijk worden toegevoegd aan de echte omgeving.
Waar AR iets toevoegt aan de werkelijke wereld, vervangt VR die wereld volledig door een simulatie.
Naast de smartphone bestaan er nog er specifieke AR-brillen, zoals de Google Glass Enterprise Edition, Iristick Z1 Premium en de Epson Moverio. Die tonen informatie in het gezichtsveld van de gebruiker via een head-up display en bieden op die manier een handenvrije ervaring. De Hololens van Microsoft gaat nog een stapje verder en laat toe om objecten te integreren in de werkelijke wereld en ermee te interageren.
Bestaande toepassingen
Eén van de bekendere voorbeelden van een AR-toepassing is het spel Pokémon Go, waarbij spelers virtuele Pokémon moeten zoeken en vangen. Andere voorbeelden uit de consumentenmarkt zijn de Quiver app waarmee kleurplaten tot leven gebracht worden en de Woody Wereld waarbij de Woodydieren op pyjama’s tot leven komen.
lees ook
5 vragen om te stellen voor de start van een AI-project
Naast gaming en entertainment zijn er ook toepassingen in de professionele wereld. De gezondheidszorg, waar chirurgen ondersteuning kunnen krijgen bij het uitvoeren van ingrepen, biedt een mooi voorbeeld. Zo kunnen via een AR-bril informatie of medische beelden gevisualiseerd worden in het gezichtsveld van de chirurg, zoals een tumor of de belangrijkste bloedvaten. Dat kan chirurgen helpen bepalen waar een incisie exact moet gebeuren. Daarnaast kan essentiële informatie over de patiënt in het gezichtsveld getoond worden bij dringende ingrepen, in plaats van die informatie af te lezen op papier of te consulteren in een elektronisch dossier. Bij hun opleiding kan AR zorgverstrekkers de mogelijkheid beiden om de menselijke anatomie in 3D te verkennen.
In de retail zijn er toepassingen waarbij klanten een meubel virtueel in de woonkamer kunnen plaatsen, zoals met de Ikea Place app. Met een app van een kledingzaak kan je dan weer zien hoe je staat met een bepaald kledingstuk.
AR in de industrie
Ook in de industrie zijn er voorbeelden te vinden: digitale handleidingen en onderhoudsinstructies worden geprojecteerd op de werkomgeving zodat men de handen vrij heeft om het werk uit te voeren in plaats van een papieren handleiding te moeten doorbladeren. Via de camera van een AR-bril kan een collega/expert van op afstand meekijken en assistentie bieden.
Digitale handleidingen en onderhoudsinstructies worden geprojecteerd op de werkomgeving zodat men de handen vrij heeft om het werk uit te voeren.
Dit is slechts een greep uit de toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality. Met al deze voorbeelden kunnen we ons de vraag stellen of dit ook nuttig kan zijn binnen een overheidscontext. Om hier meer inzicht in te krijgen, heeft Smals Research met succes experimenten uitgevoerd in de context van inspectie-opdrachten. Hiermee werd ervaring opgebouwd met AR-technologie (AR-glasses), uitgezocht wat de concrete mogelijkheden en beperkingen zijn voor ondersteuning van inspecteurs op het terrein, en inspiratie opgedaan voor eventuele andere toepassingsmogelijkheden.
Dit is een ingezonden bijdrage van Bert Vanhalst, IT consultant bij Smals Research. Dit artikel werd geschreven in eigen naam en neemt geen standpunt in namens Smals. Via deze link vind je meer informatie over Smals.